• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 3 خرداد 1400
کد مطلب : 131441
+
-

فست‌فود با چاشنی سم

فست‌فود با چاشنی سم

سپیده فاتح نعمتی

روزگاری بود که لبو فروش سر چهارراه، لبو‌ها را لای ورق‌های کتاب‌های درسی سرو می‌کرد، کباب‌کوبیده لای روزنامه به‌دست مشتری می‌رسید و حتی حروف سیاه برخی گزارش‌های قتل صفحه حوادث روی چربی ران گوسفند چنان چاپ می‌شد که اگر بچه کنجکاوی بودی می‌توانستی آن‌را جلوی آینه بگیری و متن‌اش را بخوانی. چندی بعد کاشف به عمل آمد که همه این کاغذ‌ها و حروف چاپی آنها سمی هستند و بساط روزنامه‌پیچ شدن موادغذایی برچیده شد؛ اما حالا کاشف به عمل آمده که همین کاغذ‌های بسته‌بندی فست‌فود‌ها هم مضر است؛ آن هم در کشور‌های اروپایی و آمریکایی با استاندارد‌های سطح بالایشان.
برای نمونه یورونیوز گزارش کرد که طی پژوهشی مشخص شده است که از هر 42بسته‌بندی فست‌فود‌هایی مانند همبرگر، سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده و پیتزا‌هایی که مورد آزمایش قرار گرفته 32نمونه برای سلامتی انسان مضر بوده است.
سازمان ثبت مواد سمی و بیماری‌ها ATSDR پس از ظهور پاندمی کووید-19 و ناشناخته بودن اثرات این ویروس بر بدن انسان دست به انجام تحقیقات جدیدی مبتنی بر وجود مواد سمی پیرامون محیط‌زیستمان و اثرات آنها بر بدن انسان زد و این آمار جدید نتیجه این پژوهش علمی بود.
بر مبنای این تحقیقات بالاترین نگرانی مربوط به حضور مواد و مشتقات PFAS (پلی‌فلوئوروآلکیل) است که امروزه بیش از حد مجاز در بسته بندی مواد غذایی فروشگاه‌ها و فست فودها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
براساس شواهد به‌دست آمده قرار گرفتن در معرض این مواد ممکن است پاسخ آنتی‌بادی‌ها به واکسن را کاهش دهد؛ آن هم در زمان اهمیت فراوان واکسیناسیون جهانی در مقابل ویروس کرونا که امروزه مهم‌ترین نگرانی سازمان بهداشت جهانی است.
از جمله مضرات قرار گرفتن انسان در معرض PFAS کاهش مقاومت در برابر بیماری‌های عفونی و اثرات سوء بر سیستم ایمنی بدن، سرطان و اختلال هورمون تیروئید است. پی‌ای‌اف‌اس مواد شیمیایی ساخته دست بشر است که از دهه1950 در صنعت و ساخت محصولات مصرفی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنها در تولید ظروف آشپزی نچسب، لباس ضد‌آب، پارچه‌ها، برخی مواد آرایشی، و مخصوصا ظروف بسته‌بندی مواد غذایی فست فود‌ها و محصولاتی که در برابر چربی و آب مقاوم هستند، استفاده می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید