• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 28 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130927
+
-

جشن نفتی‌ها لب کارون

زنگنه پرونده میدان‌های مشترک نفت و گاز ایران با همسایه‌ها را بست

انرژی
جشن نفتی‌ها لب کارون

بالاخره تمام شد؛ پرونده میدان‌های مشترک نفت و گاز ایران براساس آنچه وزیر نفت دولت روحانی در سال92 اعلام کرده بود، دیروز با امضای یک قرارداد با شرکت ایرانی پتروپارس بسته شد.
حالا می‌توان شاهد جشن کارشناسان و متخصصان صنعت نفت ایران کنار کارون بود. بیژن زنگنه، وزیر نفت می‌گوید: در غرب کارون ظرفیت تولید نفت از ۷۰هزار به ۴۲۰هزار بشکه رسیده و تولید نفت از این میادین مشترک در 8سال گذشته ۶برابر شده است. واقعیتی شیرین؛ هم برای مردم و هم البته برای منتقدان سرسخت وزیر نفت. به گزارش همشهری، پتروپارس یک شرکت تنومند نفتی ایرانی و محصول دولت محمد خاتمی رئیس‌جمهوری اسبق است که در سال76 با هدف اجرای طرح توسعه فاز یک پارس‌جنوبی متولد شد و حالا پای ثابت اکثر قراردادهای عظیم نفت و گاز ایران است.

چرا هندی‌ها نیامدند؟
سال‌ها مذاکره برای توسعه میدان «فرزاد بی»‌ با هندی‌ها به نتیجه نرسید، دیروز وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان «فرزاد بی» ‌بین شرکت ملی نفت ایران با شرکت پتروپارس، با اشاره به اینکه هندی‌ها یک‌بار که بحث تحریم اول بود رفتند و اعلام کردند ال‌ان‌جی قابل اجرا نیست، گفت: هندی‌ها دوباره به‌ دلیل تحریم نیامدند درحالی‌که حتی از رئیس‌جمهوری مجوز گرفتیم که بازپرداخت از محل گاز صادراتی انجام شود، با این حال هندی‌ها نیامدند.
او توضیح داد: ۲میلیارد دلار هزینه اصل اجرای این قرارداد است و با آنکه گاز تولیدی از «فرزاد بی» ‌معادل یک فاز پارس‌جنوبی است اما توسعه آن به اندازه ۲فاز پارس‌جنوبی هزینه دارد و همچنین میعانات گازی آن یک‌هشتم فاز پارس‌جنوبی است و این موضوع بازپرداخت طرح را سخت می‌کند؛ بنابراین بازپرداخت اصل و فرع طرح با میعانات گازی قابل بازپرداخت نیست و باید از خود طرح تامین شود. او با اشاره به اینکه تلاش کردیم هزینه‌ها را کاهش دهیم، گفت: با این حال اجرای این طرح ۱.۸میلیارد دلار هزینه دارد و تامین مالی آن هنر می‌خواهد. زنگنه افزود: گزینه‌های مختلف بررسی شد و در نهایت تصمیم گرفته شد گاز تولیدی از «فرزاد بی» ‌به سایت۲ پارس‌جنوبی بیاید و از امکانات موجود پالایشی استفاده کنیم تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. پارس‌جنوبی البته ظرفیت بالاتری نیز دارد.
وزیر نفت با تأکید بر اینکه پرونده میادین مشترک حالا بسته می‌شود، گفت: سال۹۶ اعلام کردیم کار میادین مشترک بسته می‌شود. کار در پارس‌جنوبی در فاز اول تمام‌شده و باید وارد فاز نگه‌داشت و فشارافزایی شویم که نیازمند ۳۰میلیارد دلار منابع مالی است که به دولت بعد می‌رسد؛ البته برای فشارافزایی قرارداد بسته شده و میادین مشترک دریایی همه قراردادها تمام ‌شده است.
وزیر نفت تأکید کرد: دیگر چنین اتفاقاتی در کشور نخواهد افتاد زیرا این فرصت بزرگی بود و از این به بعد باید تولید را حفظ کنیم و به‌زودی نیز قراردادی برای توسعه آزادگان بسته خواهد شد.

مکث
بازی روانی بنزین در انتخابات

زنگنه با تکذیب گرانی بنزین گفت: شایعات گرانی بنزین دروغ و جنگ روانی پیش از انتخابات است. او دیروز در جمع خبرنگاران تأکید کرد: نزدیک به انتخابات برخی با شایعه گرانی بنزین می‌خواهند در مردم عکس‌العمل بدی ایجاد کنند، اما اطمینان می‌دهم نه بنزین و نه هیچ فرآورده نفتی دیگری گران نخواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید