• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 1 خرداد 1400
کد مطلب : 131175
+
-

ضرورت توجه به آموزش رایگان و تامین اجتماعی

یادداشت
ضرورت توجه به آموزش رایگان و تامین اجتماعی

غلامرضا ظریفیان- استاد دانشگاه تهران

 افزایش امنیت اجتماعی یکی از نیازهای ضروری جامعه ایران   است که باید نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به‌صورت جدی و دقیق درباره آن پاسخگو باشند و برنامه‌های خود را در این زمینه ارائه دهند. دسترسی به این شاخص مهم وقتی حاصل می‌شود که دولتمردان اولویت‌های اجتماعی را در بحث آموزش، سلامت، رفاه اجتماعی، جوانان و شادی و... به دقت واکاوی کرده و برای آن چاره‌ای بیندیشند.
اولین مسئله کشور ما هم‌اکنون سلامت عمومی مردم است؛ هم از بعد جسمی و هم بعد معنوی به‌خصوص که حالا دنیا با پاندمی کرونا روبه‌روست. واکسیناسیون فراگیر و سریع باید در اولویت رئیس‌جمهور بعدی ایران باشد. هم‌اکنون این موضوع یکی از شاخصه‌های مهم حکمرانی در دنیاست که میزان رضایت مردم از دولت و حکومت‌هایشان را نشان می‌دهد. نامزدهای انتخاباتی، شفاف و دقیق توضیح دهند برای این بحران چه برنامه‌ای دارند و چگونه می‌خواهند آن را برطرف سازند؟
دومین مسئله بحث دسترسی رایگان به آموزش با کیفیت برای عموم مردم است؛ نکته‌ای که هم‌اکنون در کشور ما رو به فراموشی است و چند سالی است که جزو مطالبات اصلی مردم شده است. دولتمردان آینده باید بدانند که هر قدر دسترسی به آموزش رایگان و با کیفیت در مدارس و دانشگاه‌ها برای همه فراهم شود، از آن سو سطح آگاهی و سواد سیاسی و اجتماعی مردم ارتقا پیدا خواهد کرد و این به نفع کشور می‌شود.
نیاز جامعه جوان ما به شادی از نیازهای اساسی و بنیادی جامعه ایران در مقطع کنونی است و این مهم وقتی به‌دست می‌آید که به هیجانات، مسائل روحی و روانی، حس اعتماد به نفس و استقلال جوانان توجه ویژه‌ای شود. نامزدهای انتخاباتی بگویند که برای ایجاد شادی و حس رضایت بین جوانان چه برنامه‌ای دارند؟ چگونه می‌خواهند این شاخص مهم را ارتقا دهند؟ این مطالبه مهمی است که باید به‌صورت جدی مطرح و دنبال شود.
خودکشی‌ها و دگرکشی‌ها، اعتیاد و بیکاری و نداشتن عزت اجتماعی از معضلات مهم امروز ماست که نیاز جامعه به مقوله مشاوره را نشان می‌دهد؛ پیچیده‌شدن روابط و حیات اجتماعی هم به این مسئله دامن می‌زند. رئیس‌جمهور بعدی باید دسترسی رایگان و فراگیر به مشاوره‌های خانواده، اقتصادی و تحصیلی را برای همه مردم فراهم کند. این موضوع یکی از عرصه‌های مهم اجتماعی خصوصا پس از کرونا خواهد بود.
پنجمین مسئله‌ای که نامزدهای ریاست‌جمهوری باید درباره آن پاسخگو باشند، بحث تامین و رفاه اجتماعی است. چه برنامه‌ای در این زمینه دارند؟ توضیح دهند برای صندوق‌های تامین اجتماعی که با پدیده گسترده بازنشستگی از یک‌سو و ورشکستگی از سوی دیگر مواجه است، چه اقدام درخوری خواهند داشت؟
آخرین موضوع، نهادهای مردمی و شکل رابطه آنها با دولت است. از آنجا که یکی از شاخص‌های پیشرفت جوامع بشری فعالیت گسترده سازمان‌های مردم‌نهاد در عرصه‌های گوناگون اجتماعی است و این نهادها هستند که توانمندی جامعه در همه زمینه‌ها را افزایش می‌دهند، نامزدها بگویند که برای این نهادهای مهم و اثر‌گذار چه برنامه‌ای دارند؟ آیا به‌دنبال گسترده‌کردن فعالیت‌های آنها یا محدود‌کردن آن هستند؟  

 

این خبر را به اشتراک بگذارید