• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 29 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 131001
+
-

یک کورس دیوانه‌وار

همه‌‌چیز در مورد رقبای آینده سپاهان و پرسپولیس

یک کورس دیوانه‌وار


بهروز رسایلی ـ روزنامه‌نگار

با یک پیروزی غافلگیرکننده 5 بر یک، سپاهان بار دیگر به صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر رسید. آنها از 23بازی 48امتیاز کسب کرده‌اند و پرسپولیس از 22بازی 45امتیاز دارد. طلایی‌پوشان حالا با یک بازی بیشتر کاملا نشان می‌دهند ول‌کن کورس قهرمانی نیستند و قصد دارند به سریال جام گرفتن‌های پرسپولیس خاتمه بدهند. این برد پرگل همچنین باعث شد تفاضل سپاهان هم به‌نحوی خیره‌کننده بهبود بیابد. آنها حالا با تفاضل مثبت 21، در بحث آوراژ 3گل از پرسپولیس پیش افتاده‌اند و این در فصلی که امتیازات بسیار به هم نزدیک است، می‌تواند تعیین‌کننده باشد. حالا کورس دیوانه‌وار قهرمانی بین پرسپولیس و سپاهان شکل گرفته و نهایتا باید دید جام بیستم را کدام تیم بالای سر می‌برد.

   بازی‌های باقی‌مانده 2 تیم
تا پایان فصل پرسپولیس 8 بازی دیگر دارد و سپاهان باید در 7 مسابقه به میدان برود. با این توضیح که اعداد داخل پرانتز رتبه فعلی تیم‌ها را در جدول نشان می‌دهد، 7 بازی پیش روی سپاهان را ببینید: فولاد(6)، ماشین‌سازی(16)، پیکان(7)، نفت آبادان (11)، پدیده(12)، ذوب‌آهن(14) و استقلال(5). از این مسابقات دیدار با ماشین‌سازی، نفت آبادان و ذوب‌آهن در ورزشگاه نقش جهان برگزار می‌شود و 4 دیدار دیگر در خانه رقبا خواهد بود. به‌عنوان مثال بازی با فولاد و استقلال در خارج از خانه می‌تواند بسیار دشوار باشد. به همین ترتیب 8 بازی باقی‌مانده پرسپولیس هم از این قرار است: ذوب‌آهن(14)، مس رفسنجان(9)، گل‌گهر سیرجان(3)، فولاد(6)، آلومینیوم اراک(4)، ماشین‌سازی(16)، تراکتور(8)، پیکان(7). از این بین دیدار با گل‌گهر سیرجان، آلومینیوم اراک و تراکتور در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد و 5 مسابقه دیگر در خانه رقبا انجام می‌شود.

   معدل رتبه رقبا
همه جای دنیا در چنین شرایطی به معدل رتبه رقبای مدعیان هم توجه می‌شود. طبیعتا هر تیمی که میانگین رتبه حریفان باقی‌مانده‌اش بالاتر باشد کار راحت‌تری دارد. با توجه به توضیحات بند بالا، میانگین رتبه رقبای سپاهان در 7 دیدار آینده عدد «10.14» را نشان می‌دهد. این در حالی است که با بررسی معدل رتبه حریفان پرسپولیس به عدد «8.37» می‌رسیم. این یعنی ظاهرا کار پرسپولیس در ادامه فصل سخت‌تر است. با این حال 2 نکته را باید درنظر گرفت؛ نخست اینکه تعداد بازی‌ها هم‌اکنون برابر نیست و مثلا رتبه پنجمی استقلال با 2 بازی عقب‌افتاده غیرواقعی به‌نظر می‌رسد. نکته بعد هم اینکه اتفاقا در مقطع پایانی فصل شاید تیم‌های پایین جدولی که برای بقا می‌جنگند، به‌مراتب خطرناک‌تر از تیم‌های بی‌انگیزه میانه جدولی باشند.

   اگر نتایج رفت تکرار شود
حالا بیایید فرض کنیم عین نتایج دور رفت در دیدارهای برگشت هم تکرار شود. در این صورت به‌نظرتان چه تیمی قهرمان خواهد شد؟ پرسپولیس در دور رفت برابر 8 حریف باقی‌مانده‌اش 19امتیاز به‌دست آورده بود. این در حالی است که سپاهان در نیم‌فصل اول از دیدار با 7 حریف باقی‌مانده‌اش 14امتیاز به‌دست آورده بود. بنابراین درصورت تکرار نتایج، پرسپولیس قهرمان خواهد شد. اینها اما بحث‌های فانتزی و ژورنالیستی است. به‌عنوان مثال در دور رفت شاهد شگفتی‌هایی مثل شکست پرسپولیس برابر آلومینیوم یا باخت سنگین سپاهان برابر پدیده و تساوی پرگل این تیم با ماشین‌سازی بودیم. شاید این اتفاقات در دور برگشت تکرار نشود، شاید هم شگفتی‌های متفاوتی داشته باشیم. این کورس دیوانه‌وار را یک ثانیه هم رها نکنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید