• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 29 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 131042
+
-

پل‌های عابرپیاده پایتخت امن می‌شوند

اعضای شورای شهر تهران دیروز،‌ طرح الزام شهرداری به عبور ایمن شهروندان از پل‌های عابرپیاده را تصویب کردند


طرح «الزام شهرداری تهران به ایمن‌سازی‌ عبور شهروندان از پل‌های عابرپیاده» در جلسه دیروز پارلمان شهری تصویب و شهرداری ملزم شد در اسرع‌وقت مواردی را که منجر به ناایمنی این گذرگاه‌ها می‌شود، شناسایی و با رفع آنها پل‌های عابرپیاده را برای عبور و مرور شهروندان ایمن کند.
به گزارش همشهری، جلسه روز گذشته شورای شهر تهران با صحبت‌های محسن هاشمی‌رفسنجانی شروع شد و رئیس پارلمان شهر تهران بار دیگر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرد و گفت: «حملات رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون بیش از 200شهید داشته که حدود 100نفر از شهدا کودکان مظلوم هستند. تعدادی زیادی از خانواده‌ها و زنان هم در میان شهدا دیده می‌شوند. امیدواریم جامعه جهانی واکنش درست و مناسبی نسبت به این جنایات رژیم صهیونیستی داشته باشد.» او در ادامه خطاب به اعضای شورای شهر گفت: «2‌ماه و نیم به پایان عمر شورای پنجم باقی مانده؛ درحالی‌که 25طرح، 27لایحه، یک استفساریه و 2تحقیق و تفحص در نوبت رسیدگی هستند؛ از این‌رو تقاضا دارم موارد مهم احصا و در اولویت کمیسیون‌ها قرار گیرد تا بتوانیم حداقل قبل از پایان دوره نیمی از طرح‌ها و لوایح را به نتیجه برسانیم.» سپس اعضا وارد دستور جلسه شدند و علی اعطا در جریان بررسی طرح الزام عبور ایمن شهروندان از پل‌های عابرپیاده شهر تهران، گفت که این طرح براساس مجموعه‌ای از بررسی‌ها، مشاهدات و گزارش‌های مربوط به ناامنی و ناایمنی پل‌های عابرپیاده و به پیشنهاد اولیه کمیته معماری و طرح‌های شهری تهیه و به صحن ارسال شده است. سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه عنوان کرد: «در تهران ۸۶۱ پل عابرپیاده وجود دارد که گزارش‌های مردمی و کارشناسی متعدد نشان می‌دهد که تعداد قابل‌توجهی از پل‌ها شرایط مناسبی برای تردد زنان، کودکان و توان‌یابان ندارند. همچنین گزارش‌هایی هم از شیوه نصب تابلوهای تبلیغاتی موجود است؛ مبنی بر اینکه اشکالاتی در ایمنی و امنیت عبور و مرور شهروندان ایجاد کرده‌اند؛ بنابراین جمع‌بندی گزارش‌ها این است که باید مصوبه جامعی برای تدوین ضوابط با رویکرد ایمن‌سازی‌ و امن‌سازی‌ این پل‌ها وجود داشته باشد.» علی اعطا طرح الزام شهرداری تهران به ایمن‌سازی‌ عبور شهروندان از پل‌های عابرپیاده ارائه شده را حاصل زحمات میدانی 3ماهه کارشناسان معاونت‌های حمل‌ونقل و ترافیک و فنی و عمران، همچنین سازمان زیباسازی شهر تهران دانست و گفت که این طرح یک ماده واحده شامل ۵ بند و 3تبصره دارد و ازجمله ویژگی‌های مؤثر آن ایجاد سیستم نظارت در پایش، وضعیت استقرار، تعمیر و نگهداری برای ثبت گزارش‌های مردمی است. در نهایت این طرح توسط اعضا تصویب‌شد.

شهرداری در ساخت هتل‌های کوهستانی مشارکت نمی‌کند
دستور جلسه بعدی مربوط به لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انعقاد قرارداد پروژه‌های هتل کوهستان و هتل تاو به روش مشارکت واقع در شهرداری منطقه ۲» بود محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری گزارش این لایحه را ارائه کرد اما به دلیل قرار گرفتن  هتل کوهستانی در محوطه خدماتی و مسکونی، اعضا با مشارکت شهرداری در ساخت آنها مخالفت کردند و لایحه رای نیاورد.  

   راه‌اندازی موزه تهران 

پیشنهاد احمد مسجدجامعی: در تهران حدود ۱۵۰ موزه ثبت شده و ۵۰ موزه ثبت نشده داریم که مجموعا تهران ۲۰۰ موزه دارد و به این ترتیب می‌شود گفت تهران شهر موزه‌هاست. 4مجموعه موزه‌ای (موزه‌های کاخ گلستان، سعدآباد، نیاوران و سردرباغ ملی) در تهران وجود داردو  نکته قابل تامل این است که در تهران 2راسته موزه‌ای یکی در محدوده میدان امام خمینی به کاخ گلستان و دیگری هم از میدان حر تا میدان امام خمینی وجود دارد که در این مسیرها موزه مقدم، قرآن، جنگ، کاخ مرمر و موزه ملی قرار دارد. حدود3سال پیش به مناسبت جایزه تهران از موزه ملی خواستیم یک طبقه را به اشیایی که در تهران بوده اختصاص دهد و این کار در یک‌ماه برنامه‌ریزی شد و طبقه دوم موزه به این اشیا اختصاص پیدا کرد. اکنون پیشنهادم این است، ساختمان روزنامه اطلاعات در قلب این موزه‌ها قرار دارد و به لحاظ تاریخی و قدمت ساخت هم با موزه‌ها برابری می‌کند و این ساختمان در اختیار شهرداری تهران است و از این‌رو می‌توان در مدت زمان باقیمانده، موزه تهران 1400را با کمک سازمان میراث فرهنگی در ساختمان روزنامه اطلاعات راه‌اندازی کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید