• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 4 خرداد 1400
کد مطلب : 131550
+
-

دستورالعمل بهداشتی به نفع تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی

روسای ستادهای انتخاباتی نامزدها مسئول عدم رعایت احتمالی پروتکل‌های بهداشتی انتخابات خواهند بود


 شرایط برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در کرونا تقریبا به دگرگونی تمام شیوه‌های تبلیغاتی ادوار قبلی انجامیده است. بخش عمده‌ای از دستورالعمل‌های ستاد انتخابات کشور برای رقابت‌های 28خرداد امسال معطوف به تامین سلامت و جان رأی‌دهندگان شده‌ است.
 تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص روز رأی‌گیری و شعب اخذ رأی نیز قبل از هر چیز اولویت را به پروتکل‌های بهداشتی این انتخابات داده است. با یک تغییر رویکرد آشکار، حساسیت‌ها و سختگیری‌های دور گذشته نسبت به نحوه تبلیغات نامزدها در فضای مجازی نیز جای خود را به استقبال حداکثری از تبلیغات غیرمیدانی و غیرحضوری نامزدها داده است. بنای مجری انتخابات بر گسترش تبلیغات مجازی و حضور نامزدها در صداوسیماست. با گمانه‌زنی‌ها نسبت به محدودساختن مواضع و آزادی بیان نامزدها در رسانه ملی، اولویت بالاتر به تبلیغات مجازی نامزدها   داده شده است. نامزدهای انتخاباتی در یک تصمیم جمعی ناخودآگاه از برگزاری مناظرات به شیوه آزادتر و غیرمحدودتر در شبکه‌های اجتماعی استقبال بیشتری کرده‌اند و به یکدیگر پیشنهاد مناظره می‌دهند. تصمیم دولت و وزارت ارتباطات برای ارائه اینترنت رایگان به خطوط موبایل نیز جزئی از این تغییر شیوه‌ها و رویکردها نسبت به این دوره از انتخابات محسوب می‌شود.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، دستورالعمل بهداشتی انتخابات 28خرداد1400، رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی را برای همه افراد مرتبط با انتخابات، الزامی کرده است. در مهم‌ترین بند از این دستورالعمل آمده: «به‌منظور کاستن از تعداد و تراکم تجمعات انتخاباتی و همزمان انعکاس وسیع بیان دیدگاه‌ها، نظرات و برنامه نامزدها و فراهم نمودن زمینه اطلاع‌رسانی حداکثری از طریق صداوسیما و فضای مجازی برای جبران خلأ تجمعات، اقدامات ذیل برنامه‌ریزی شود: صداوسیما نسبت به افزایش حداکثری زمان و ساختار برنامه‌های تبلیغات نامزدها از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی ملی و استانی نسبت به ادوار گذشته (با توجه به تعداد نامزدها) اقدام کند. صداوسیما از طریق شبکه‌های استانی فرصت لازم را برای نامزدها جهت گفت‌وگو با مردم و معرفی برنامه‌های خود با تأکید بر برنامه‌های ترکیبی فراهم کند.  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که در زمان تبلیغات انتخابات هیچ‌گونه اختلالی در اینترنت و خدمات‌رسانی اپراتورها ایجاد نشود. ایجاد محدودیت در فضای مجازی و پلتفرم‌های فعال مجاز نخواهد بود. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است در طول دوره تبلیغات نسبت به ارائه بسته‌های اینترنتی رایگان یا با تخفیف‌های مؤثر از طریق اپراتورها و با کمک سازمان برنامه و بودجه برای کاربران و به‌صورت خاص ستادهای انتخاباتی اقدام نماید.»

 تجمع انتخاباتی ممنوع
براساس دستورالعمل بهداشتی انتخابات1400، هرگونه تجمع انتخاباتی، مراسم سخنرانی، گفت‌وگو و مناظره در مکان‌های سربسته از قبیل مساجد، سالن‌های اجتماعات، تالارهای پذیرایی و سالن‌های ورزشی ممنوع است. البته در یک تبصره مناظره در برنامه‌های پیش‌بینی‌شده صداوسیما مجاز اعلام شده است. بر اساس بخش مهم دیگری از این دستورالعمل، برگزاری مراسم استقبال از کاندیداها، راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی و موارد مشابه مطلقاً ممنوع است. به وزارت کشور هم اجازه داده می‌شود با هماهنگی شورای نگهبان به‌منظور جلوگیری از ازدحام در شعب، ساعت اخذ رأی را از ساعت ۷ صبح روز ۲۸خرداد آغاز و در صورت لزوم در شعبه‌های شلوغ تا ساعت۲ صبح روز بعد تمدید کند. در انتخابات ریاست‌جمهوری، رئیس ستاد مرکزی و ستادهای استانی و شخص نامزدها مسئولیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بر عهده دارند و نسبت به عدم‌رعایت آن مسئول شناخته می‌شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید