• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 131101
+
-

6هزار پزشک ژاپنی علیه برگزاری المپیک

همزمان با انتشار نامه گروهی از اعضای انجمن پزشکان ژاپن، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک و نخست‌وزیر ژاپن بار دیگر بر برگزاری امن بازی‌های توکیو2020 تأکید کردند

انجمن پزشکان ژاپن، در نامه‌ای با 6هزار امضا، خواستار لغو المپیک توکیو شده است. این نامه که مخاطب آن یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، یوریکو کویکه، شهردار توکیو و سیکو هاشیموتو، رئیس سازمان کمیته برگزاری بازی‌های المپیک است، در حالی نوشته شده که تنها نزدیک به 2ماه به آغاز بازی‌ها مانده است. در بخشی از این نامه که ایسنا به نقل‌از خبرگزاری تاس آن را منتشر کرده، آمده است: «ما معتقدیم که انتخاب صحیح، لغو رویدادی است که احتمال افزایش تعداد افراد آلوده و مرگ را به‌دنبال خواهد داشت. ویروس‌ها با حرکات افراد در سطح شهر گسترش پیدا می‌کنند. با این وضعیت المپیک و پارالمپیک منجر به افزایش ابتلا و مرگ‌ومیر می‌شود.»  تاس گزارش داده که اعتراض‌ها به برگزاری المپیک بالا گرفته، بیشتر مناطق ژاپن ازجمله توکیو و اوزاکا تحت شرایط اضطراری قرار دارند و همین باعث شده توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، سفرش به ژاپن را لغو کند.
دیروز خبرگزاری فرانسه به نقل از او شرایط دهکده بازی‌های المپیک را بی‌خطر توصیف کرد. باخ گفت: «مهم‌ترین اصل یعنی سلامتی کاملاً واضح و شفاف است، دهکده المپیک مکانی امن و بی‌خطر است و بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو کاملا ایمن و بی‌خطر برگزار می‌شود. تا هنگام شروع بازی‌های المپیک ۷۵درصد از ساکنان دهکده المپیک واکسینه می‌شوند و به همین‌خاطر شرایط در دهکده کاملا بی‌خطر خواهد بود و جایی برای نگرانی نیست. البته تلاش می‌کنیم این رقم به ۸۰درصد برسد.» او همچنین گفت: «کمیته بین‌المللی المپیک به کمیته برگزار‌کننده پیشنهاد داده است که پرسنل پزشکی اضافی در بازی‌ها باشند. ورزشکاران در مسابقات با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو خواهند بود؛ از جمله قرنطینه، تست‌های روزانه و عدم‌استفاده از حمل‌ونقل عمومی. ورزشکاران آماده هستند که این فداکاری‌ها را انجام دهند، زیرا درک می‌کنند که ایمنی در درجه اول قرار دارد.»یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن هم با تأکید بر اینکه واکسن کرونا برای تمامی ورزشکاران المپیکی جهان رایگان است، اعلام کرد که نباید هیچ‌گونه تماسی بین مردم و ورزشکاران در طول برگزاری بازی‌های المپیک وجود داشته باشد. مسابقات المپیک توکیو قرار بود از ۲۴ژوئیه تا ۹آگوست سال۲۰۲۰ برگزار شود که این رقابت‌ها به‌دلیل همه‌گیری کرونا، برای یک‌سال به تعویق افتاد و اکنون از ۲۳ژوئیه (اول مرداد) تا ۸آگوست۲۰۲۱ (17مرداد) برگزار می‌شود. در ۲۰مارس، سرانجام برگزار‌کنندگان تصمیم گرفتند بازی‌ها را بدون طرفداران خارجی برگزار کنند. تصمیمی در مورد پذیرش تماشاگران ژاپنی هنوز گرفته نشده و به هفته‌های آتی موکول شده است. هم‌اکنون فقط حدود ۲درصد از جمعیت ژاپن کاملاً واکسینه شده‌اند و مخالفت با بازی‌های المپیک در نظرسنجی‌ها بسیار بالا است. به‌نظر می‌رسد برگزاری بازی‌های المپیک یک ضرورت مالی برای کمیته بین‌المللی المپیک است که حدود ۷۵درصد از درآمد خود را از فروش حق تلویزیونی به‌دست می‌آورد. ژاپن رسماً ۱۵.۴میلیارد دلار برای بازی‌های المپیک هزینه کرده است؛ اگرچه بررسی‌های دولت نشان می‌دهد این رقم بسیار بیشتر است. با این حال هیچ نشانه‌ای برای لغو این بازی‌ها وجود ندارد، اما مخالفت‌ها با اعتراض‌های کوچک خیابانی و درخواست‌های آنلاین ادامه دارد. ژاپن بیش از 11هزار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید