• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 131137
+
-

وین به دلار سیگنال داد

قیمت هر دلار آمریکا دیروز تحت‌تأثیر انتشار خبر‌های مثبت از مذاکرات وین 2.7درصد افت کرد

دلار
وین به دلار سیگنال داد


پس از یک دوره صعود، تحت‌تأثیر تردیدهایی که درباره آینده مذاکرات هسته‌ای به‌وجود آمده بود، بار دیگر با ارسال نشانه‌های مثبت از وین، قیمت هر دلار آمریکا با نزول مواجه شد. دیروز قیمت هر دلار آمریکا 2.7درصد افت کرد و بار دیگر به کانال 22هزار تومان بازگشت.
به گزارش همشهری، این روز‌ها بازار ارز تحت‌تأثیر مذاکرات هسته‌ای در وین و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است. فعالان بازار ارز با دقت تحولات سیاسی را دنبال می‌کنند و به هر تحول جدیدی واکنش آنی نشان می‌دهند. همین موضوع به افزایش نوسان‌ها و تلاطم‌های قیمت دلار منجر شده است. این روزها نمودار قیمت ارز از یک روند پیروی نمی‌کند و فراز و فرود‌های بسیاری دارد؛ برخی روزها به سرعت رشد می‌کند و بعضی اوقات به سرعت کاهش می‌یابد.

اثر سیگنال‌های وین
10روز پیش، درحالی‌که قیمت دلار تحت‌تأثیر اخبار امیدبخش از احیای برجام تا محدوده 21هزاو 100تومان عقب‌نشینی کرده بود، بروز تردید، در مورد حل مسائل مورد اختلاف ایران و آمریکا، به سرعت به رشد قیمت دلار منجر شد و قیمت هر دلار آمریکا با 7درصد رشد به 23هزارو 500تومان رسید. این روند رو به رشد تا دیروز ادامه داشت اما روز چهارشنبه دوباره ورق برگشت و مذاکره‌کننده‌های هسته‌ای سیگنال مثبتی به بازار ارز صادر کردند.
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه دیروز با بیان اینکه فقط چند موضوع کلیدی باقی مانده که نیاز به بررسی بیشتر و تصمیم‌گیری در پایتخت‌ها دارد، درباره آخرین نتایج مذاکرات در وین گفت: در طول این بحث‌ها تلاش کرده‌ایم درباره موضوعات مورد اختلاف به جمع‌بندی برسیم، اختلافات را رفع یا کمتر کنیم، در نتیجه در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم یک جمع‌بندی کلی داشته باشیم. او با بیان اینکه به غیر از چند موضوع کلیدی روی بقیه موارد توافق وجود دارد، تأکید کرد: روی متن‌ها نگارش خوبی صورت گرفته و الان وقت آن است که دوباره به پایتخت‌ها مراجعت کنیم تا مشورت‌های آخر صورت بگیرد و بعد مذاکرات را ادامه ‌دهیم.
اظهارات عراقچی در حالی منتشر شد که هفته قبل برخی رسانه‌ها، به نقل از منابع آگاه، از وجود چالش‌های بزرگ در مذاکرات خبر داده بودند که شائبه به بن‌بست رسیدن مذاکرات را تقویت کرده بود.
این موضوع تأثیر زیادی بر بازار ارز داشت و به رشد 7درصدی قیمت دلار منجر شد اما سخنان پریشب معاون وزیر خارجه تردید‌های بازار ارز را کاهش داد و موجب شد قیمت هر دلار آمریکا دیروز بار دیگر در چهارراه استانبول با 2.7درصد افت به کانال 22هزار تومان بازگردد. دیروز قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد با 650تومان کاهش به 22هزارو 600تومان رسید و حتی در برخی ساعات تا محدوده 22هزارو 500تومان هم عقب‌نشینی کرد. با عقب‌نشینی قیمت دلار قیمت سایر ارز‌ها هم به سرعت کاهش یافتند.

آینده دلار
هنوز مشخص نیست آیا مذاکرات هسته‌ای در وین به احیای دوباره برجام منجر می‌شود یا خیر؟ اما از همین حالا افزایش امیدواری‌ها برای انجام توافق هسته‌ای اثر زیادی در کاهش قیمت دلار داشته و این انتظار وجود دارد که با انجام توافق هسته‌ای قیمت هر دلار آمریکا، تحت‌تأثیر آزاد شدن منابع ارزی ایران، که 70میلیارد دلار تخمین زده شده، به زیر 20هزار تومان هم کاهش یابد. کارشناسان اما با وجود آنکه اعتقاد دارند احتمال کاهش قیمت دلار تا 20هزار تومان در کوتاه‌مدت وجود دارد، می‌گویند که در بلندمدت به‌دلیل وجود ابربحران‌های اقتصادی، پایداری قیمت دلار در محدوده 20هزار تومان تقریبا غیرممکن است.
علی سعدوندی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل معتقد است: توافق در وین می‌تواند باعث شود نرخ ارز به کمتر از 20هزار تومان برسد اما این قیمت پایدار نخواهد بود. او می‌گوید: نرخ ارز در بازار باید در نقطه تعادلی قرار گیرد ولی به‌نظر می‌رسد نرخ دلار در محدوده کمتر از 20هزار تومان در نقطه تعادلی قرار نمی‌گیرد.
ولی نادی‌قمی کارشناس بازار‌های مالی هم می‌گوید: با احیای برجام و احتمال افزایش فروش نفت، تسهیل روابط بانک‌ها و بهبود شرایط حمل‌ونقل و بیمه، در کنار آزادسازی چندین میلیارد دلار منابع بلوکه‌شده، انتظار می‌رود نرخ ارز کاهش یابد اما نباید فراموش کرد کاهش نرخ ارز به فاکتورهای متعدد دیگری نیز بستگی دارد و لزوما احیای برجام به بروز تکانه ارزی منجر نمی‌شود.
امید فریادرس کارشناس بازار سرمایه هم درباره نوسان‌های قیمت دلار می‌گوید: با وجود آنکه اخبار مثبتی از مذاکرات وین وجود دارد و به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری هم نزدیک می‌شویم اما بعید است که قیمت دلار به کمتر از 21هزار تومان نزول کند. به ‌گفته او از نظر تکنیکالی قیمت دلار در محدوده 20هزار تومان ترمز خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید