• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 29 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130991
+
-

خط و نشان آلکنو: فقط من تصمیم می‌گیرم

سرمربی روس تیم ملی والیبال ایران می‌گوید برای بازی‌های المپیک هیچ قولی نمی‌دهد چون شارلاتان نیست

خط و نشان آلکنو: فقط من تصمیم می‌گیرم

ولادیمیر آلکنو خط قرمزهایش را مشخص کرد؛ قول نتیجه نمی‌دهد و کسی هم حق ندارد در کارش دخالت کند. سرمربی روس تیم ملی والیبال که از اواخر فروردین وارد ایران شده است، دیروز در نخستین نشست خبری‌اش روبه‌روی خبرنگاران نشست. تیم ملی  2 رویداد مهم در پیش دارد؛ از 7خرداد بازی‌هایش را در لیگ ملت‌ها آغاز می‌کند و از 2مرداد هم قرار است در المپیک بازی کند.
تا چندی پیش توقع فدراسیون این بود که در المپیک تیم به جمع 4 تیم اول صعود کند اما دیگر از این آرزو صحبت نمی‌کنند. به‌نظر می‌رسد آنها تحت‌تأثیر آلکنو واقع‌بین شده‌اند. دیروز آلکنو مربیانی که قول می‌دهند را شارلاتان خواند: «هر مربی‌ای که قول کسب نتیجه و مدال می‌دهد، شارلاتان است. وقتی از من برای حضور در تیم ملی والیبال دعوت شد، هدف این بود که روی سکوی المپیک برویم. در جواب گفتم که هر چه در توان دارم می‌گذارم تا به این هدف برسم. در طول ۲۵ سال مربیگری خودم حتی یک‌بار هم قول کسب نتیجه نداده‌ام. هیچ‌کس نمی‌داند فردا چه اتفاقی برایش می‌افتد.»
در لیستی که فدراسیون برای لیگ ملت‌ها به فدراسیون جهانی ارسال کرد، پیمان اکبری، کمک ایرانی آلکنو حذف شده بود. اکبری و سعید رضایی، دستیاران ایرانی کولاکوویچ، سرمربی سابق تیم بودند. رضایی قبل از آمدن آلکنو کنار گذاشته شد. گفته می‌شود این برکناری‌ها با خواست بعضی از افراد حاضر در فدراسیون اتفاق افتاده است اما آلکنو تأکید دارد اتفاقاتی که در تیم می‌افتد، با تصمیم خود اوست: «پیش از اینکه در تیم ملی ایران شروع به‌کار کنم، با رئیس فدراسیون و سرپرست تیم ملی حرف زدم و خواستم به من اجازه داده شود تا همه تصمیمات درباره تیم ملی را خودم بگیرم.»
در تیم آلکنو، محمدرضا تندروان، تنها مربی ایرانی است. او ترجیح داده است به جای 2 مربی ایرانی، یک مترجم در کادرش باشد. مانلی کسرایی مترجم اوست. گفته می‌شود کسرایی به‌خاطر رابطه صمیمانه‌اش با آلکنو به تیم اضافه شده است اما او نظر دیگری دارد: «شنیده‌ام می‌گویند آلکنو مترجم خاص خود را به ایران آورده، ولی کسرایی را یک مربی تکواندو به من معرفی کرد و با او در فرودگاه مسکو آشنا شدم. برای من رابطه نزدیک در طول تمرین و پس از تمرین با بازیکنان بسیار مهم است به این خاطر مترجم تیم ملی مهره اصلی تیم من است.» برای آلکنو بعد از مترجم، مربی بدنساز در اولویت است.

  فقط من تصمیم می‌گیرم
بازیکن سالاری در تیم آلکنو جایی دارد؟ این موضوع دیگری بود که خبرنگاران مطرح کردند. منظور آنها این بود که آیا سعید معروف، به‌عنوان کاپیتان حق دخالت در تصمیمات آلکنو را دارد؟«نمی‌دانم پیش از حضور من در تیم ملی ایران چه اتفاقاتی افتاده است اما در هر تیمی که بوده‌ام، هیچ‌کس غیراز من اجازه تصمیم‌گیری ندارد.» معروف در تیم آلکنو بازی کرده و او از این تجربه راضی است: «در زنیت کازان با معروف هماهنگی زیادی داشتیم و به این خاطر موفقیت‌های زیادی هم کسب کردیم. باید در لیگ ملت‌ها ببینیم تا چه حد دیدگاه‌های تاکتیکی من در میدان اجرا می‌شود.»
انتقاد دیگر از آلکنو این است که چرا جواد کریمی را از تیم ملی خط زده است. کریمی اضافه وزن داشته و به‌نظر می‌رسد سرمربی او را تنبیه کرده است: «این در ‌شأن تیم ملی ایران نیست که یک بازیکن با اضافه وزن وارد تیم ملی شود. درحالی‌که بازیکنان قدیمی‌تر مثل معروف و سیدمحمد موسوی با آمادگی بالا به تمرینات آمدند. این بازیکن جوان باید در کار خود بازنگری کند. با وجود این کریمی آینده درخشانی دارد.»
8 بازی از بازی‌های ایران در لیگ ملت‌ها صبح برگزار می‌شود. برخی انتظار داشتند آلکنو به این برنامه معترض شود نه اینکه برنامه تمرین را تغییر بدهد: « اگر بخواهیم وقت خود را برای اعتراض صرف کنیم به صلاح تیم نیست. در المپیک هم چند بازی تیم ملی صبح برگزار می‌شود، پس چه بهتر که خودمان را با این شرایط وفق بدهیم.» هرچند آلکنو هم معتقد است در این برنامه عدالت برای ایران رعایت نشده است. آلکنو قرار است بعد از المپیک مدیر فنی یک تیم باشگاهی شود و از مربیگری خداحافظی کند.

خاطره تلخ
اولین باری نیست که آلکنو به ایران می‌آید. او در دورانی که بازیکن تیم ملی روسیه بود، دیدارهایی با تیم ملی ایران داشته. نخستین بار با تیم زسکامسکوبه ایران آمد که خودش می‌گوید خاطره خوبی از آن سفر ندارد: «سال ۱۹۸۸ هم یک‌بار به ایران سفر کرده بودم که سفر جالبی نبود، روزی که وارد تهران شدیم، آیت‌الله خمینی (ره) از دنیا رفت.» زسکا برای شرکت در جام دهه فجر به ایران آمده بود که مسابقات لغو شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید