• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 خرداد 1400
کد مطلب : 131583
+
-

عملیات ساخت ۳ زیرگذر استاندارد با حضور شهردار تهران کلنگ خورد

حل مشکل ۲۰ ساله

حل مشکل ۲۰ ساله

ابوذر چهل امیرانی

قرارگیری ۲ خط آهن تهران‌ـ اهواز و تهران‌ـ تبریز در دل منطقه ۱۷ باعث قطع ارتباط محله‌های این منطقه جنوبی پایتخت شده بود.

 خوشبختانه ریل آهن تهران‌ـ تبریز به زیر زمین منتقل و دسترسی‌ها برای بخشی از محله‌ها آسان شد، اما هنوز این مشکل در اطراف خط آهن تهران‌ـ اهواز دیده می‌شود. اهالی مجبورند برای دسترسی به محله‌های دیگر از زیرگذرهای ناامن و غیراستانداردی که در این محدوده وجود دارد، عبور کنند.

مسئولان شهری با اطلاع از این موضوع، چند روز پیش ساخت ۳ زیرگذر استاندارد و ایمن را در منطقه ۱۷ شروع کردند و مراسم کلنگ‌زنی با حضور دکتر «پیروز حناچی» شهردار تهران به زمین خورد. سراغ اهالی رفتیم تا درباره این موضوع و مشکلاتی که زیرگذرهای فعلی برای آنها ایجاد کرده‌اند، برای ما صحبت کنند.  

خط آهن تهران‌ـ اهواز به موازات خیابان‌های شهید مجتبی مقدم و برادران شهید صفت‌الله و جواد مقدم قرار دارد و آنها را از همدیگر جدا کرده است. بیش از ۲۰ سال است که ساکنان محله‌های مختلف برای دسترسی به بخش‌های دیگر منطقه از زیرگذرهای موجود در زیر خط استفاده می‌کنند که گذر از آنها در هر ساعت از شبانه‌روز کار آسانی نیست و باید خطر مواجهه با معتادان، کارتن‌خواب‌ها و سارقانی را، که در این محل‌ها هستند، به جان بخرند. در طول این خط آهن ۱۲ زیرگذر عابرپیاده وجود دارد که با شماره‌ یک تا ۱۲ مشخص شده‌اند.

همچنین ۴ زیرگذر ماشین‌رو در طول این خط آهن وجود دارد که اهالی با خودروهای خود می‌توانند به خیابان‌های شهید ماشاءالله نیکخواه، شهید داود سلامت، شهید برادران آقایاری و شهید علیرضا عیوض‌خانی دسترسی پیدا کنند، اما عبور خودروهای سنگین از جمله اتوبوس و خودروهای آتش‌نشانی از آنها امکان‌پذیر نیست؛ چراکه ارتفاع کمی دارند.  

  • دسترسی‌ها آسان می‌شود
محمدرضا سوری/کاسب محله

«محمدرضا سوری» که در نزدیکی زیرگذر شماره ۲ مغازه نجاری دارد، به خوبی با مشکلات آن آشناست. وی می‌گوید: «شهروندان زیادی که با مترو به محل کارشان می‌روند، از این زیرگذر برای رسیدن به ایستگاه مترو زمزم استفاده می‌کنند. به همین دلیل از ابتدا تا اواخر روز افراد زیادی از این زیرگذر تردد می‌کنند.

متأسفانه این محدوده و لب خط پاتوق معتادان و سارقان است و هر از گاهی شاهد کیف و موبایل‌قاپی در اینجا هستیم.» این کاسب هم‌محله‌ای ادامه می‌دهد: «از آنجا که چراغ‌های زیرگذر توسط همین افراد به سرقت می‌رود، مسئولان اقدام به نصب لامپ‌های شیلنگی در طول زیرگذر کرده‌اند که روشنایی چندانی ندارد، اما بهتر از هیچ است.»

وی با ابراز خشنودی از ساخت ۳ زیرگذر جدید در این مسیر می‌گوید: «با ساخت این زیرگذرها که امکان‌ تردد خودروهای سنگین در آن وجود دارد، امنیت به محله برمی‌گردد و حتی امکان ایجاد خط اتوبوس از ایستگاه مترو زمزم به محله‌های مختلف وجود دارد. در این صورت اهالی مجبور نیستند از زیرگذرها برای دسترسی به مترو یا خانه‌های خود استفاده کنند.» 

  • خشنودی اهالی از اتصال مناطق ۱۷ و ۱۸ 
امیر عبدی مقدم/امام جماعت مسجد امام جعفر صادق(ع)

امام جماعت مسجد امام جعفر صادق(ع) با ابراز خرسندی از ساخت زیرگذرهای جدید در منطقه ۱۷ می‌گوید: «با ساخت این زیرگذرها دسترسی ساکنان محله وصفنارد به محله‌های شمالی منطقه ۱۷ آسان می‌شود.» حجت‌الاسلام «امیر عبدی مقدم» ادامه می‌دهد: «همواره یکی از دغدغه‌ها و مشکلات ساکنان محله وصفنارد دسترسی نامناسب به محله‌های دیگر بود. ساخت این زیرگذرها نه تنها مشکل دسترسی‌ها را حل خواهد کرد، بلکه امنیت محله را افزایش خواهد داد؛ چراکه اکنون اهالی از یک زیرگذر غیراستاندارد برای گذر از مسیر خط آهن تهران‌ـ اهواز استفاده می‌کنند که ناامن است.

سیستم‌های روشنایی این زیرگذر با وجود هزینه زیاد مسئولان شهرداری منطقه، توسط معتادان و کارتن‌خواب‌ها به سرقت می‌رود و با حضورشان در زیرگذر امنیت اهالی را به خطر می‌اندازند.» وی به اقدام دیگری که قرار است در منطقه ۱۷ انجام شود، اشاره و عنوان می‌کند: «خشنودی بیشتر اهالی تصمیم مسئولان شهری برای اتصال مناطق ۱۷ و ۱۸ با ساخت یک روگذر است.

قرار است این پل روگذر در بزرگراه شهید آیت‌الله سعیدی ساخته و سبب اتصال این منطقه به امامزاده زید(ع) در منطقه ۱۸ شود. وصفنارد از محله‌های بسیار قدیمی منطقه ۱۷ است که روزگاری امامزاده زید(ع) در بافت همین منطقه قرار داشت، ولی با ساخت بزرگراه شهید سعیدی از منطقه ۱۷ جدا شد و دسترسی اهالی به این مکان مذهبی از بین رفت.»

  • چشم‌انتظار زیرزمینی شدن خط آهن تهران‌ـ اهواز
احسان سوری/ یکی از ساکنان منطقه

یکی از ساکنان منطقه می‌گوید: «ساکنان محله‌های وصفنارد، زمزم و زهتابی تقریباً هر روز از این زیرگذرها استفاده می‌کنند. تعداد زیادی از این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند که برای خریدهای روزانه به بازارچه جلیلی می‌روند. همچنین اتوبوس‌های خط میدان انقلاب در آن سوی خط و در محله جلیلی قرار دارد و اهالی با آنها به محل کارشان می‌روند. این افراد چاره‌ای جز عبور از زیرگذرهای کم‌عرض و تاریک را ندارند و ساخت زیرگذرهای جدید می‌تواند به رفع قابل توجهی از مشکلات آنها کمک کند.» «احسان سوری» ادامه می‌دهد: «اهالی چشم‌انتظار زیرزمینی شدن خط آهن تهران‌ـ اهواز هستند.

کاهش زمان امدادرسانی با زیرگذرهای جدید

داود لطفی  /شهردار منطقه ۱۷


تلاش مدیریت شهری رسیدگی به نیازهای واقعی و نگهداشت مستمر شهر به بهترین نحو است که در این بین تسهیل‌ تردد ایمن شهروندان یکی از وظایف ذاتی و ضروری دست‌اندرکاران مدیریت شهری به حساب می‌آید. در همین راستا تأمین دسترسی مناسب بین شمال و جنوب خط راه‌آهن که از مطالبات به‌حق شهروندان محله‌های جنوبی منطقه، به‌ویژه شهروندان ساکن در اطراف خط راه‌آهن مسیر تهران‌ـ اهواز بوده و از سالیان گذشته مدنظر مدیریت شهری قرار داشته است، اکنون با توجه به تعاملاتی که با مسئولان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عمل آمده، قابل اجراست.

پس از جلسات و مذاکرات متعدد با مسئولان راه‌آهن، مجوز ساخت ۳ دهانه زیرگذر در محدوده جغرافیایی منطقه ۱۷ به دست آمد و کلنگ اجرای این ۳ زیرگذر بر زمین زده شد. حداقل عرض مفید این زیرگذرها ۵ متر در عمق ۷ متربا ارتفاع مفید ۵ ونیم‌متر خواهد بود تا خودروهای سبک و سنگین، به‌خصوص خودروهای آتش‌نشانی و اتوبوس توان عبور از آن را داشته باشند.  
 با توجه به اینکه در ۲ زیرگذر غیراستاندارد موجود در این مسیر، آب‌روهایی وجود داشت که در سال‌های دور تنها برای عبور خودروهای سواری بازگشایی شده بودند، با راه‌اندازی این زیرگذرها ضمن کاهش زمان امدادرسانی خودروهای امدادی و آتش‌نشانی، امکان‌ تردد برای خودروهای سنگین از جمله اتوبوس (که از ارتفاع بیشتری برخوردار هستند) فراهم خواهد شد و همچنین شهروندان محله‌های جنوبی مسیر خط ریلی راه‌آهن تهران‌ـ اهواز از نعمت دسترسی آسان به حمل‌ونقل عمومی و خطوط اتوبوسرانی نیز بهره‌مند می‌شوند.

 قرار است ۳ زیرگذر در این مسیر ساخته شود و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، زمان بهره‌برداری از نخستین زیرگذر بهمن سال جاری خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید