• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130349
+
-

تازه‌های نشر/ پیرمرد و دریا


داستان پیرمرد و دریا نوشته ارنست‌همینگوی در مقایسه با اغلب داستان‌ها از جهات بسیار، اثری استثنایی است. دوره وقوع حوادث آن بسیار کوتاه است. بخش بزرگی از آن طی 3روز و 3شبی رخ می‌دهد که پیرمرد در دریا به‌سر می‌برد. البته یک روز پیش از آغاز و یک نیم‌روز پس از پایان داستان نیز وجود دارد. حال می‌توانید تصور کنید که کار نویسنده چقدر دشوارتر می‌شود؛ 3روز از زندگی یک نفر بی‌آنکه نفر دیگری در اطرافش باشد. در حالت عادی، چنین داستانی بسیار خسته‌کننده می‌شود، ولی اغلب خوانندگان داستان معتقدند که پیرمرد و دریا خسته‌کننده نیست. همینگوی چگونه توانست زمانی چنین کوتاه را در زندگی فقط یک نفر به زمانی چنین جالب تبدیل کند؟ در روز قبل از داستان، 84 روز از آخرین صید سانتیاگو یا «پیرمرد» می‌گذرد. او یک بیوه‌مرد است و کوچک‌ترین اثری از وجود فرزند در زندگی‌اش دیده نمی‌شود. فقط «پسرک» یا مانولین را در کنار خود دارد که همراه و دوست حقیقی اوست. مانولین شاگرد سانتیاگو بوده است، ولی پدر و مادرش او را مجبور کرده‌اند در قایق ماهیگیری دیگری کار کند؛ چون سانتیاگو «بد می‌آورد»، ولی پسرک همچنان به پیرمرد وفادار است و او را در تدارک دیدن برای صید یک «ماهی بزرگ» یاری می‌کند. این داستان بلند بسیار خواندنی را محمدتقی فرامرزی به فارسی برگردانده و انتشارات نگاه به‌تازگی در سری آثار ادبیات بزرگان این انتشارات
آن را منتشر کرده است. کتاب 252صفحه با شمارگان هزار نسخه به بهای 52هزارتومان منتشر شده است.

 بگذار سخن بگویم
«بگذار سخن بگویم» نوشته: دمیتیلا باریوس دِچونگارا (با همکاری موئما ویئرز) را احمد شاملو و ع. پاشایی سال‌ها پیش ترجمه کرده بودند که چند روز پیش چاپ جدید آن در قالب سری آثار ادبیات بزرگان انتشارات نگاه منتشر شد. این کتاب، سرگذشت زندگی و مبارزات سیاسی دمیتیلا دچونگارا
(۲۰۱۲-۱۹۳۷) است که سال ۱۹۷۹ نوشته شده‌‌‌‌‌‌است. او، همسر یکی از کارگران معدن در یکی از مناطق بولیوی و مادر 7فرزند بوده که با مشاهده ستم‌‌‌‌‌ها و فشارهای مضاعفی که از طرف دولت و نظام سرمایه‌داری حاکم بر طبقه کارگر اعمال می‌‌‌‌‌شد، به عضویت کمیته زنان خانه‌‌‌‌‌دار درآمد. این کمیته متشکل از زنانی بود که همچون دومیتیلا، از شرایطی که همسران‌‌‌‌‌شان در آن کار می‌کردند، ناراضی بوده و بدان اعتراض داشتند. دمیتیلا، بعدها یکی از رهبران کمیته زنان خانه‌دار شد. کتاب، درواقع حاصل گفت‌وگوهای خانم موئما ویئرز، روزنامه‌نگار و مردم‌شناس برزیلی با دمیتیلا است. این‌‌‌‌‌دو، در دادگاه سال جهانی زن، که در سال ۱۹۷۵میلادی توسط سازمان ملل در مکزیک برگزار شده ‌‌‌‌‌بود، با یکدیگر آشنا شدند. دمیتیلا، با وجود مخالفت‌‌‌‌‌های دولت وقت بولیوی، به‌‌‌‌‌دلیل سابقه مبارزاتی خود، رسما از طرف سازمان ملل به آن اجلاس دعوت شده بود. کتاب به زبانی عامیانه نوشته شده و مترجمان نیز سعی کرده‌‌‌‌‌اند تا حد امکان این سبک صحبت را حفظ کنند. در این کتاب ما با سرگذشت انسانی روبه‌رو هستیم که با وجود روبه‌‌‌‌‌روشدن با سختی‌‌‌‌‌های طاقت‌‌‌‌‌فرسا در گذران زندگی و ادامه مبارزات عدالت‌‌‌‌‌خواهانه‌‌‌‌‌اش، تسلیم شرایط نمی‌شود و هرچه پیش‌‌‌‌‌تر می‌رود، از پیشامدهای زندگی و مبارزاتش، همچون توشه‌‌‌‌‌ای برای ادامه راه بهره می‌‌‌‌‌گیرد. همچنین، تصاویری که دمیتیلا از زندگی سخت کارگران معدن و مبارزات آنها ارائه می‌کند، این پیام را در خود دارد که اقشار محروم، با وجود سختی شرایطی که در آن هستند، می‌توانند نقشی تعیین‌‌‌‌‌کننده در تغییر سرنوشت خود و ملت‌‌‌‌‌شان داشته باشند.  انتشارات نگاه این کتاب 444صفحه‌ای را با شمارگان 2هزار نسخه به بهای 90هزار تومان منتشر کرده است.

 3کتاب از همشهری
«جشنواره‌ها و زندگی شهری»، «سالمندان کار» و «خودگردانی» 3عنوان کتاب تازه منتشرشده‌ای هستند که در قالب طرح «مطالعات اجتماعی‌ شهر» به‌تازگی از سوی انتشارات همشهری روانه بازار کتاب شده‌ است. جشنواره‌ها و زندگی شهری با زیرعنوان «بازخوانی و نقد تجربه جشنواره‌های نوروزی» نوشته نسترن صارمی است. چرا ما به جشنواره‌سازی‌ زندگی و فضای شهری نیاز داریم؟ فرهنگی شدن شهر و زندگی شهری، جشنواره‌ها چگونه مکان و زمان را مال شهرها می‌کنند؟ محورهای کلی ارزیابی نوروزگاه‌های تهران، نظرگاه مخاطبان نوروزگاه‌های تهران و بررسی الگوهای سازماندهی رویدادها و جشنواره‌ها در شهر عنوان 6بخش این کتاب 124صفحه‌ای ‌است. این کتاب با شمارگان 100نسخه به بهای 35هزار تومان منتشر شده است.
سالمندان کار با زیر‌عنوان «روایت‌هایی از زیست شغلی سالمندان تهیدست» هم نوشته شیوا پروائی است. در پشت این کتاب 114صفحه‌ای آمده است: کتاب حاضر محصول یک پژوهش کیفی است که روایت‌های عینی و ملموس از زیست شغلی گروهی از تهیدستان شهری یعنی سالمندان کار ارائه می‌دهد و پیچیدگی‌های زندگی سالمندی را در زمانه امروز رویت‌پذیر می‌کند. این کتاب با تیراژ 100نسخه به بهای 33هزار تومان منتشر شده است.
خودگردانی یا آنری لوفور در بلگراد جدید اثر «سابین بیتر» و «هلموت‌وبر» را هم حیدر خسروی ترجمه کرده است. این کتاب با شمارگان 300نسخه در زمستان 1399در 125صفحه با قیمت 30هزار تومان به چاپ رسیده است. این کتاب شامل 2بخش است که در بخش اول آن «مقدمه»، «بلگراد جدید»، «پیچیدگی شهری»، «پیشنهادهای ما»، «اصول» و «پیامدها» آمده و در بخش دیگر «پیش گفتار، (نیل اسمیت)»، «آنری لوفور و مسئله خودگردانی(کلاوس رونبرگز)»، « مسئله‌مندی یک شهر جدید(لیلیانا بلاگوژویچ)» و «راه سوم: تجربه خودگردانی کارگردان در یوگسلاوی سوسیالیست(زوران اریچ)»آمده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید