• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 5 خرداد 1400
کد مطلب : 131637
+
-

پنجره‌ای کوچک به سینمای جهان

جشنواره سی‌وهشتم جهانی فیلم فجر کار خود را از امروز آغاز می‌کند

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از امروز پنجم خرداد‌ماه به‌مدت یک هفته برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که میان حجم اخبار و اتفاقات انتخاباتی کارش را با نمایش فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی آغاز می‌کند. اولین جشنواره سینمایی در سال جدید که در روزهای اخیر مخالفانی را برای برگزاری این رویداد داشت و در نهایت مدیران تصمیم به برپایی جشنواره گرفتند؛ جشنواره‌ای که در دو بخش رقابتی سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق به‌ترتیب ۳۰ و ۲۲ فیلم کوتاه و بلند از آثار داخلی و خارجی را برای رقابت برگزیده است. البته در دیگر بخش‌های جشنواره هم به‌ترتیب «مستند زیر ذره‌بین» با ۱۰فیلم، «جشنواره جشنواره‌ها» با 20فیلم، «شاخه‌های زیتون» با ۸‌فیلم، «نمایش ویژه» با 6اثر، «کلاسیک مرمت‌شده» با ۱۵فیلم، «مرور سینمای دانمارک» با ۶ فیلم و در بخش «ژانر معاصر» با 5فیلم در این دوره حضور دارند.

   میجر، شهربانو و گیسوم در  سینمای سعادت

۱۵فیلم بلند و ۱۵فیلم کوتاه ایرانی و خارجی هم در بخش مسابقه بین‌الملل «سینمای سعادت» به رقابت خواهند پرداخت که در بخش سینمای سعادت، ۳فیلم ایرانی «میجر» احسان عبدی‌پور، «شهربانو» مریم بحرالعلومی و «گیسوم» نوید به‌تویی حضور دارند. بخش رقابتی جلوه‌گاه شرق هم میزبان اکران و رقابت ۲۲ فیلم بلند و کوتاه ایرانی و خارجی خواهد بود.

از صحنه‌زنی ‌ تا غول چراغ جادو

در فهرست فیلم‌های بلند جلوه‌گاه فجر ۳ فیلم سینمایی «سیارک» مهدی حسینی‌وند، «صحنه‌زنی» علیرضا صمدی و «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» حبیب احمدزاده، سینمای ایران را نمایندگی می‌کنند.

جشنواره جشنواره‌ها
 در بخش مستند زیر ذره‌بین، ۳‌فیلم مستند از ایران و ۷فیلم مستند از سایر کشورها به نمایش درمی‌آیند. فیلم‌های ایرانی این بخش «روزگار بلور»، «ایساتیس» و «زمزمه‌های گمشده در دوردست» هستند. در بخش جشنواره جشنواره‌ها هم ۲۰فیلم ایرانی و خارجی به‌عنوان آثار تقدیرشده در رویدادهای معتبر بین‌المللی به نمایش درمی‌آیند. در این بخش ۳فیلم از ایران شامل «دختر آبی» کیوان مجیدی، «بوتاکس» کاوه مظاهری و «دشت خاموش» احمد بهرامی روی پرده می‌روند. بخش شاخه‌های زیتون، شاهد ۸‌فیلم خواهد بود که ۳فیلم ایرانی، ازجمله «فرزندان شب» ساخته بهروز نورانی‌پور، «هجده هزارپا» ساخته مهدی شامحمدی و «برادرم نادعلی» ساخته علی تک‌روستا در این بخش به نمایش درمی‌آیند.

4فیلم ایرانی در کلاسیک‌های مرمت‌شده

۱۵فیلم در بخش کلاسیک‌های مرمت‌شده سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آیند که از این میان، ۴فیلم متعلق به ایران است. «بدوک» ساخته مجید مجیدی، «آن سوی آتش» ساخته کیانوش عیاری، «دختر لر» ساخته اردشیر ایرانی و «سفر سنگ» ساخته مسعود کیمیایی آثار ایرانی این بخش را تشکیل می‌دهند.

فیلم‌های بخش نمایش ویژه
۶ فیلم در بخش نمایش‌های ویژه سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌روند. «۲۰۰ متر» از اردن، «هیولا» از ایرلند، «لیتوانیای نوین» از لیتوانی، «در باز» از آلبانی، «قصه‌های درختان بلوط» از اسلونی و «پدر» از بلغارستان ازجمله آثاری هستند که در این بخش به نمایش درمی‌آیند.

7داور جشنواره
در همین روزهای شروع جشنواره، اسامی داوران بخش‌های مختلف نیز اعلام شد. میریانا کارانوویچ از صربستان، بریلانته مامندوزا از فیلیپین، لیلا پاکالنینا از لتونی، اِلما تاتاره‌گیج از بوسنی و هرز‌گوین، مورتن کاوفمان از دانمارک، فاطمه معتمدآریا و شهرام مکری فیلم‌های بخش سینمای سعادت را داوری می‌کنند و در داوران جلوه‌گاه شرق از کشورهای قطر، قزاقستان، افغانستان و ترکیه، مستانه مهاجر از ایران را همراهی می‌کنند. مرتضی فرشباف هم به همراه دینا یوردانوفا از بلغارستان و لورِتا گاندولفی از ایتالیا داوران بخش فیلم‌های اول هستند.

مهمانان ویژه
7چهره سینمای جهان در قالب برگزاری کارگاه‌های تخصصی مهمان ویژه سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر خواهند بود. زینپ آتاکان از ترکیه، فردریک میر از سوئیس، فرانتس رودنکیرشن از آلمان، فولکر شلوندورف از آلمان، کارن شاه‌‌نظرف از روسیه، ژاکو ون دورمال از بلژیک و استفان واربک از ایرلند شمالی، هفت سینماگری هستند که در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مهمان جشنواره سی‌وهشتم می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید