• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
کد مطلب : 1318
+
-

عقبگرد شاخص در محیط کسب‌وکار

اسفند 96که فرا برسد، 7سال از زمان ابلاغ قانون «بهبود مستمر محیط کسب‌وکار» از سوی مجلس به دولت دهم می‌گذرد؛ قانونی که با عنوان طرح یک‌فوریتی «ایجاد فضای مساعد کارآفرینی و رفع موانع کسب‌وکار» به مجلس تقدیم شده و تصویب شده بود تا فضای مساعد را برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در کشور فراهم آورد؛ اما حالا 7سال از ابلاغ آن می‌گذرد و با همه کارهایی که گفته می‌شود انجام شده، هنوز هم وضعیت محیط کسب‌وکار در اقتصاد ایران تعریفی ندارد و حتی آنگونه که نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار اتاق ایران نشان می‌دهد طی 4فصل گذشته، برای نخستین بار نمره شاخص ملی کسب‌وکار در فصل تابستان امسال، وضعیت بدتری را نسبت به فصل ماقبل تجربه کرده است. به گزارش همشهری، در گزارش 2018بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه (IBRD) وابسته به بانک جهانی از شاخص سهولت کسب‌وکار در کشورهای مختلف، ایران از بین 190کشور با کسب امتیاز 56.48، 4پله سقوط کرد و در جایگاه 124جهان قرار گرفت که نازل‌ترین رتبه ایران در 3سال اخیر به‌شمار می‌رود. 

در این گزارش امتیاز ایران 0.26بهبود یافته اما به‌واسطه عملکرد بهتر دیگر کشورها، رتبه ایران افول کرده، همانگونه که در سال‌های قبل نیز رتبه ایران در این شاخص نه به‌واسطه بهبود شرایط داخلی محیط کسب‌وکار کشور بلکه به‌دلیل عملکرد بد کشورهای دیگر حائز رتبه‌های بهتر شده بود. در این میان، نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران از فعالان اقتصادی که توسط اتاق ایران انجام می‌شود نیز نشان می‌دهد که در فصل تابستان امسال، فضای کسب‌وکار بدتر از فصل بهار ارزیابی شده و این برای نخستین بار در 4فصل گذشته است که نمره شاخص ملی کسب‌وکار وضعیت بدتری را نسبت به فصل ماقبل تجربه می‌کند. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، براساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در تابستان 1396، رقم شاخص ملی، 5.77(نمره 10بدترین ارزیابی) محاسبه شده که نسبت به نمره 5.69در بهار سال‌جاری بدتر شده است.

فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، 3مؤلفه «تأمین مالی از بانک‌ها»، «بی‌ثباتی و غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت‌ها» و «رویه‌های غیرمنصفانه و ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات» را نامساعدترین مولفه‌های محیط و کسب‌وکار و 3مؤلفه «دسترسی به برق»، «دسترسی به سوخت» و «دسترسی به ارتباطات» را مؤلفه‌های نسبتاً مناسب محیط کسب‌وکار کشور ارزیابی کرده‌اند. گفتنی است در هر 4دوره اجرای طرح پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران، تأمین مالی از بانک‌ها نامساعدترین و دسترسی به برق مساعدترین مؤلفه کسب‌وکار ارزیابی شده‌اند.

 فضای کسب‌وکار در استان‌ها 

براساس ارزیابی‌های طرح پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در تابستان1396، استان‌های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و لرستان به‌ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و استان‌های گیلان، فارس و مرکزی به‌ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر استان‌ها هستند. همچنین براساس نتایج این پایش، وضعیت محیط کسب‌وکار در بخش کشاورزی در مقایسه با بخش‌های صنعت و خدمات مناسب‌تر ارزیابی شده است؛ ضمن اینکه در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی نیز رشته فعالیت‌های «آموزش»، «ساختمان» و «اداری و خدمات پشتیبانی» به‌ترتیب دارای بدترین وضعیت کسب‌وکار و رشته فعالیت‌های «خدمات مربوط به تأمین جا و غذا»، «املاک و مستغلات» و «آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» به‌ترتیب بهترین وضعیت کسب‌وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور داشته‌اند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید