• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 2 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13104
+
-

خبر روز

200 هزار زندانی در کشور

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از بررسی طرح ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در کمیسیون متبوع خود خبر داد. حسن نوروزی درگفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به پیگیری طرح ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، گفت: یکی از مسائل کشور، کثرت پرونده‌های کیفری بوده که وجود بیش از 200هزار زندانی و 15میلیون پرونده قضایی دردادگاه‌ها برای یک جامعه اسلامی به هیچ عنوان قابل‌قبول نیست.

نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس، با انتقاد از وجود عناوین مجرمانه بسیار درسیستم قضایی، تصریح کرد: کثرت عناوین هم قضات را دچار سردرگمی کرده و هم کارمندان دادگستری را دارای مشکلات بسیاری کرده است، بنابراین طرحی درکمیسیون قضایی در راستای لایحه دولت با هدف کاهش عناوین مجرمانه تدوین شده است، به‌طورحتم بسیاری از عناوین مجرمانه عنوان تخلف داشته و نباید این مسائل را مجرمانه در نظر گرفت.

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه قوانین جزایی باید به سمت کاهش زندان منتهی شود، افزود: مجازات‌های جایگزین و جریمه باید به جای حبس استفاده شود، همچنین بخشنامه اخیر رئیس قوه قضاییه درجهت جلوگیری از استفاده از مجازات حبس تا جای ممکن است؛ محاکم قضایی جای عقده گشایی نبوده و قضات باید درمحاکم قضاوت اسلامی داشته باشند، چه لزومی دارد که متهمی پنجشنبه ظهر تفهیم اتهام شود؟ زیرا در این شرایط فرد به‌دلیل کمبود وقت به زندان تحویل داده می‌شود. سخنگوی کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس با تأکید بر اینکه تا جای ممکن باید از مجازات جایگزین حبس استفاده کرد، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به‌دنبال این است که از افزایش تعداد زندانیان در کل کشور جلوگیری کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید