• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 8 خرداد 1400
کد مطلب : 131795
+
-

پیوند طاق‌بستان به بیستون

پیوند طاق‌بستان به بیستون

فرحناز چراغی-خبرنگار

مجموعه تاریخی طاق بستان در دل شهر کرمانشاه، یادگاری از گذشته‌های دور و از دوران ساسانیان است. این مجموعه در شمال غربی شهر در دامنه کوه طاق‌بستان و در کنار چشمه‌ای زیبا واقع شده است. در سنگ‌نگارهای طاق بستان تاجگذاری خسرو پرویز و اردشیر دوم و شاهپور دوم و سوم  را می‌توان دید. 
طاق بستان  ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت و تلاش بر این است که در مسیر ثبت جهانی قرار گیرد.
بیستون نیز نام  شهری در ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه است که در دامنه کوهی افسانه‌ای به همین نام واقع شده. در دل کوه بیستون  کتیبه هخامنشی‌ قرار دارد. بیستون سال ۱۳۸۵ به ثبت جهانی رسیده است و تنها اثر ثبت جهانی شده کرمانشاه است.
حالا قرار است این دو اثر تاریخی به یکدیگر پیوند بخورند. کریدور گردشگری بیستون به طاق بستان قرار است در آینده‌ای نزدیک دو اثر تاریخی طاق بستان و بیستون کرمانشاه را به هم برساند. پروژه‌ای ۳۲ کیلومتری که هدف از اجرای آن جذب بیشتر گردشگران به استان کرمانشاه است.
طرح گردشگری کریدور بیستون به طاق‌بستان مصوبه‌ای بود که سال ۱۳۹۰ با موافقت مقام معظم رهبری با عقب‌نشینی پادگان‌های مسیر کلید خورد. یکسال بعد کار مطالعاتی فاز صفر کریدور بیستون - طاق‌بستان شروع شد. اما پروژه در این فاز که فاز شناسایی و امکان سنجی مسیر بود با کمبود اعتبار مواجه شد و به مدت ۵ سال درجا زد تا اینکه سرانجام در سال ۱۳۹۶ فاز صفر مطالعاتی آن به پایان رسید. 
پروژه بیستون- طاق‌بستان در همین سال از فاز صفر مطالعاتی، وارد فاز یک شد. مطالعه در این فاز نیز تا اوایل سال۱۳۹۸ ادامه داشت. سرانجام بعد از حدود یک دهه مطالعه در مسیر ۳۲ کیلومتری کریدور گردشگری بیستون به طاق بستان، حدود ۱۸ مگاپروژه و ۲۵ ریز پروژه  برای این مسیر گردشگری تعریف شد.
بنابر گفته مسئولان میراث فرهنگی کرمانشاه اواخر سال گذشته با تخصیص پنج میلیارد تومان اعتبار این پروژه در عمل وارد فاز اجرایی شده است. اما میزان اعتبارات تخصیصی برای اجرای این ابر پروژه گردشگری کافی نیست و اعتبارات پروژه تاکنون از استان تامین شده است.
 سرپرست جدید میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه کریدور گردشگری بیستون به طاق‌بستان یک ابر پروژه است، می‌گوید: این ابر پروژه وارد فاز اجرایی شده‌است.
جبار گوهری ادامه می‌دهد: ۵ میلیارد اعتبار اختصاص یافته از سوی فرمانداری برای پروژه، سال گذشته در اختیار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفت. با این اعتبار عملیات احداث باند کُندرو پروژه آغاز شده و متولی اجرای این بخش از پروژه هم اداره کل راهداری است. باند کندرو ضریب امنیت گردشگری در منطقه را بالا می برد.
وی می‌افزاید: قراردادهای اولیه با پیمانکاران بسته شده و با تزریق اعتبارات جدید، کارهای زیرساختی کریدور بیستون به طاق‌بستان در روزهای آینده شروع خواهد شد. ایجاد زیرساخت‌‌ها راه ورود سرمایه‌گذار را برای تشویق به سرمایه‌گذاری تسهیل می‌کند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای انجام زیرساخت‌های پروژه نیاز است، می‌گوید: برای ادامه عملیات اجرایی زیرساخت‌های کریدور بیستون به طاق‌بستان از استانداری درخواست اعتبار کرده‌ایم.
گوهری ادامه می‌دهد: عملیات زیرساختی کریدور بیستون به طاق‌بستان حدود ۵ سال زمان می خواهد تا به نتیجه برسد.
وی ادامه می‌دهد: ایجاد باند کُند‌رو، فضای سبز، بهسازی آسفالت جاده، تامین آب، برق، گاز و... از جمله  اقدامات زیرساختی در مسیر پروژه بیستون به کرمانشاه است. 
گوهری با اشاره به کمبود اعتبارات برای اجرای این پروژه‌ها، می‌گوید: انتظار می‌رود دستگاه‌های مرتبط نیز پای کار بیایند و با هماهنگی بین بخشی کارها کمی بهتر پیش رود. 
وی می‌افزاید: اراضی مسیر کریدور ۷ هزار و ۱۸ هکتار است که بیش از ۲۰ درصد آن یعنی یک هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی خالی است. بخش اعظمی از اراضی مسیر متعلق به نیروهای مسلح است و بخشی از پروژه نیز در منطقه حفاظت شده چالابه قرار دارد. این اراضی ۲۱ نوع کاربری دارند که بخش اعظم آنها یا کشاورزی و یا نظامی است که در حال حاضر طرح  به مرحله تملک اراضی نرسیده است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به طرح‌های مسیرکریدور بیستون به طاق‌بستان، می‌گوید: در مسیر کریدور بیستون به کرمانشاه طرح‌های مختلفی از جمله مجتمع‌های تفریحی، شهربازی، سوغات‌سرا و... درنظر گرفته شده است.
وی درباره میزان اعتبار لازم برای سرمایه‌گذاری در پروژه بیستون به طاق‌بستان می‌گوید: ۱۲ هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان اعتبار برای سرمایه‌گذاری در احداث این کریدور لازم است. سهم بخش دولتی از احداث زیرساخت‌ها در این ابر پروژه پنج تا شش درصد است.
به گفته گوهری ۴۴ بسته سرمایه‌گذاری برای این پروژه تعریف شده و تا به امروز برای ۱۰ سرمایه‌گذار موافقت اصولی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان صادر شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید