• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 29 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 131034
+
-

صحنه‌هایی از یک جنایت

فرزندکشی؛ از جنون تا حفظ آبرو

یاور یگانه- روزنامه‌نگار

«فرزندکشی» مضمونی است که بارها و بارها در ادبیات و اسطوره‌های ملل مختلف تکرار شده و همین موضوع تحیر آدمی را دربرابر چنین شقاوتی می‌نمایاند. برای نمونه، در نمایشنامه «تیتوس اندرونیکوس» شکسپیر، تیتوس دخترش لاوینیا را که به او تجاوز شده می‌کشد تا به‌زعم خود آبروی ریخته‌شده‌اش را دوباره به‌دست آورد. در داستانی از فرهنگ عامه آمریکای لاتین، لایورونا (به معنای زن گریان) برای انتقام از بی‌وفایی همسرش، فرزندانش را در رودخانه غرق می‌کند. در نمونه‌ای معروف‌تر، مده‌آ فرزندانش را می‌کشد تا از همسرش، جیسون که او را ترک کرده، انتقام بگیرد. در اسطوره‌ای دیگر، آگاممنون دخترش، ایفه‌ژنی را قربانی می‌کند. هرکول، یکی دیگر از اسطوره‌های یونانی، همسر و فرزندانش را به تحریک هِرا می‌کشد. کشته شدن سهراب به‌دست پدرش رستم نیز در میان ایرانیان زبانزد است. در زندگی واقعی هم فرزندکشان معروفی وجود داشته اند؛ ایوان مخوف، نخستین تزار روسیه، پسرش را کشت که این فرزندکشی دستمایه یکی از نقاشی‌های ایلیا رپین، نقاش رئالیست روس قرار گرفت. ژوزف و ماگدا گوبلز، قبل از کشتن خودشان، 6فرزندشان را مسموم کردند و کشتند تا از آنها در برابر ارتش شوروی که داشت آلمان را درمی‌نوردید، محافظت کنند. این مضمون در سینما نیز، چه در فیلم‌های تجاری و چه در فیلم‌های خاص و هنری به‌کار گرفته شده است. در ادامه چند فیلم با این مضمون را مرور کرده‌ایم.

مده‌آ (1969)

فیلمی از پیر پائولو پازولینی با بازی ماریا کلاس براساس اسطوره مشهوری که پیش‌تر ذکرش رفت. مده‌آ با جیسون از سرزمین خودش می‌گریزد، اما جیسون که در ابتدا عاشق اوست، کم‌کم نسبت به او بی‌اعتنا می‌شود و به دختری جوان تمایل پیدا می‌کند. مده‌آ برای انتقام از او فرزندان‌شان را می‌کشد.

قاره هفتم (1989)

شاهکاری رعب‌آور و تکان‌دهنده از میشائیل هانکه که براساس پرونده‌ای واقعی ساخته شده است. خانواده‌ای بورژوا که براساس معیارهای موفقیت در دنیای مدرن نمونه بارز خوشبختی و کامروایی هستند، از مناسبت زندگی سرمایه‌داری و مصرف‌گرایانه به تنگ می‌آیند و تصمیم به‌خودکشی دسته‌جمعی می‌گیرند. مادر و پدر فرزندشان را با خوراندن دارو می‌کشند و سپس اول مادر و بعد پدر نیز خودکشی می‌کنند. هرچند دختر کوچک خانواده قبلا رضایت خود را از این اقدام به پدر و مادرش اعلام کرده بود.

دیگران (2001)

گریس (با بازی نیکول کیدمن) بر اثر از دست دادن شوهرش دیوانه می‌شود و 2فرزندش را با بالش خفه می‌کند و بعد از آگاه شدن از کاری که کرده، خودش را نیز می‌کشد. البته این آخر داستان است و در طول داستان ما و گریس و بچه‌هایش خیال می‌کنیم آنها در خانه‌ای روح‌زده زندگی می‌کنند تا اینکه متوجه می‌شویم، همه‌چیز برعکس است.

جزیره شاتر (2010)

مارشال ایالتی، تدی دانیلز (با بازی دی کاپریو) قرار است پرونده غیب شدن بیماری خطرناک از یک بیمارستان را حل کند که با پیشرفت داستان درمی یابیم همسر افسرده تدی فرزندانشان را در دریاچه غرق کرده و تدی هم او را کشته و خودش دچار جنون شده است. او حالا یکی از بیماران بیمارستانی است که به گمان خودش برای تحقیق به آنجا آمده است.

کشتن گوزن مقدس (2017)

استیون (با بازی کالین فارل) جراح قلبی است که پدر یکی از بیمارانش حین عمل زیردست او می‌میرد. پسر مرد متوفی، مارتین، به استیون نزدیک می‌شود و بعد به او توضیح می‌دهد از آنجا که استیون پدر او را کشته، یکی از عزیزان استیون هم باید کشته شود تا تعادل برقرار شود. استیون در نهایت پسرش باب را قربانی می‌کند.

چیزهای تیز (2018)

براساس رمانی با همین نام از گیلیان فلین، زن خبرنگاری برای تحقیق درباره گم شدن دختری به زادگاهش بازمی‌گردد و در طول ماجرا متوجه می‌شود که سال‌ها پیش خواهرش به‌دست مادرش کشته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید