• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 3 خرداد 1400
کد مطلب : 131433
+
-

آنالنا بائربوک غریبه‌ای در میان جمع

آنالنا بائربوک غریبه‌ای در میان جمع

گزارشگران سیاسی در آلمان، نامزد سبزها را در انتخابات سراسری پیش رو در آلمان به‌صورتی استعاری «هوای تازه» لقب داده‌اند. «آنالنا بائربوک» 40ساله که پیش‌تر ترامپولین ‌باز (نوعی ورزش آکروباتیک که با تشک پرش انجام می‌شود) حرفه‌ای بوده، در صف سیاستمداران میانسال با موهای جوگندمی، کاملا متمایز و متفاوت است.
به گزارش سی‌ان‌ان، بائربوک نخستین نامزد تاریخ حزبش برای احراز سمت صدراعظمی آلمان است؛ مهم‌ترین پست ساختار سیاسی آلمان که تکلیفش سپتامبر (انتهای تابستان) مشخص خواهد شد. بعد از 16سال صدارت مرکل، شخص دیگری جانشین صدراعظم مقتدر آلمان خواهد شد. سؤال مهم این است که آیا بائربوک می‌تواند هوای تازه را به توفان تغییر در آلمان اضافه کند یا نه؟ از زمانی که سبزها بائربوک را به‌عنوان نامزد خود معرفی کرده‌اند، وضعیت‌شان درنظرسنجی‌ها بهتر شده و بالاتر از حزب دمکرات مسیحی مرکل و حزب هم‌پیمان آن سوسیال مسیحی قرار گرفته‌اند. بائربوک موفق شده است در کنار روبرت هابک، رهبر مشترک حزب، سبزها را به اوج برساند. نیکلاس رایت، استاد سیاست اروپا در یونیورسیتی کالج لندن گفته است که بائربوک، کاراکتری شبیه تونی بلر دارد و رویکرد عملگرایانه و پراگماتیست او باعث موفقیت حزبش شده است.

شروع متفاوت
بائربوک در روستایی کوچک در ساکسون سفلی در سال 1980یعنی همان سالی که حزب سبز تاسیس شد، در خانواده‌ای معمولی متولد شد. او در کودکی همراه با والدین خود به راهپیمایی‎‌های ضدتسلیحات هسته‌ای می‌رفت. همزمان با بزرگ شدن بائربوک، سبزها هم از عقاید خود دست برداشتند و وارد جریان اصلی سیاست در آلمان شدند. یکی از عقاید آنها ضدیت با ناتو و چندجانبه‌گرایی بود. با این حال، حالا در سال 2021، نامزد آنها برای صدراعظمی، اعتقاد راسخ به چندجانبه‌گرایی دارد.

اوج‌گیری در حزب
قبل از ورود به سیاست، بائربوک قهرمان ترامپولین بود. او 3 بار در مسابقات کشوری مدال گرفت. کسانی در این ورزش موفق می‌شوند که قاطعیت، نظم، جاه‌طلبی و سرسختی زیادی داشته باشند. این ویژگی‌ها در دنیای سیاست هم به کمک بائربوک آمد و او خیلی زود اوج گرفت.
بائربوک در آلمان لیسانس علوم سیاسی و در مدرسه اقتصاد لندن فوق لیسانس علوم بین‌الملل گرفت. چند سال به‌عنوان روزنامه‌نگار برای یک روزنامه کار ‌می‌کرد. در ابتدای قرن جدید، تلاشی ناموفق برای ورود به پارلمان داشت اما در نهایت در سال 2013موفق شد. او بعدا سخنگوی حزب و در نهایت یکی از 2 رهبر آن شد. بائربوک هم‌اکنون به همراه همسرش که مشاور سیاسی است و 2 دختر نوجوانش در شهر پوتسدام بیرون برلین زندگی می‌کند.
بائربوک ستاره در حال اوج‌گیری دنیای سیاست آلمان است و به‌گفته ولفگانگ مرکل، استاد علوم سیاسی در دانشگاه برلین، مورد توجه زیاد رای‌دهندگان تحصیلکرده و پیشرو قرار دارد. بائربوک همچنین سخنوری ماهر است و به جزئیات توجه نشان می‌دهد. همکاران او می‌گویند که او می تواند ساعت‌ها درباره مسائل صحبت کند و رویکردی کاملا عمل‌‌گرایانه به همه‌‌چیز دارد.

مرکز سبز
محیط‌زیست و اقلیم، در صدر دستور کار سیاسی حزب سبزها قرار دارد و بائربوک می خواهد اهداف جاه‌طلبانه دولت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را حتی فراتر ببرد. حزب خواستار کاهش 70درصد از گازهای گلخانه‌ای نسبت به سال 1990است، اما هدفی که دولت تعیین کرده و قرار است سال 2030به آن برسد، 55درصد است. این یعنی نیروگاه‌های زغال سنگی و هسته‌ای باید برچیده شوند تا راه برای انرژی‌های تجدیدپذیر باز شود. همچنین این یعنی وداع با خودروهایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، آن هم در کشوری که به تاریخ صنعت خودروسازی خود افتخار می‌کند.
در مسائل بین‌الملل، بائربوک منتقد سرسخت روسیه و معتقد است باید رویکرد سرسختانه‌ای نسبت به این کشور اتخاذ شود. او منتقد حضور نظامی روسیه درمرزهای اوکراین و مخالف سرسخت خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان با نام نورد استریم-2 است. بائربوک به‌خاطر مسائل حقوق بشر، رویکرد سرسختانه‌ای هم نسبت به چین دارد.

جانشین مرکل
موفقیت بائربوک تا حد زیادی به توانایی آرمین لاشت، نامزد حزب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی برای تهییج هواداران مرکل بستگی دارد. اگر او موفق شود این هواداران را به سمت خود جذب کند، بائربوک در موقعیت سختی قرار خواهد گرفت. لاشت 60ساله که کاتولیکی معتقد است، صدراعظم یک ایالت بزرگ در آلمان است. او زمانی مهندس معدن بوده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او گزینه‌ای نامحبوب برای جانشینی مرکل است. کارشناسان معتقدند پیروزی بائربوک موفقیتی بزرگ برای سیاستمداران سبز در سراسر اروپا خواهد بود.
اگر رهبری بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به‌دست سبزها بیفتد، دیگر کشورها و شهروندان آنها هم ترس از اینکه رهبری سبزها باعث نابودی اقتصاد و رفاه اجتماعی مردم خواهد شد را کنار خواهند گذاشت. با این حال هنوز تا ماه سپتامبر خیلی راه مانده و پیروزی هم برای بائربوک فعلا آرزویی دوردست است. اگر همه رای‌دهندگان ائتلاف حاکم، تصمیم بگیرند که تحت هر شرایطی از لاشت حمایت کنند، این آرزو حتی محال هم خواهد شد. علاوه بر آن، با استانداردهای سیاسی آلمان، بائربوک برای بسیاری از رای‌دهندگان، نامزدی ماجراجو به شمار می‌رود و رای‌دهندگان آلمانی به‌صورت سنتی، چندان اهل ماجراجویی نیستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید