• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 8 خرداد 1400
کد مطلب : 131860
+
-

فیلم‌های ایرانی‌پسندجشنواره جهانی‌فجر

آرش نهاوندی- رونامه نگار

این روزها جشنواره جهانی فیلم فجر با اکران فیلم‌های ایرانی و خارجی در حال برگزاری است اما تداوم شیوع ویروس کرونا همچنان مانع اصلی استقبال حضوری و گسترده مردم علاقه‌مند از فیلم‌های این دوره از جشنواره است. تعدادی از فیلم‌های خارجی منتخب این جشنواره در فضای مجازی با استقبال علاقه‌مندان ایرانی به سینما مواجه شده که به مرور 2 فیلم از آثار سینمایی مورد توجه ایرانی‌های علاقه‌مند به سینما پرداخته‌ایم.

حافظ برادر

فیلم «حافظ برادر» ساخته فریت کاراهان فیلمساز ترک است. ‌«نورالله آلاسا»، «امیت بایرام» و«تکین بولوت» بازیگران اصلی هستند. فیلم محصول مشترک ترکیه و رومانی است. در این فیلم دنیای داستان فیلم‌های «الیور توییست» و «مرگ آقای لازارسکو» با یکدیگر تلاقی می‌کند. داستان پسربچه‌ای روایت می‌کند که با از خودگذشتگی تلاش دارد دوست بیمارش را به بیمارستان برساند. ‌ منتقد ورایتی این فیلم را به‌دلیل ضعف در شخصیت‌پردازی، از فیلم اول کاراهان با نام«سقوط از بهشت» اثری ضعیف‌تر ارزیابی کرده است.

هرگز گریه نمی‌کنم

«هرگز گریه نمی‌کنم» به کارگردانی و نویسندگی «پیوتر دومالوسکی» و با بازی«زوفیا استافیج»، «کینگا بریس» و «آرمادیوژ جاکوبیک» ساخته شده است. فیلم محصول مشترک کشور لهستان و ایرلند است. داستان این فیلم درباره دختری به نام «اولکا» است که ناگزیر ‌سفر به ایرلند برای بازگرداندن جنازه پدر خود به لهستان می‌شود. پدر وی در زمان کار در یک کارگاه ساختمانی فوت کرده است. اما برای «اولکا» مرگ پدرش آنقدرها هم مهم نیست، او بیشتر می‌خواهد بداند آیا پدرش برای ماشینی که قولش را به او داده بود به اندازه کافی پول پس‌انداز کرده است. پس از یکسری اتفاقات «اولکا» متوجه می‌شود که رؤیای اصلی‌اش داشتن ماشین نبوده بلکه او در واقع آرزو داشته پدر خود را بیشتر بشناسد. منتقد سایت «کالچر پی ال» درباره این فیلم نوشته: دومین فیلم «پیوتر دومالوسکی» اگر چه نشانگر استعداد و حساسیت هنرمندانه وی است، با این حال به‌نظر نمی‌رسد موفقیت‌هایی که نصیب فیلم اولش به نام«شب ساکت» شده، برای فیلم«هرگز گریه نمی‌کنم» نیز تکرار شود. اگرچه فیلم«هرگز گریه نمی‌کنم» از روایت داستانی قوی برخوردار است، با این حال فیلمی قابل پیش‌بینی است. «هرگز گریه نمی‌کنم»، با صحنه‌ای بسیار تکان‌دهنده آغاز شد و هرچه از آن گذشت از ضرباهنگ و ریتم تند فیلم کاسته شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید