• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 28 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130925
+
-

یک پیش‌بینی خوش‌بینانه از آینده اقتصاد

دلار ارزان می‌شود، تورم کاهش می‌یابد

تورم
دلار ارزان می‌شود، تورم کاهش می‌یابد

یک بانک خصوصی ایران با ارائه گزارشی از روند متغیرهای اقتصادی ایران پیش‌بینی کرده است: روند رشد اقتصادی در ماه‌های آینده مثبت خواهد شد، نرخ تورم با رسیدن به قله 46.3درصدی در پایان فصل بهار در مسیر کاهشی قرار می‌گیرد و قیمت دلار هم زیر 20هزار تومان آرام خواهد گرفت. پیش‌تر 2 نهاد تحقیقاتی وابسته به دولت، چشم‌انداز تورم در سال‌جاری را تیره‌تر از آنچه بانک خصوصی خاورمیانه تصویر کرده، ارائه داده بودند.
به گزارش همشهری، این بانک در گزارش خود اذعان می‌کند؛ مقایسه پیش‌بینی اردیبهشت 1400با بهمن 99نشان می‌دهد به استثنای فصل زمستان سال گذشته، در همه دوره‌ها سطح نرخ ارز پایین‌تر است و روند کاهش نرخ ارز با سرعت بیشتری تداوم خواهد داشت. این بانک پیش‌بینی کرده که میانگین نرخ ارز در فصل بهار امسال به 21هزار و 100تومان برسد که این روند تا کمی پایین‌تر از سطح 20هزار تومان در فصل تابستان ادامه دارد و در پاییز و زمستان امسال افت نرخ ارز ادامه می‌یابد و نرخ دلار در پاییز و زمستان به‌ترتیب به 18هزار و 600 و 17هزار و 500تومان خواهد رسید. بانک یادشده متوسط نرخ ارز در سال 1401را در محدوده 16تا 17هزار تومان پیش‌بینی کرده است.

تورم بالا می‌رود، پایین می‌آید
این بانک در ارزیابی نرخ تورم سالانه هم نتیجه می‌گیرد روند رو به افزایش نرخ تورم سالانه فقط تا پایان بهار امسال ادامه می‌یابد و به 46.2درصد می‌رسد و از تابستان امسال تا پایان سال آینده نرخ تورم روند نزولی را تجربه می‌کند و در پایان امسال به 34.3درصد خواهد رسید. این گزارش می‌افزاید: اقتصاد و مردم ایران دست‌کم تا پایان فصل بهار سال آینده نرخ تورم بالای 30درصدی را تجربه می‌کنند و در تابستان سال بعد نرخ تورم به زیر 30درصد افت می‌کند و در پایان سال کماکان بالای 25درصد خواهد بود.

ادامه رشد مثبت اقتصاد
این بانک خصوصی می‌گوید: پیش‌‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران در نیمه دوم امسال به فراتر از 2.6درصد در بهار امسال می‌رسد و در پایان تابستان به بالای 3درصد خواهد رسید، این روند در سال 1401ادامه می‌یابد. بر این اساس، نرخ رشد اقتصادی ایران بدون نفت در بهار امسال 4.6درصد خواهد بود که در پایان سال ممکن است به 4.9درصد هم برسد و در سال آینده در حدود 5درصد تثبیت خواهد شد.

چشم‌انداز کرونا و رفع تحریم‌ها
برآورد این گزارش نشان می‌دهد همه‌گیری کرونا تا اواسط سال آینده ادامه خواهد داشت و سناریوی افت اشتغال به‌دلیل همه‌گیری کرونا، به‌صورت کاهش 20درصدی اشتغال در امسال و افزایش 10درصدی آن در سال آینده نمایان خواهد شد. در این گزارش تحلیلی تأکید شده؛ با توجه به اینکه برخلاف انتظارها، در بدو ورود جو بایدن به کاخ سفید، بازگشت سریع آمریکا به برجام اتفاق نیفتاد، پیش‌بینی می‌شود میانگین فروش روزانه نفت ایران در امسال و سال آینده در محدوده 1.5میلیون بشکه باقی بماند.

مکث
تورم از چه زمان نزولی می‌شود؟

پیش از این پژوهشکده آمار ایران پیش‌بینی کرده بود براساس سناریوی واقع‌بینانه ممکن است نرخ تورم تا پایان شهریور امسال از 45درصد هم عبور کند. پژوهشکده آمار وابسته به مرکز آمار ایران هم در گزارشی 3سناریو برای نرخ تورم تا پایان سال ترسیم کرده و نتیجه گرفته بود براساس سناریوی بدبینانه نرخ تورم سالانه و نقطه‌ای در پایان تابستان امسال به‌ترتیب به 47.5و 48.8درصد می‌رسد و در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت، تورم سالانه پایان تابستان 42.5درصد و نقطه به نقطه 29.3درصد خواهد بود، اما سناریوی سوم این نهاد تحقیقاتی می‌گوید باید واقع‌بین باشیم و بپذیریم که نرخ تورم سالانه در پایان شهریور 45.1درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه هم 39.1درصد خواهد شد. در شرایطی که این گزارش می‌گوید روند نزولی نرخ تورم از تابستان آغاز می‌شود، یک نهاد تحقیقاتی وابسته به وزارت کار قبلا گفته بود که نرخ تورم تا آخر مرداد افزایشی است و تا آخر تابستان به 44.7درصد می‌رسد. این گزارش حاکی است: تاکنون نه بانک مرکزی که مسئولیت کنترل تورم را دارد، نرخ تورم هدفگذاری خود برای 1400را منتشر کرده و نه مرکز پژوهش‌های مجلس.

این خبر را به اشتراک بگذارید