• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 25 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130599
+
-

خط10، ناجی‌ترافیک‌شمال تهران

عملیات اجرایی طولانی‌ترین خط متروی تهران از شمال دریاچه شهدای خلیج‌فارس تا تهرانپارس در دامنه جنوبی کوه‌های البرز آغاز شد

حمل و نقل
خط10، ناجی‌ترافیک‌شمال تهران


شروع عملیات حفاری نخستین قطعه از خط 10مترو از منطقه 22شهر تهران یک اتفاق بزرگ محسوب می‌شود. متروی تهران برای توسعه، بنا به تحریم‌ها و کمبود منابع مالی چند سالی است که با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده و اکنون عملیات اجرایی خط 10را استارت زده است؛ خطی که 35ایستگاه دارد و پس از تکمیل فاز نخست آن، دسترسی ساکنان شمال غرب شهر به حمل‌ونقل ریلی آسان می‌شود.
به گزارش همشهری، مراسم آغاز عملیات اجرایی نخستین قطعه از خط10 صبح روز چهارشنبه برگزار شد. به‌گفته شهردار تهران، با احداث این خط،  ترافیک شمال تهران به موازات بزرگراه همت و شهید زین‌الدین تعدیل می‌شود. پیروز حناچی در این مراسم گفت: «خوشحالم در منطقه ۲۲ به یکی از وعده‌هایی که داده بودیم عمل کردیم و یکی از خلأها و مشکلات این منطقه را حل می‌کنیم. این منطقه در سال‌های اخیر توسعه زیادی حتی بیشتر از طرح مصوب داشته و متناسب با آن فکری برای حمل‌ونقل عمومی و دسترسی جمعیت به سایر نقاط شهر نشده است. همانطور که می‌بینیم نتیجه‌اش این است که شریان‌های موجود مثل همت و حکیم در ساعات پیک قفل می‌شوند.» او تأکید کرد: «یکی از دستاوردهای اجرای این خط این است که بسیاری از تراکم‌های جمعیتی در نقاط دیگر مترو مثل ایستگاه صادقیه را تعدیل می‌کند.»‌
شهردار تهران در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در این دوره به‌طور متوسط سالانه ۱۰ کیلومتر به مترو اضافه کرده‌ایم، توضیح داد: «علاوه بر زحمات دوره‌های قبل، تلاش کردیم این حرکت را زمین نگذاریم. هر چند شرایط اقتصادی ما به‌شدت حاد بود و مشکلات ناشی از تحریم ظالمانه آمریکا و کرونا هم پیش آمده بود اما همواره دو موضوع اصلی یعنی ترافیک و آلودگی در دستور کار شهرداری بوده است. البته بر این باوریم که حمل‌ونقل عمومی تهران موضوعی حاکمیتی است و به اندازه اهمیتی که دارد، مورد پشتیبانی دولت قرار نگرفته است.» حناچی با بیان اینکه حمل‌ونقل ریلی در دنیا دو نقش اصلی را بر عهده دارند، گفت: «یا اتصال‌ها در مناطق توسعه‌یافته را بهبود می‌بخشند و یا به واسطه حضور حمل‌ونقل ریلی و ایجاد ایستگاه‌هایی در آن مناطق مکان‌هایی واجد سرمایه‌گذاری می‌شوند و مورد توجه قرار می‌گیرند که ما در شهرداری تهران درادامه خط ۳ مترو در جنوب شهر این هدف را دنبال می‌کردیم.» او با تأکید بر اتصال شهرهای اقماری تهران به مترو یادآور شد: «به هشتگرد وصل شدیم، پرند را در دستور کار داریم و ایستگاه فرودگاه امام هم به‌زودی به پرند متصل خواهد شد و این اتفاق مطمئنا بهره‌وری مترو را افزایش می‌دهد.» 

تجهیز بی‌آرتی به اتوبوس برقی
شهردار تهران در ادامه به واردات اتوبوس‌های برقی هم اشاره کرد و گفت: «در تلاشیم نخستین پارت اتوبوس‌های برقی را وارد کنیم و یکی از خطوط اصلی بی‌آر تی با اتوبوس‌های برقی مجهز خواهد شد. ضمن اینکه با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری امیدواریم مشکل خودروهای برقی را حل کنیم.» حناچی با بیان اینکه ۱۰ درصد آلودگی تهران به موتورسیکلت‌ها بر می‌گردد، عنوان کرد: «برقی‌شدن آنها تأثیر زیادی بر میزان آلودگی هوای تهران خواهد داشت.» 
شهردارتهران گفت: «در این دوره تصویب طرح جامع ریلی تهران را در دستور کار داشتیم. این امر از این جهت اهمیت دارد که امکان حرکت‌های سلیقه‌ای در آینده را به حداقل می‌رساند و یک مرجع تصویبی عالی در هماهنگی با بقیه برنامه‌ها خواهد بود. منابع محدود و اتصال شبکه حمل‌ونقل ریلی تهران به اقمار بسیار مهم است.» او با اشاره به پروژه‌های TOD یادآور شد: «اطراف ایستگاه‌های تازه افتتاح‌شده نسبت به قبل از افتتاح ایستگاه متفاوت است و باید روی این موضوع سرمایه‌گذاری کنیم.»
شهردار تهران همچنین در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا اتصال خطوط مترو به عمر مدیریت این دوره شهرداری می‌رسد، گفت: «اتصال خطوط دیگر در امتداد این طرح یکی از موضوعاتی است که در اجرای این پروژه اهمیت زیادی دارد. در مورد هشتگرد این اتصال اتفاق افتاده است و برای پرند هم تلاش می‌کنیم تا خاتمه دوره انجام شود. ضمن اینکه از طرف اسلامشهر هم به سمت خط ۳ مترو در حال کار‌شدن است که تا آخر دوره مدیریت شهری پنجم این اتصال برقرار خواهد شد.» حناچی اضافه کرد: «کارهایی که در حوزه مترو انجام شده، یکی از اقداماتی است که با سرعت بالا به اجرا درآمده است. ما به‌طور متوسط سالانه ۱۰ کیلومتر به متروی تهران اضافه کردیم که بخشی از این اقدامات در احداث تونل، قبلا اتفاق افتاده بود.»
شهردار تهران همچنین با اشاره به اجرای برنامه ویدئومپینگ در برج آزادی برای حادثه تروریستی کابل این حادثه را به ملت افغانستان تسلیت گفت.

افتتاح ایستگاه اقدسیه و مرزداران؛ امروز
امروز 2ایستگاه اقدسیه و مرزداران در خطوط ۳ و ۶ متروی تهران به‌طور همزمان افتتاح می‌شوند و تا شهریور‌ماه تعداد افتتاح ایستگاه‌های مترو در سال 1400به عدد6 خواهد رسید. با افتتاح این دو ایستگاه، شمار ایستگاه‌های فعال شبکه خطوط متروی پایتخت 139ایستگاه می‌شود. طبق آمار تا پایان دوره مدیریت شهری فعلی، تعداد ایستگاه‌های جدیدی که به بهره‌برداری رسیده‌اند ۳۰ایستگاه خواهد بود که به‌طور میانگین هر ایستگاه بیش از ۳۰هزار مسافر را به شبکه حمل‌ونقل ریلی اضافه می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید