• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 26 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130681
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4x3Px
+
-

من ساتوشی ناکاموتو هستم

یک مرد استرالیایی در یک پرونده قضایی جنجالی می‌گوید ساتوشی ناکاموتو، مخترع افسانه‌ای بیت‌کوین است و ۱۱۱ هزار بیت‌کوین او باید بازیابی شود

رمزارز
من ساتوشی ناکاموتو هستم

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

 یک دانشمند استرالیایی علوم رایانه به نام کریگ رایت که ادعا می‌کند، بیت‌کوین را ابداع کرده با ارائه یک دادخواست به دادگاه عالی لندن، علیه 16توسعه‌دهنده شکایتی را تنظیم و درخواست 4میلیارد پوند غرامت کرده است. به گزارش گاردین، در پرونده‌ای که خیلی سریع توسط یکی از متهمان جعلی خوانده شده، کریگ رایت خواستار این است که توسعه‌دهندگان به او اجازه دهند، حدود 111هزار بیت‌کوین را که در دو آدرس دیجیتال نگهداری می‌شود و او کلید خصوصی برای آنها ندارد، بازیابی کند. رایت در دومین دادخواست قانونی در لندن طی 3 هفته ادعا کرده که کلیدهای رمزگذاری شده را از دست داده است. کلیدهایی که از رایانه شخصی او با هک کردن آن در فوریه2020 سرقت شده؛ موضوعی که پلیس در حال تحقیق روی آن است. رایت که پرونده را از طریق شرکت بازرگانی تولیپ(لاله) مستقر در سیشل ارائه می‌دهد، گفته که او از زمانی که در سال2016 مدعی نوشتن مقاله سفید بیت‌کوین شده با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو فعالیت می‌کرده و البته این ادعایی است که به‌شدت در موردش اختلاف‌هایی وجود دارد. این استرالیایی که به همراه همسر و 2فرزند از 3فرزندش در انگلستان زندگی می‌کند، در آخرین دادخواست خود ادعا کرده است که توسعه‌دهندگان وظایف خود را در راستای منفعت صاحب قانونی دارایی‌های تجارت جهانی زیر پا گذاشته‌اند. پاول فرگوسن، یکی از نمایندگان قانونی رایت از شرکت اونتیر در خصوص این پرونده می‌گوید: «مشتری ما (رایت) همیشه ادعا کرده است که او بیت‌کوین را برای فعالیت در قوانین موجود ایجاد کرده و در صورت از دست دادن یا سرقت، در صورت اثبات مالکیت قانونی، توسعه‌دهندگان وظیفه دارند که به وظایف‌شان در خصوص او عمل کنند.» این پرونده علیه توسعه‌دهندگان 4 شبکه مختلف در آدرس‌های اروپا، ایالات متحده، نیوزیلند، استرالیا و ژاپن حضور دارند، طرح شده است. یکی از متهمان به نام پیتر تاد گفت که او و دیگران درگیر توسعه شبکه‌های روزمره نبوده‌اند و رایت هم مالکیتش را ثابت نکرده است، به همین دلیل بیت‌کوین‌ها نباید توقیف خودسرانه شوند. درحالی که سایر متهمان در دسترس نبودند، او در ایمیلی درباره ادعاهای مطرح شده، نوشت: «همانطور که در چنین مواردی نشان داده شده است، اگر ما به افراد اجازه ‌دهیم که با دستور دادگاه سکه‌ها را توقیف کنند، آنگاه این امر باعث می‌شود که سکه‌های شما در اثر سوء‌استفاده از این فرآیند خطا به سرقت برود.»

توفیق دوباره برای اتر
بازار رمزارزها پس از اظهارات ایلان ماسک درخصوص بیت‌کوین، کم‌کم اوضاع باثباتی پیدا کرده‌اند. در این میان، دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا پس از یک سقوط کوتاه‌مدت، بار دیگر خود را به بالای 4هزار دلار رساند. به گزارش وب‌سایت کوین‌دسک، «اندرو تو»، از کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال و مدیر اجرایی صندوق سرمایه‌گذاری Efficient Frontier، گفت: «در مورد اتریوم، دست‌کم برای بقیه این چرخه حداقل انتظار دارم که همچنان به‌عنوان یک رقیب برای بیت‌کوین مطرح باشد؛ خصوصا در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi). در روز پنجشنبه گذشته وضعیت برای اتریوم عالی بود و برای نخستین بار معاملات آتی آن به بالاتر از 100میلیارد دلار رسید. برای مقایسه باید بگوییم که معاملات آتی بیت‌کوین در روز پنجشنبه 132میلیارد دلار بود. در عین حال باید به این نکته نیز اشاره کرد که حجم آتی اتریوم بیشترین میزان در 3ماه گذشته بود. معاملات آتی بیشتر و صندوق‌های معاملاتی با بورس بیشتر یا ETF  که به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد، روش منظم‌تری برای ریختن پول در اتر داشته باشند، ممکن است به معنای صعود بیشتر برای این رمزارز باشد. از سوی دیگر دیوید راسل، معاون رئیس بازار در ترید استیش گروپ هم در این باره می‌گوید: «بیشتر سرمایه‌گذاران نهادی، اتریوم را به‌عنوان یک دارایی جدی  قلمداد می‌کنند. پس از آنکه کانادا اجازه راه‌اندازی 3صندوق معامله در بورس اتریوم را داد، میزان مشارکت نیز افزایش یافته است. در هفته گذشته، VanEck، حامی مالی اتریوم برای راه‌اندازی صندوق مشابهی به کمیسیون بورس و اوراق بهادار مراجعه کرده است. بدین ترتیب باید گفت که این یک عامل مثبت بالقوه دیگر برای دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شود».

این خبر را به اشتراک بگذارید