• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130465
+
-

نگرانی‌های 2 قایقران برای یک سهمیه

بهمن نصیری و نازنین ملایی منتظرند فدراسیون تکلیف تک سهمیه المپیک را مشخص کند. نصیری می‌گوید اگر انتخاب فدراسیون فنی و منطقی نباشد یکی از 2 ورزشکارش را از دست می‌دهد

نگرانی‌های 2 قایقران برای یک سهمیه

لیلی خرسند- خبرنگار

دادن سهمیه بیشتر به ایران منتفی است و فدراسیون قایقرانی برای تک سهمیه المپیکی روئینگ باید بین نازنین ملایی و بهمن نصیری یکی را انتخاب کند. ملایی و نصیری هفته پیش در مسابقات انتخابی المپیک در ژاپن، دوم شدند. طبق قوانین فدراسیون جهانی اگر آنها مدال طلا می‌گرفتند می‌توانستند با 2 سهمیه به المپیک بروند اما 2 مدال نقره یک سهمیه دارد و فدراسیون ایران باید از بین آنها یکی را انتخاب کند.
بعد از مسابقات علیرضا سهرابیان، رئیس فدراسیون اظهارنظر غیرمنتظره‌ای داشت. او مدعی شد که به خوان‌ کریستف‌رولاند، رئیس فدراسیون جهانی روئینگ نامه نوشته و خواسته است سهمیه ایران افزایش پیدا کند. فدراسیون خبر دیگری هم داشت؛ وحید مرادی، نایب‌رئیس ایرانی کنفدراسیون آسیا در حال رایزنی با مسئولان فدراسیون جهانی است تا یک سهمیه به 2 سهمیه تغییر پیدا کند. اما دیروز نصرالله سجادی، سرپرست کاروان ایران در بازی‌های توکیو، در نشست خبری گفت که قایقرانان امیدوار نباشند، چون قرار نیست فدراسیون جهانی قوانینش را تغییر بدهد: «این درخواستی است که از طرف ایران مطرح شده ولی فدراسیون جهانی براساس ضوابط خود تصمیم می‌گیرد و به نظرم بعید است این کار انجام شود. ممکن است ایران را در لیست انتظار قراردهند که این هم بعید است.» انتخاب یک نفر از بین نصیری و ملایی برای فدراسیون سخت است ولی قرار است در جلسه مربیان و مسئولان فدراسیون نفر المپیکی نهایی انتخاب شود. فدراسیون، المپیک را حق هر دو ورزشکار می‌داند و روزهای گذشته مربیان و مسئولان فدراسیون گفته‌اند که انتخاب برایشان سخت است ولی موضوع دیگری هم مطرح است؛ فدراسیون نگران پیامدهای بعد از انتخاب است. بهمن نصیری از حالا می‌گوید اگر انتخاب منطقی نباشد، فدراسیون یک ورزشکارش را از دست می‌دهد. نازنین ملایی هم سکوت کرده است و حرف‌هایش را گذاشته برای بعد از جلسه.  
نصیری به همشهری می‌گوید باید انتخاب فنی باشد: «من و خانم ملایی 2 سال است که هم‌تیمی هستیم. خیلی جاها به همدیگر کمک کرده‌ایم. هم من و هم خانم ملایی دوست داریم به المپیک برویم. انتظارمان این است که انتخاب نفر المپیکی منطقی و فنی باشد. اگر قرار شد خانم ملایی به توکیو برود، فدراسیون باید بتواند من را قانع کند و اگر قرار شد من بروم، فدراسیون باید خانم ملایی را قانع کند. اگر غیر از این تصمیمی گرفته شود، فدراسیون مطمئن باشد که یکی از ورزشکارانش را از دست می‌دهد.» چرا نصیری روی فنی و منطقی بودن انتخاب تاکید می‌کند؟ بعضی‌ها احتمال می‌دهند شاید فدراسیون ترجیح بدهد یک زن را به المپیک ببرد و کمیته ملی المپیک هم از این انتخاب حمایت کند. نصیری می‌گوید: «اگر نظرشان این باشد من قبول نمی‌کنم. انتخاب فقط باید فنی باشد.» ملایی فعلا ترجیح می‌دهد در این باره صحبتی نکند: «فعلا هیچ چیزی مشخص نیست و بهتر است صحبتی نکنم تا جلسه تشکیل شود. بعداز جلسه که نظرها را دیدم، صحبت می‌کنم. الان حاشیه درست می شود و من وقت وارد شدن به حاشیه‌ را ندارم. نمی‌خواهم ذهنم را روی این مسایل بگذارم. در تایم ریکاوری هستیم و منتظرم اردوها برگزار شود و تمریناتم را شروع کنم.»

  میزبان علیه ایران
قبل از این که تیم روئینگ به مسابقات ژاپن اعزام شود، به نظر نمی‌رسید که ملایی و نصیری برای گرفتن سهمیه کار سختی داشته باشند ولی ژاپن سهمیه را از آنها گرفت. ملایی می‌گوید ژاپن همه کشورها و به خصوص ایران را غافلگیر کرده است: «ما انتظار داشتیم که ژاپن خوب ظاهر شود، چون آنها بعد از بازی‌های آسیایی جاکارتا تیمشان را به اروپا بردند تا برای این مسابقات حاضر شوند. با توجه به این که میزبانی را هم داشتند، حدس می‌زدیم برنامه خاصی دارند.  ما هم برای رکوردی پایین‌تر از رکوردی که تا حالا در آسیا زده شده بود، تمرین کرده بودیم.» آنها انتظار داشتند در صدم‌های ثانیه با ژاپن رقابت کنند: «گفتیم اگر ژاپن خواست سورپرایزمان کند، کل می‌اندازیم و ته خط صدم ثانیه‌ها اول و دوم را مشخص می‌کند. ما برای صدم‌های ثانیه برنامه داشتیم نه برای 7،8 ثانیه.»ملایی با زمان ۷:۵۰.۵۳ دقیقه به خط پایان رسید و قایقران ژاپن با زمان ۷:۴۳.۱۳ دقیقه. ملایی قبل از این مسابقه قایقران ژاپنی را ندیده بود: «در این 14 سالی که پارو می‌زنم‌ این دختر ژاپنی را ندیده بودیم. آنها توانستند در 3 سال یک نفر را در این سطح آماده کنند. ژاپن قبل از این در تک نفره زنان کسی را نداشت.» ملایی برای المپیک مجبور شد از روئینگ سبک ‌وزن به سنگین‌ وزن برود. به خاطر این تغییر وزن و سطح بالای مسابقه می‌گوید: «از خودم راضی‌ام.»
نصیری هم از رقابتی که در مسابقات انتخابی المپیک داشت، راضی است. شاید اگر قایقران ژاپن نبود، او حالا المپیکی بود: «بهتر از این نمی‌توانستم مسابقه بدهم. بهترین مسابقه عمرم را دادم. قایقران ژاپن بعد از این که از آب بیرون آمد، گفت مسابقه سختی بود. این یعنی او هم در رقابت با من اذیت شده بود. این قایقران امید اول ژاپن برای مدال المپیک است. من چه کار می‌توانستم بکنم؟» زمانی را که نصیری ثبت کرد ۷:۰۸.۹۸ دقیقه بود و نماینده ژاپن با زمان ۷:۰۱.۵۹ دقیقه اول شد. ملایی و نصیری منتظر شروع جلسه فدراسیون هستند، فدراسیون هنوز زمان برگزاری جلسه را مشخص نکرده است. نصیری می‌گوید او و ملایی باید در این جلسه حضور داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید