• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130522
+
-

طالبان: آتش‌بس را ادامه نمی‌دهیم

طالبان همزمان با عید فطر 3 روز آتش‌بست اعلام کرده است

 گروه طالبان درخواست دولت افغانستان، آمریکا و سازمان ملل برای تمدید آتش‌بس 3 روزه عید فطر را رد کرد. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، دیروز اعلام کرد که این آتش‌بس فقط در 3 روز عید فطر رعایت می‌شود و هنوز مذاکرات به مرحله‌ای نرسیده که طالبان آتش‌بس دایمی اعلام کنند. مجاهد گفت تا زمانی که «اهداف بزرگ» طالبان در توافق صلح حاصل نشده، جنگ ادامه خواهد داشت.
عبدالله عبدالله،‌ رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان، در بیانیه‌ای در واکنش به بیانیه طالبان گفته است: راه حل برون رفت از بحران افغانستان، سرعت‌بخشیدن به مذاکرات، آتش‌بس دایمی و پایان جنگ است. به گفته عبدالله برقراری آتش‌بس موقت، به مردم فرصت کوتاهی برای آرامش می‌دهد، اما آتش بس راه حل اساسی و دایمی برای حل مشکل افغانستان نیست. عبدالله همچنین از طالبان خواسته برای از سرگیری مذاکرات صلح به میز مذاکره برگردد.  
در همین حال کمپینی در شبکه‌های اجتماعی راه افتاده که کاربران افغان خواهان آتش‌بس دایمی در این کشور شده‌اند.
وضعیت امنیتی در افغانستان، همزمان با آغاز روند خروج نیروهای خارجی بحرانی شده است. در یکی از تازه‌ترین حملات تروریستی، روز شنبه 85 دانش‌آموز دختر در غرب کابل کشته شدند. دولت طالبان را مسئول این حمله معرفی کرده اما طالبان این ادعا را رد کرده است.
حملات در افغانستان هم‌زمان با پایان یافتن مهلت مورد توافق برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که اول ماه می (یکم اردیبهشت) بود، افزایش یافته است. در توافق صلحی که حدود 15 ماه قبل بین آمریکا و گروه طالبان امضا شد، این تاریخ برای خروج نیروهای آمریکایی و ناتو تعیین شده بود. اما دولت جو بایدن اعلام کرده است که نیروهای آمریکا تا روند خروج را تا ۱۱ سپتامبر (20 شهریور) کامل خواهند کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید