• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 4 خرداد 1400
کد مطلب : 131508
+
-

کرونا در 4 استان صعودی شد

با مشاهده افزایش مبتلایان در هرمزگان، بوشهر، گیلان و تهران بیم آن می‌رود که ثبات شکننده کنونی در کشور پایان یابد

پیگیری
کرونا در 4 استان صعودی شد

حمیده پازوکی- خبرنگار

 خبر افزایش آمار بستری بیماران کرونایی در چند استان از جمله هرمزگان، بوشهر، گیلان و تهران، زنگ خطر موج پنجم کرونا را نواخته است. افزایش شهرهای قرمز کرونایی در جنوب کشور نشان داد شرایط شکننده‌تر از آن است که به‌نظر می‎رسد. بسیاری زرد و نارنجی‎شدن رنگ‌ شهرها را به‌معنای پایان بیماری‌‎ قلمداد کرده‌اند، فعالیت‌های روزمره شهری به شکلی عادی در جریان است و گویی بسیاری از مردم در شهرهای مختلف کشور فراموش کرده‌اند برای داشتن شرایط بی‌خطر، رنگ نقشه باید آبی باشد نه زرد. از سوی دیگر افزایش موارد مشاهده‌شده از ویروس جهش‌یافته هم نشان می‌دهد نباید به پایان موج چهارم کرونا دلخوش بود، زیرا این ویروس هرروز چهره ‎تازه‌ای از خود نشان می‌دهد؛ چهره‌ای که البته مرگبارتر هم هست.

دوبرابر شدن بستری در هرمزگان
شرایط در هرمزگان بحرانی است، شهرهای قرمز بیشتر شده‌اند، کرونای آفریقایی در همین استان پیدا شده و موارد ابتلای کرونای هندی هم در آن کم نیستند. حالا با افزایش بیماران بستری، خطر بیشتر در هرمزگان احساس می‌شود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره این موضوع به همشهری می‎گوید: در شبانه‎روز گذشته موارد بستری بیماران حاد تنفسی صددرصد افزایش داشته و تست‌های مثبت جدید هم 2درصد بیشتر شده است.
فاطمه نوروزیان ادامه می‌دهد: این افزایش واقعا نگرا‌ن‌کننده است، زیرا 2روز پشت سر هم ما بیشتر از 140نفر بستری جدید داشتیم درحالی‌که در روزهای قبل روند کاهشی بود و بین 70تا 100نفر بستری می‌شدند.
وی با بیان اینکه هرمزگان سومین موج بیماری را سپری می‌کند، می‌افزاید: از آنجایی که موج قبلی شدید نبود، می‌توانیم حتی موج فعلی را دومین موج شدید کرونا در هرمزگان بدانیم. تا مدتی قبل شیب بیماری کند شده بود، اما متأسفانه پیک به شرایط ثبات نزدیک نشد و فقط باید همین روند کند را حفظ کنیم.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه می‎دهد: هم‌اکنون در شهرهای قرمز محدودیت‎ها در جریان است و اصناف به جای محدودیت فعالیت با نظارت بیشتر مشغول کار هستند. با این حال اگر یک واحد صنفی تخلفی مرتکب شود بدون اغماض 2هفته تعطیل خواهد شد. ساعت تردد هم افزایش یافته است تا با کاهش تراکم جمعیت از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری شود.

 2شهر قرمز در بوشهر
شرایط دشوار بوشهر با پیداشدن موارد ویروس جهش‌یافته و افزایش شهرهای قرمز به قدر کافی دشوار به‌نظر می‎رسد. با بیشتر شدن تعداد بیماران نگرانی‌ها درباره این استان بیشتر از گذشته شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره این موضوع می‌گوید: در شرایط بحرانی تعداد بستری‌های استان در هر روز حدود 450نفر بود. از 10روز قبل با کاهش خوبی در این زمینه مواجه بودیم به‌طوری که در هر روز 250نفر بستری داشتیم. این کاهش در بیشتر نقاط استان ادامه دارد، اما مشکل اینجاست که عسلویه و کنگان دوباره افزایشی شده‌اند و رنگ این 2شهر از نارنجی به قرمز تغییر یافته است.
سعید کشمیری می‌گوید: برای آنکه وضع زودتر بهبود یابد، پاساژهای 2شهرستان را تعطیل کرده‌ایم و هم‌اکنون ادارات با یک سوم نیرو فعالیت می‌کنند. همچنین با اعمال محدودیت در رفت‌وآمد تلاش می‎کنیم زودتر به شرایط عادی بازگردیم.
وی با اشاره به اینکه بررسی زنجیره تماس به شدت در بوشهر جدی گرفته ‌می‌شود، می‎افزاید: اطرافیان همه بیماران و به‌ویژه مبتلایان به ویروس‎های جهش‌یافته پیگیری و تست می‎شوند تا موارد جدید به سرعت شناسایی و قرنطینه شوند. به‌عنوان مثال اگر یک خانواده به شکل خوشه‎ای به بیماری مبتلا شده ‌باشند حتما از نظر ویروس جهش‌یافته آزمایش می‎شوند تا از گسترش این نوع از ویروس جلوگیری شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره مشکلات شهرهای قرمز استان هم می‎گوید: شهرهای قرمز هرمزگان به ما بسیار نزدیک هستند، اهالی عسلویه در بوشهر و پارسیان رفت‌وآمد دارند و به همین دلیل رفت‌وآمد بین این 2شهر را ممنوع اعلام کرده‎ایم.
کشمیری درباره خبرهای شنیده شده درباره بروز موج پنجم بیماری در جنوب کشور می‌گوید: افزایش آماری که در استان مشاهده شده است ارتباطی به موج پنجم ندارد و ما چنین تحلیلی از شرایط فعلی نداریم.
وی همچنین درباره وضعیت فعالیت‌های انتخاباتی در استان نیز می‌گوید: هرگونه فعالیت کمپین‌های انتخاباتی در شهرهای قرمز مطلقا ممنوع است. در شهرهای دیگر نیز بنا به دستور وزارت کشور استفاده از ورزشگاه‌های روباز و استفاده از ماسک به شرط حضور یک‌سوم جمعیت شده و غیراز این هرگونه فعالیت در فضاهای سربسته غیرقانونی است.

افزایش نگرانی‌ها در پایتخت
در شبانه‌روز گذشته تعداد بیماران جدید شناسایی شده در تهران افزایش محسوسی یافته است. به‌گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان، هفته گذشته تهران به آمار موارد جدید زیر 900نفر رسیده بود. با وجود این، آمار بیشتر از هزار نفر در روزهای اخیر این سؤال را ایجاد می‌کند که اتفاق تازه‌ای در تهران رخ خواهد داد یا این افزایش فقط تغییرات همیشگی بیماری است؟ علیرضا زالی گفته است که برای رسیدن به پاسخ دقیق این شرایط حداقل 48ساعت زمان نیاز است.
این درحالی است که جابه‌جایی گسترده جمعیت در کلانشهر تهران و آغاز فعالیت مجدد اصناف و ادارات در تمامی گروه‌ها می‌تواند عامل صعودی شدن شاخص‌ها در تهران باشد.

گیلان افزایش ندارد
با اینکه در اخبار افزایش آمار بیماران کرونایی درباره  استان‌گیلان هم ذکر شده است، اما مسئولان بهداشتی استان این موضوع را قبول ندارند. مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان به همشهری می‌گوید: آمار بیماران ما در روز گذشته 384نفر و روز قبل از آن 378نفر بود. البته نمی‌توان به همین موضوع اکتفا کرد، زیرا بستری‎های گیلان در همین مدت از 93به 61نفر رسیده و بیش از 30نفر کاهش داشته است. حسن رخ‌شاد ادامه می‎دهد: شرایط در همه کشور شکننده است و هرگونه رعایت نکردن پروتکل‎ها و تجمع می‌تواند دوباره بیماری را افزایش دهد. وی درباره خطرات تجمع در ستادهای انتخاباتی نیز می‌‌گوید: به‌طور کلی تجمع در یک فضای بسته با 15نفر و رعایت فاصله اجتماعی به‌مدت یک ساعت قابل‌قبول است. اما درباره انتخابات ممکن است در فضاهای باز مجوزی برای فعالیت انتخاباتی صادر شود، هرچند ما منتظر شیوه‌نامه وزارت کشور در این زمینه هستیم.

‌***
عسلویه و کنگان در بوشهر، چابهار در سیستان و بلوچستان، بندرعباس، پارسیان، جاسک، رودان و میناب در هرمزگان وضعیت قرمز دارند. در مجموع در کشور ۸شهرستان قرمز، 233شهرستان نارنجی و 207شهرستان زرد هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید