• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 3 خرداد 1400
کد مطلب : 131393
+
-

ساری2022 در سکوت

مرکز مازندران در فاصله 222 روز تا رویداد بین‌المللی ساری2022 هیچ نشانه‌ای از میزبانی یک رویداد بین‌المللی گردشگری ندارند

ساری2022 در سکوت

اشکان جهان‌آرای-خبرنگار

222 روز دیگر سال 2022 میلادی آغاز می‌شود و دقیقا از همان روز فرصت یک ساله مازندران و به ویژه ساری برای بهره‌برداری از یک رویداد بین‌المللی آغاز خواهد شد. «ساری2022» عنوان یک فرصت مهم بین‌المللی برای رونق گردشگری در مازندران است. مهر 1398 وزیران گردشگری کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اکو در سومین نشست خود به پیشنهاد مطرح شده از سوی ایران برای انتخاب سالانه پایتخت گردشگری این کشورها رأی مثبت دادند و در نخستین گام نیز قرار شد که ساری به عنوان نخستین پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو میزبان این رویداد بین‌المللی شود. برای سال 2023 نیز این میزبانی به اردبیل داده شد. اما در فاصله حدود 7 ماه تا آغاز سال 2022 آن‌چه که از ساری و سایر شهرهای مازندران دیده می‌شود، تفاوت بسیار زیادی با سیما و سازماندهی اجتماعی و زیرساختی جامعه‌ای دارد که قرار است میزبان یک رویداد بین‌المللی گردشگری‌محور باشد. مدیران این استان طی یک سال اخیر بارها به میزبانی مازندران از این رویداد اشاره کردند و عنوان شده که برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است. البته طی دو هفته اخیر اقداماتی بابت شناساندن «ساری2022» در شهر ساری انجام شد. اما نگاهی کلی به ساری و شهرهای مازندران نشان می‌دهد که هنوز در عمل اتفاق خاصی برای میزبانی از این رویداد نیفتاده است.

آغاز تبلیغات در ساری
اما سرپرست شهرداری ساری که حدود دو هفته پیش مدیریت شهری مرکز مازندران را به عهده گرفته است، از آغاز اقدامات جدید در این نهاد برای بهبود زیرساخت‌های شهری و همچنین برجسته کردن ساری2022 در جامعه با انجام کارهای تبلیغاتی و اجتماعی خبر می‌دهد و می‌گوید: به ساری2022 به عنوان یک فرصت کم‌نظیر رونق شهر و گردشگری شهری نگاه می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای بهره‌برداری از همه ظرفیت‌ها به کار گرفته‌ایم. بخشی از این کارها نیز از هفته پیش آغاز شده است.
جواد طالبی در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌‌کند: از سه‌شنبه هفته قبل کمپین تبلیغاتی ساری2022 با نصب بنرهایی ویژه این رویداد آغاز به کار کرد که قرار است در آن به صورت گام به گام با استفاده از طرح‌های گرافیکی و شیوه‌های تبلیغات اجتماعی نگاه و ذهن شهروندان مرکز استان را به این رویداد جلب کنیم.
به گفته این مسئول یکی از اقدامات دیگری که در این زمینه انجام شد، تشکیل دبیرخانه رویداد بین‌المللی ساری2022 در سازمان فرهنگی شهرداری ساری است. وی می‌افزاید: بخش مهمی از کاری که باید انجام شود آشناسازی شهروندان به عنوان میزبان‌های اصلی با این رویداد بین‌المللی است که باید در قالب برنامه‌های فرهنگی انجام شود.

پیگیری برای پیش‌رویدادها
در کنار فعالیت‌هایی که شهرداری ساری برای پیشبرد امور مربوط به میزبانی از این رویداد بین‌المللی دارد، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گام‌هایی را برداشته است که به نظر می‌رسد برای چنین رویداد اجتماعی‌  بسیار اندک است. با این حال دبیر رویداد بین‌المللی ساری2022 معتقد است که تا کنون اقدامات مناسبی انجام شده و نگاه مسئولان ارشد استان نیز به حمایت از این طرح اجتماعی-توریستی مناسب و حامیانه است. 
علی ماهفروزی به همشهری می‌گوید: ما 41 محور را برای برگزاری پیش‌رویدادها تا پیش از آغاز سال 2022 اعلام کردیم و استاندار نیز دستور پیگیری برای تأمین اعتبار مورد نیاز این پیش‌رویدادها را صادر کرده است. مسائلی مانند راه‌اندازی رادیواینترنتی ساری2022، تبلیغات در شهرهای مختلف استان، توسعه ناوگان حمل‌ونقل شهری و بین‌ شهری، راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی و آشنا کردن جامعه با این رویداد از اهداف مهمی است که در طراحی این پیش‌رویدادها مد نظر قرار گرفته است.
وی می‌افزاید: اخیراً کمیته گردشگری شهر خلاق رویداد ساری2022 نیز با محوریت «ساری، شهر دمنوش‌ها و گیاهان دارویی» راه‌اندازی شد. خوشبختانه طی دو ماه اخیر تکاپوی خوبی با ورود جدی استاندار برای این رویداد ایجاد شده و در صورتی که کارها با همین روند ادامه داشته باشد، اتفاقات مثبتی را خواهیم دید. ضمنا سند برنامه‌های لازم برای شهر ساری کاملا تکمیل شده و برای شهرهایی هم که مکمل این میزبانی هستند تا یک ماه دیگر سند چشم انداز رویداد را مشخص می‌کنیم.

بودجه: صفر ریال
دبیر رویداد بین‌المللی ساری‌2022 که طراح پروژه پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو نیز هست، جزئیات تقریبا کاملی از اجرای این پروژه را مطرح می‌کند، اما آن‌چه که برای اجرای همه این پیش‌رویدادها یک پیش‌نیاز مهم محسوب می‌شود بودجه است. ماهفروزی در پاسخ به این پرسش که تا کنون چقدر اعتبار برای پروژه ساری2022 در اختیار این دبیرخانه یا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته می‌گوید: تا کنون هیچ اعتباری دریافت نکردیم. پیش‌بینی ما برای برگزاری پیش‌رویدادها 135 میلیارد تومان است که درخواست این اعتبار با امضای استاندار به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارائه شد و امیدواریم تا پیش از پایان عمر دولت این اعتبار تخصیص یابد.
بنابر این اظهارات دبیر پروژه ساری2022 عملا هنوز هیچ گام مالی نهایی شده‌ای برای میزبانی مازندران و به ویژه ساری از گردشگران خارجی در طرحی منسجم و یک ساله برداشته نشده است و این دقیقا همان نقطه بلاتکلیفی پروژه محسوب می‌شود. به همین دلیل با وجود این که گفته می‌شود میزبانی از گردشگران کشورهای عضو اکو در سال 2022 صرفا محدود به ساری نیست و تمام مازندران باید در قالب یک کلانشهر درگیر اجرای این پروژه باشند، عملا هیچ نشانه‌ای از این رویداد در شهرها و روستاهای مختلف مازندران دیده نمی‌شود و حتی اقشار مختلف جامعه در سراسر این استان نیز شناختی از رویداد بین‌المللی ساری2022 ندارند.

در شهر خبری نیست...
رویدادی که از آن به عنوان سرآغاز پروژه پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو یاد می‌شود و تا 222 روز دیگر آغاز خواهد شد هنوز هیچ صفحه رسمی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها و حتی یک وبسایت مستقل به منظور شناساندن جزئیات پروژه به گردشگران خارجی ندارد. به این موضوع می‌توان جای خالی اقداماتی ظاهری برای حساس‌سازی جامعه مانند نصب روزشمار در شهرها به ویژه ساری و همچنین نصب نمادهای مرتبط با این رویداد و زیباسازی ویژه شهرها را نیز افزود.
در حالی که تجربه‌های پیشین میزبانی شهرهای ایرانی از رویدادهای مشابه مانند پایتخت اعلام شدن اصفهان، تبریز و همدان در بخش گردشگری بین‌المللی نشان می‌دهد از ماه‌ها پیش از آغاز رویداد، اجرای زیرساخت‌های متفاوت و زیباسازی شهری به موازات آگاه‌سازی و افزایش حساسیت اجتماعی نسبت به این میزبانی برای مشارکت بیشتر در طرح مورد توجه قرار گرفت.

مفهوم‌سازی مقدم بر زیرساخت
 البته ماهفروزی معتقد است که در اجرای چنین رویدادهایی موضوع اصلی محتوا و مفهوم است، نه ساختار. او تصریح می‌کند: وقتی محتوا و مفهوم آماده نباشد حتی در صورت وجود زیرساخت‌ها نیز مردم همراهی نمی‌کنند. معتقدم باید در ماه‌های باقیمانده به سمت واژه‌‌سازی حرکت کنیم. برای مثال مفهوم کوچه‌موزه‌ها یکی از پروژه‌هایی است که برای این میزبانی مد نظر داریم تا در کوچه‌های تاریخی و قدیمی خود اهالی و ساکنان طرح‌های اجتماعی بر مبنای هویت تاریخی و فرهنگی آن محله را اجرا کنند.
وی می‌افزاید: اصولا برای این رویدادها به مشارکت اجتماعی بیشتر از ساختار فیزیکی نیاز داریم. چون گردشگران امروزی بیشتر مشتاق تجربه فرهنگ‌ها هستند. ما این امکان را در شهرهایی مثل آلاشت، ساری، آمل، بابل، رامسر، بهشهر و برخی نقاط دیگر استان داریم. اگر بتوانیم مفهوم‌سازی را با دقت بر اساس ظرفیت‌ها انجام دهیم و مردم را با فرصت‌های توسعه آشنا کنیم خود محله‌ها کارها را پیش می‌برند.
ماهفروزی معتقد است که از دو ماه پیش تا امروز پیگیری‌ها به خوبی پیش رفته و اکنون نیز مرکز مازندران به عنوان کلانشهر میزبان این رویداد با مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و طبیعی در برنامه‌ریزی‌ها عقب نیست.
اما نگاهی به بخش اجتماعی پروژه نشان می‌دهد که عملا آگاهی خاصی نسبت به این موضوع در جامعه وجود ندارد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در ساری تقریبا از هر 10 نفر 9 شهروند هیچ اطلاعی از رویداد ساری2022 ندارند. بر اساس همین بررسی‌ها این میزان شناخت در شهروندان سایر شهرهای مازندران تقریبا صفر است. از سوی دیگر شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی شهرستانی هم هنوز هیچ نشانه‌ای از میزبانی مازندران از این رویداد بین‌المللی را به جامعه عرضه نکرده‌اند. تا ساری2022 راهی نمانده، اما تا تحقق آن‌چه که در طرح پیش‌بینی شده بود راه بسیار زیادی مانده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید