• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 3 خرداد 1400
کد مطلب : 131457
+
-

قهرمانی جان‌سخت‌ها

اتلتیکو مادرید، با گل سوارس، برای یازدهمین‌بار قهرمان لالیگا شد درحالی‌که رئال‌مادرید تا آخرین لحظه دست از رقابت نکشید

قهرمانی جان‌سخت‌ها

سال‌ها بعد احتمالا، بسیاری از ما لالیگای 2021-2020 را با تصویری از لوئیس سوارس به یاد می‌آوریم، که وسط استادیوم خالی از تماشاگر «نوئوو استادیو خوزه زوریلا» روی چمن نشسته، موبایلش را روبه‌رویش گرفته و درحالی‌که با یک نفر تماس برقرار کرده، از خوشحالی اشک می‌ریزد. اشک‌های سوارس پایان فصلی دراماتیک برای اتلتیکومادرید بود. این تیم، شنبه در حالی که با گل زودهنگام وایادولید غافلگیر شده بود، نیمه دوم 2گل زد و با 86امتیاز قهرمانی‌اش را قطعی کرد؛ 2امتیاز بالاتر از رئال‌مادرید. گل دوم اتلتیکو را سوارس زد؛ بازیکنی که در پایان فصل گذشته با چشمانی پر از اشک از بارسلونا جدا شده بود. بارسلونا او را نخواست و با همین تصمیم دیوانه‌وار، زمینه قهرمانی اتلتیکو را فراهم کرد. سوارس در این فصل 21گل برای تیمش به ثمر رساند؛ درحالی‌که جانشین او در بارسا فقط 2گل زد. بارسایی‌ها سال2013 هم داوید ویا را به اتلتیکو داده بودند و در پایان فصل، اتلتیکو به قهرمانی رسیده بود.
دیه‌گو سیمئونه، سرمربی آرژانتینی اتلتیکو، بعد از بازی برابر وایادولید، کنفرانس خبری‌اش را با جملاتی احساسی آغاز کرد: «به خاطر افراد زیادی خوشحالم. سال دشواری بود و انسان‌های زیادی را به‌خاطر ویروس از دست دادیم، بنابراین قهرمانی امشب متفاوت است. سال سختی داشتیم، دقیقا مانند تاریخ باشگاه‌مان و امسال یکی از بهترین سال‌ها برای قهرمان‌شدن بود.»
سیمئونه حالا پرافتخارترین مربی تاریخ اتلتیکو است. 2بار لالیگا را برده، 2بار لیگ اروپا، 2بار سوپرکاپ اروپا، یک‌بار کوپادلری و یک‌بار هم سوپرکاپ اسپانیا. تیم او در بیشتر هفته‌های این فصل صدرنشین لالیگا بود؛ حتی در مقطعی توانست از بارسلونا و رئال‌مادرید 12امتیاز جلو بیفتد: «32هفته صدرنشینی در لالیگا یک دستاورد عظیم است. از همه بازیکنانم قدردانی می‌کنم، به‌خصوص آنهایی که کمتر از بقیه بازی کردند. همواره و در طول فصل یک تیم هدفمند باقی ماندیم و هر دقیقه چنین خصوصیتی در بازی‌مان به چشم می‌خورد.» در بازی همزمان، رئال‌مادرید هم مثل اتلتیکو، نیمه اول با یک گل از ویارئال عقب افتاد، اما در 5دقیقه آخر بازی 2گل توسط بنزما و مودریچ زد. رئال در شرایطی قهرمان می‌شد که اتلتیکو نتواند وایادولید را شکست دهد. برای نخستین‌بار، رئال در پایان فصل نتوانست با زین‌الدین زیدان، هیچ جامی بگیرد. حالا همه از احتمال جدایی او حرف می‌زنند، اما جنتلمن فرانسوی، در کنفرانس خبری پس از بازی، مثل همیشه آرام به‌نظر می‌رسید. او گفت: «اکنون تیم از بیشترین اهمیت برخوردار است نه من. در ادامه با باشگاه در این رابطه مذاکره خواهیم کرد و می‌بینیم که چه اتفاقی رخ می‌دهد. من در کمال آرامش با باشگاه مذاکره خواهم کرد؛ اما بعدا، نه حالا.»
زیدان که به شکل حیرت‌آوری در طول فصل بسیاری از ستاره‌های تیمش را به‌دلیل مصدومیت یا کرونا از دست داده بود، قهرمانی اتلتیکو را هم تبریک گفت: «اتلتیکو مادرید فصل بسیار خوبی را پشت سر گذاشت و ما باید بابت این قهرمانی به آنها تبریک بگوییم. آنها کاملا شایسته این قهرمانی بودند و سرمربی‌شان نیز قطعاً سزاوار بود.»
هفته سی‌وهشتم لالیگا، یکی از عجیب‌ترین پایان‌های تاریخ بارسلونا بود. آنها باید حداقل یک‌امتیاز از تیم ته جدولی ایبار می‌گرفتند تا دست‌کم پله سوم لالیگا را حفظ کنند. بدون لیونل مسی که در این بازی حتی روی نیمکت هم نبود، بارسلونا یک تیم دست‌وپا بسته به‌نظر می‌رسید. آنها در نهایت با گل زیبای گریزمان 3امتیاز را گرفتند اما آنقدر معمولی بودند که رونالد کومان هم نتوانست آن را پنهان کند: «ما امروز بدون انجام یک بازی درخشان و بدون داشتن شانس‌های زیاد گلزنی، کاری را کردیم که باید می‌کردیم. موقعیت‌های خطرناک کمی ایجاد کردیم اما از امکانات و داشته‌های خود آگاهیم.» سرمربی بارسلونا هم مثل زیدان، قهرمانی اتلتیکو را تبریک گفت و شاگردان سیمئونه را سزاوار این قهرمانی دانست. او در عین حال گفت فکر نمی‌کند که ماموریتش به پایان رسیده باشد: «فکر نمی‌کنم که این بازی آخرین بازی من در بارسلونا بوده باشد، من قرارداد دارم و آرام هستم. اگر چیزی را می‌خواهند تغییر دهند، باید با من صحبت کنند. به‌نظر من، این تیم و لیست بازیکنان، آن سطحی که در بارسا می‌خواهیم را ندارد. این مشخص است، افراد زیادی در باشگاه این را می‌دانند. تیم نیاز دارد که به‌شدت تقویت شود. این فصل بهترین فصل نبود اما بد هم نبود. شما نمی‌توانید از تیمی که در تغییر و تحول است، دوگانه بخواهید.» اتلتیکو برای یازدهمین‌بار قهرمان لالیگا شد؛ درحالی‌که رئال‌مادرید 34 و بارسلونا 26بار قهرمان شده است. در جدول گلزنان، لیونل مسی با 30گل بالاتر از کریم بنزما(23)، جرارد مورنو(23) و لوئیس سوارس(21) ایستاد. جایزه بهترین دروازه‌بان فصل به اوبلاک، دروازه‌بان 28ساله اتلتیکو رسید. او در این فصل 18کلین‌شیت داشت. پرونده لالیگا 2021-2020 با سقوط ایبار، وایادولید و هوئسکا به دسته پایین‌تر بسته شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید