• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 6 خرداد 1400
کد مطلب : 131771
+
-

عوامل موفقیت عرضه خودرو در بورس


  خبر: رضا محتشمی پور، قائم‌مقام مدیرعامل بورس‌کالای ایران درباره 2 عامل کلیدی که منجر به موفقیت عرضه خودرو در بورس‌کالا خواهد شد گفت: «نبود مداخلات قیمتی و تعیین قیمت پایه خودرو در بورس‌کالا در نزدیکی‌های قیمت واقعی بازار» و «حجم عرضه مناسب و متناسب با نیاز بازار» 2عامل اصلی برای موفقیت عرضه خودرو در بورس‌کالاست.
  نقد خبر: این روز‌ها بحث عرضه خودرو در بورس‌کالا و همینطور سایر کالا‌ها در چند کمیسیون تخصصی مجلس در حال بررسی است، اما همزمان با افزایش بحث‌ها درباره عرضه خودرو مخالفان که سال‌هاست در برابر واقعی‌سازی‌ قیمت‌ها مانع تراشی می‌کنند بر این باورند که عرضه خودرو در بورس‌کالا موفقیت‌آمیز نخواهد بود. ماجرا از این قرار است که ظرف سال‌های گذشته به‌دلیل تفاوت قیمتی که بین قیمت کارخانه و بازار وجود داشته گروه زیادی از ذینفعان شکل گرفته‌اند که با عرضه خودرو در بورس‌کالا منافع شان از دست می‌رود و طبیعی است که عرضه خودرو در بورس‌کالا، دشمنان زیادی داشته باشد. یکی از کارکرد‌های اصلی بورس‌ها به‌ویژه بورس‌های کالایی شفاف‌سازی‌ نظام قیمت‌گذاری و عرضه و تقاضاست که متناسب با آن قیمت واقعی محصولات کشف می‌شود. به این معنا که برخلاف شرایط کنونی که قیمت‌گذاری‌ها عمدتا واقعی نیستند، مبنای قیمت‌گذاری در بورس‌کالا به واقعیت نزدیک‌تر خواهد بود و درجریان مکانیزم بورس‌کالا قیمت‌ها به‌گونه‌ای کشف خواهد شد که هم منافع تولید کننده‌ها و هم مصرف‌کننده‌ها حفظ می‌شود به این معنا که بعد از عرضه خودرو در بورس‌کالا، نه مصرف‌کننده و نه تولید‌کننده قیمت خودرو را به نرخ‌های غیرواقعی مبادله نمی‌کنند و می‌توانند مطمئن باشند که قیمت عرضه شده دربورس‌کالا یک قیمت واقعی متناسب با فضای رقابتی است.
با این حال باید دقت کرد که اگر قرار است برای عرضه خودرو در بورس‌کالا قیمت پایه تعیین شود، این نرخ باید به واقعیاتی که در بازار وجود دارد، نزدیک باشد و نباید فاصله زیاد و معناداری با قیمت‌های واقعی بازار داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید