• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 20 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130240
+
-

نقاط حادثه خیز30 استان در یک نگاه

حادثه در کمین است

فروردین امسال بود که رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از اصلاح ۷۰ درصد نقاط حادثه‌خیز دارای اولویت نخست طی سال گذشته خبر داد. به گفته «داریوش امانی» بر اساس پروتکل تدوین شده بین سازمان راهداری و پلیس راه، مسیرها و نقاط حادثه‌خیز دارای اولویت نخست 250 مورد بوده است که ۷۰ درصد آن معادل ۲۰۰ نقطه سال گذشته ایمن‌سازی شده و ایمن‌سازی ۵۰ نقطه دیگر امسال در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.جاده‌های کشور اما همچنان قربانی می‌گیرند. هرچند عامل انسانی یکی از مهم‌ترین عوامل در تصادف‌های جاده‌ای به ویژه تصادف‌های منجر به مرگ معرفی می‌شود، اما جاده‌ها بیش از هر چیز به آمار تصادف‌های رانندگی دامن زده‌اند. بر اساس اعلام سازمان راهداری ۳۲۰ نقطه دارای اولویت ۲ از نظر حادثه‌خیزی هم در کشور شناسایی شده که بخش زیادی از آن‌ها ایمن‌سازی شدند تا شاهد کاهش سوانح رانندگی در جاده های برون شهری باشیم.این آمار در شرایطی از سوی راهداری اعلام می‌شود که به گفته پلیس راه، سال ۹۵ حدود ۳۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد حدود ۱۵۸۰ نقطه به عنوان نقاط دارای ضرورت و پرخطرتر شناسایی شدند، اما همچنان بیش از ۳۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها باقی مانده است.

هرمزگان
ایمن‌سازی راه‌ها و مسیرهای پرتردد از سوی مسئولان امر، نقش بسیار مهم و اثرگذاری در کاهش آمار و ارقام تصادف‌های برون‌شهری دارد، زیرا نقاط حادثه‌خیز و پرحادثه و خطر در جاده‌ها با آمار تصادف‌های جاده‌ای ارتباطی مستقیم دارد.از 22 نقطه حادثه‌خیز مصوب در هرمزگان، اصلاحات و اقدامات لازم در 20 نقطه حادثه‌خیز صورت گرفته و اصلاح 2 نقطه حادثه خیز باقی مانده در دست اقدام است.امسال 49 نقطه جدید حادثه خیز از سوی پلیس راهور استان به شورای هماهنگی ترافیک هرمزگان اعلام شده که مطالعات احصای آسیب‌های این نقاط توسط دستگاه‌های مربوطه در حال بررسی و انجام است.

لرستان
لرستان 7930 کیلومتر راه شامل 104 کیلومتر آزادراه، 477 کیلومتر چهارخطه، 664 کیلومتر راه اصلی، 570کیلومتر راه فرعی، 24 کیلومتر راه بین شهری شهری، 4190 کیلومتر راه روستایی آسفالته و 1901 کیلومتر راه روستایی شوسه و خاکی دارد و در مجموع بیش از 4/3درصد راه‌های کشور در این استان واقع شده است. تعداد نقاط حادثه‌خیز شناسایی شده تاکنون ۱۰۴ نقطه است که در برنامه ۱۴۰۰ اصلاح و حذف ۲۲ نقطه در دستور کار قرار گرفته است. خرم‌آباد - کوهدشت و ازنا - شازند از خطرناک‌ترین جاده‌های استان هستند. عملیات اجرایی پروژه چهارخطه خرم‌آباد - کوهدشت با تخمین اعتبار ۷۰میلیارد تومان در سال ۸۳ آغاز شده و قرار بود سال ۹۰ تمام شود و حالا مسئولان امیدوارند بتوانند آن را تا پایان سال تکمیل کنند.

فارس
استان فارس از نظر موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدور ارتباطی جنوب با مرکز و شمال کشور یکی از پرترددترین جاده‌های ایران به شمار می‌آید. در بین استان‌های کشور، فارس سال‌هاست در تصادف‌های منجر به فوت گوی سبقت را از دیگر استان‌ها ربوده است. بیش از ۲۰ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه در این استان وجود دارد که براساس استاندارد‌ها برای نگهداری و ایمن‌سازی این میزان راه باید سالانه ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود. وجود 170 نقطه حادثه‌خیز در این استان عامل بروز بسیاری از حوادث متعدد جاده‌ای است که تاکنون ۲۵ نقطه کاملا بی‌خطر شده و تا پایان امسال هم اقدامات لازم برای بی‌خطر سازی ۳۰ نقطه حادثه‌خیز دیگر اجرایی خواهد شد.

قم
محورهای مواصلاتی قم به دلیل مرکزیت این استان یکی از پرحجم‌ترین محورهای مواصلاتی کشور است. بنابراین نقاط پرتصادف در استان پراهمیت‌تر از نقاط حادثه‌خیز است. در حال حاضر 2 نقطه حادثه‌خیز در این استان وجود دارد که به گفته رئیس اداره نگهداری ابنیه راه‌های اداره کل راهداری قم اصلاح آن‌ها بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در سال‌های گذشته 66 نقطه پرتصادف در استان وجود داشت که 50 نقطه اصلاح شده و 16 نقطه مانده بود ولی با توجه به کروکی‌های پلیس راه، این 16 نقطه دیگر جزو نقاط پرتصادف محسوب نمی‌شود. محور قم - اراک از سه‌راهی خرمشهر تا سلفچگان پرتصادف‌ترین محور قم، اما در مجموع اعتبار استانی برای ایمنی این مسیر و راه‌های استان کافی نیست.

کرمان
کرمان ۱۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر جاده دارد که راه‌های شمال و جنوب با متولی جداگانه اداره می‌شوند. در شمال استان 141 نقطه‌ حادثه‌خیز شناسایی شده که بیش‌ترین آن در جاده‌های کرمان ـ ماهان ـ بم،باغین ـ سیرجان وباغین ـ رفسنجان قرار دارد. برای رفع این نقاط سال گذشته حدود 117 مورد اصلاح صورت گرفت. امسال برای رفع 12 نقطه‌ حادثه‌خیز از اعتبار ملی برنامه‌ریزی شده که 50 میلیارد تومان پول نیاز دارد در حالی که استان با کمبود اعتبار مواجه است.در جنوب استان هم که 1042 کیلومتر راه دارد، 89 نقطه‌ حادثه‌خیز شناسایی و 43 مورد آن اصلاح شده است. امسال برای رفع 10 نقطه‌ حادثه‌خیز با حدود 10 میلیارد تومان اعتبار برنامه‌ریزی شده است. بیش‌ترین نقاط حادثه‌خیز در جنوب در مسیرهای جیرفت ـ بلوک ـ فاریاب و جیرفت ـ ساردوئیه ـ بافت قرار دارد.

کردستان
طول شبکه راه‌های کردستان 7834 کیلومتر است. این استان بدون احتساب راه‌های روستایی بیش از ۳۰گردنه به طول ۲۰۰ کیلومتر دارد که نیاز به تسطیح دارند. مسیر سنندج- مریوان به طول ۱۲۵ کیلومتر یکی از راه‌های صعب‌العبور، پرتردد و پرحادثه کردستان است.همچنین گردنه صلوات‌آباد محور سنندج- قروه، مروارید سنندج- کامیاران، بهارستان- سنندج - دیواندر، تودارملا سنندج - مریوان و زرینه دیواندره - سقز نیز دیگر گردنه‌های حادثه خیز استان هستند و براساس آمارها بیشترین تصادف و فوتی در محورهای سنندج به کامیاران و صاحب به سقز رخ می‌دهد.۲۸ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان شناسایی شده که سال ۹۹ با صرف ۱۰ میلیارد تومان ۱۴ نقطه رفع خطر و اصلاح شده‌ است.

کهگیلویه و بویراحمد
حدود ۶۸۰۰ کیلومتر راه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، اما ۶۳ درصد تلفات جاده‌ای استان در شهرستان بویراحمد و دناست و عمده تلفات تصادف‌ها هم مربوط به 2محور یاسوج -اصفهان و یاسوج-بابامیدان. محور یاسوج-اصفهان کریدور شمال به جنوب، نزدیک‌ترین راه دسترسی به بنادر جنوبی کشور و پرترددترین محور و حادثه‌خیزترین جاده‌ کهگیلویه و بویراحمد است.بنابر اعلام اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد، ۲۳۵ نقطه حادثه‌خیز کم‌هزینه و زودبازده طی سال‌های ۹۷، ۹۸ و اوایل ۹۹ در نقاط مختلف این استان رفع شدند، اما بیش از ۱۸۵ نقطه حادثه‌خیز دیگر در استان وجود دارد. به دلیل توپوگرافی منطقه، بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر به‌سازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود 2 تا 3 برابر استان‌های کویری است.

خراسان شمالی
خراسان شمالی ۴۶۳۷ کیلومتر جاده اصلی و فرعی دارد که 637 کیلومتر از این محورهای را راه‌های اصلی تشکیل می‌دهند. خطرناک‌ترین محور مواصلاتی این استان محور بجنورد به شمال کشور است که علی‌رغم تردد سالانه بیش از 20 میلیون مسافر و زائر و وعده‌های مختلف دولت همچنان نقاط حادثه‌خیز دارد و قربانی می‌گیرد و تصادف‌های مرگباری در این محور رخ می‌دهد. در مجموع ۹۶ نقطه پرحادثه در این استان وجود دارد که ۳۹ نقطه آن رفع شده است و رفع ۵۰ نقطه نیز امسال در دستور کار مسئولان راهداری قرار گرفته. با این حال این استان در موضوع ایمنی راه‌ها به کندی حرکت می‌کند و هنوز بسیاری از جاده‌ها تجهیزاتی مانند روشنایی و گاردریل هم ندارند.

خراسان رضوی
خراسان‌رضوی با 5200 کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، 7600 کیلومتر راه آسفالته روستایی و 7760کیلومتر راه غیرآسفالته در جایگاه دوم کشور از نظر طول راه‌ها قرار دارد.سوانح رانندگی در جاده‌های این استان در سال ۹۹ حدود ۴۷ درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش یافته‌ است. تعداد مجروحان ناشی از سوانح رانندگی نیز پارسال ۲۵ درصد و تعداد متوفیان هم ۲۶ درصد کاهش داشته‌ است.در جاده‌های درون شهری و برون شهری خراسان‌رضوی 60 نقطه حادثه‌خیز و 89 نقطه دارای تصادف وجود دارد که برای اصلاح آن‌ها تخصیص اعتبار لازم در اولویت قرار گرفته است. حدود 60 درصد از تصادفات در جاده‌های خراسان‌رضوی مربوط به مسیر مشهد- نیشابور و نیشابور-سبزوار است.

 خراسان جنوبی
یکی از عوامل اصلی تصادف در خراسان جنوبی دوبانده نبودن اکثر محورهای مواصلاتی استان است به طوری که سال گذشته ۱۶۹ نفر در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. در خراسان جنوبی ۳۱ نقطه حادثه‌خیز مصوب شده است که با تامین اعتبار برای رفع همه این نقاط اقدام خواهد شد. از این تعداد ۱۷ نقطه حادثه‌خیز تاکنون رفع شده، همچنین ایمن‌سازی ۳ نقطه حادثه‌خیز دیگر نیز در دست اقدام است.۶۱ نقطه حادثه‌خیز دیگر در جاده‌های استان شناسایی و در سامانه جامع راهداری ثبت شد تا در سال‌های آینده برای رفع آن اقدام شود. برای رفع نقاط حادثه‌خیز در خراسان جنوبی ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. بیشترین تصادفات خراسان‌جنوبی در محورهای بیرجند- زاهدان، بیرجند- مشهد و محور سربیشه به ماهیرود بوده است.

 همدان
مجموع راه‌های همدان 5114کیلومتر است که 70نقطه پرتصادف و 46 نقطه دارای تصادف در آن‌ها شناسایی شده. در مجموع 116 نقطه حادثه‌خیز در همدان وجود دارد که سال 96 شناسایی و از آن زمان اقداماتی برای رفع خطر از آن‌ها انجام شده است. پراکندگی یکسانی در محورهای استان درباره حادثه‌خیزبودن وجود دارد که بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها، راه‌های اصلی و راه‌های روستایی را شامل می‌شود. امسال هم قرار است بر مبنای اعتبار ابلاغ‌شده به اصلاح و رفع این نقاط حادثه‌خیز اقدام شود و در حال حاضر نیز اصلاح 4نقطه در دستور کار قرار دارد.جاده ۱۵ کیلومتری گردنه اسدآباد از گردنه‌های معروف کوه الوند بین همدان و کرمانشاه از پرحادثه‌ترین جاده‌های استان است که سالانه ۲۱ نفر در این مسیر پرحادثه جان خود را از دست می‌دهند و 100 نفر نیز مجروح و مصدوم می‌شوند.

 خوزستان
خوزستان ۱۷ هزار و ۱۳۵ کیلومتر جاده و ۱۰ درصد راه‌های اصلی کشور را دارد و در رتبه اول از نظر راه اصلی قرار گرفته. سال 98، 132 نقطه حادثه‌خیز در این استان شناسایی شده بود که با رفع برخی از آن‌ها تصادف‌ها کاهش 19 درصدی داشت.سال 98 استاندار خوزستان اعلام کرد اصلاح نقاط حادثه‌خیز استان به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و یک تفاهم‌نامه با سازمان راهداری برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز  امضا شده و قرار است طی مدت 5سال اجرا شود. تفاهم‌نامه دیگری نیز با سازمان راهداری امضا شده و طی آن قرار شد سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبار استانی و ۱۵۰ میلیارد تومان از سوی راهداری برای بهبود شرایط راه‌های خوزستان در نظر گرفته شود. خوزستان، ششمین استان پرحادثه کشور است و محورهای اهواز - ایذه و اهواز - اندیمشک جزو محورهای پرتردد و پرتصادف‌ترین آن‌ها هستند.

البرز
از مجموع جاده‌های استان البرز، 85/11کیلومتر از راه‏ها در شرایط حادثه‏‌خیز است و 10نقطه حادثه‌خیز در این جاده‌ها شناسایی شده. این نقاط حادثه‌خیز در آزادراه تهران - کرج - قزوین، جاده کرج - چالوس، جاده طالقان، مسیر اشتهارد و ساوجبلاغ قرار گرفته که از این میان محدوده بسیار حادثه‌خیز استان با طول 3/2کیلومتر در محور چالوس و اتوبان قزوین است. بیشترین تصادف‌های استان نیز در محور چالوس و آزادراه کرج- قزوین  اتفاق می‌افتد و بیشترین آمار واژگونی خودرو به محور کرج - ماهدشت مربوط است.با توجه به محدودیت اعتباری هر سال بر اساس اولویت به رفع  نقاط حادثه‌خیز  اقدام می‌شود و سال گذشته  برای اصلاح و حذف این نقاط بیش از ۵۰  میلیارد ریال پیش‌بینی شده بود.

بوشهر
در 4434 راه استان ساحلی بوشهر 47نقطه پرحادثه شناسایی شده است که حذف آ‌ن‌ها در دستور کار اداره کل راهداری قرار دارد. سال گذشته 12 نقطه پرحادثه در نقاط مختلف استان ساماندهی شده‌اند و امسال هم 6 میلیارد تومان برای حذف9 نقطه پرحادثه در محورهای مواصلاتی استان تخصیص یافته است. بیشترین نقاط پرحادثه در محورهای جنوبی یعنی بوشهر به کنگان و عسلویه، بوشهر به بندر دیر در نوار ساحلی، محورهای مرکزی یعنی بوشهر به برازجان و کنارتخته، جاده برازجان به اهرم است. همچنین در محورهای شمالی یعنی بوشهر به بندردیلم و بهبهان، بوشهر به شیف و گناوه هم نقاط پرحادثه شناسایی و مشخص شده‌اند.

گیلان
گیلان ۱۳ هزار و ۳۰۸ کیلومتر انواع راه دارد که در مجموع ۹۸ نقطه پرحادثه در آن‌ها شناسایی شده است. سال گذشته با توجه به اعتبار و اولویت ها ۱۳نقطه پرحادثه حذف و برای اصلاح و ایمن‌سازی این نقاط ۵۷ میلیارد ریال هزینه شده است. می‌توان گفت در سال 99 بیش ‌از 70درصد نقاط حادثه‌خیز با مشارکت پلیس راه رفع شد و 30 درصد در 3 ماه اول سال 1400 رفع می‌شود.از نقاط حادثه‌خیز گیلان می‌توان به کسماء در محور فومن - ضیابر، امام زاده هاشم در محور رشت - امام‌زاده هاشم، بازکیاگوراب در محور رشت - چابکسر، لیفشاگرد در محور تولمشهر - لیفشاگرد، گل‌افزان در محور رشت- فومن، رودپیش در محور فومن - سراوان اشاره کرد.

 یزد
استان یزد در مرکز جغرافیایی کشور واقع شده و از استان‌های پرتردد جاده‌ای محسوب می‌شود. سال گذشته اصلاح ۲۵۱ نقطه حادثه‌خیز در دستور کار کشور قرار گرفت که از این تعداد ۱۱ مورد در استان یزد قرار داشت. تاکنون ۸ مورد از این نقاط اصلاح شده و 3 نقطه باقیمانده نیز با مشارکت بخش خصوصی در شهرستان‌های اردکان، بهاباد و تفت در حال اصلاح است. هرچند اصلاح نقاط حادثه‌خیز در اولویت قرار دارد، اما هنوز اعتبار پیشنهادی امسال استان به این منظور ابلاغ نشده است. همزمان با اصلاح نقاط حادثه خیز راه های استان در سال گذشته، شناسایی دیگر نقاط حادثه خیز در استان انجام و ۳۴ مورد جدید شناسایی شد. با توجه به حجم بالای تردد در محور ترانزیت شمال- جنوب، تعداد حوادث ترافیکی و قربانیان این حوادث بیشتر است.

 سمنان
سمنان بیش از 3700 کیلومتر جاده در مسیرهای بین شهری و روستایی دارد که حدود 6/1 درصد از طول کل راه‌های کشور است و برخی از نقاط این جاده‌ها حادثه‌خیز و پرخطر هستند. سال گذشته محورهای سمنان-دامغان در 2 مسیر شمالی و جنوبی و جاده میامی-سبزوار با مجموع 910 حادثه جاده‌ای پرحادثه‌ترین جاده‌های این استان بودند. پارسال در جاده‌های سمنان 161 تصادف منجر به فوت رخ داد که مرگ 196 هموطن را در پی داشت، اما بیشترین فوت ناشی از حوادث رانندگی این استان طی سال 99 در محور جنوبی آرادان-سرخه ثبت شد که 18 نفر بود. محور جنوبی میامی-سبزوار با 15 نفر و محور شمالی دامغان-سمنان نیز با 11 نفر دومین و سومین جاده‌ پرتلفات سمنان طی سال 99 بودند. 59 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های این استان شناسایی شده که 35 نقطه ایمن‌سازی شد و به گفته مسئولان راهداری سمنان، برای تأمین امنیت جاده‌ای 24 نقطه دیگر نیز اقداماتی در حال انجام است.

گلستان
در طول ۵ هزار کیلومتر انواع راه گلستان بیش از 1500 کیلومتر و ۶۹۶ گردنه برف‌گیر و کوهستانی وجود دارد. بر اساس اعلام راهداری استان، ۱۲۸ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های گلستان وجود دارد که باید علاوه بر اعتبار ملی و استانی از محل حق بیمه برای رفع آن‌ها استفاده کرد.براساس مصوبه دولت قرار بود تا پایان سال گذشته 20 نقطه حادثه‌خیز و در یک برنامه 3 ساله همه نقاط پرتصادف و حادثه‌خیز در طول جاده‌های استان ایمن‌سازی شود.بر اساس اعلام رئیس پلیس راهور گلستان به طور میانگین روزانه ۶۰ تصادف منجر به خسارت، جرح و فوت در شهرهای استان رخ می‌دهد که آمار نگران‌کننده‌ای است. پرحادثه‌ترین جاده گلستان که لقب جاده مرگ به خود گرفته، بجنورد-جنگل گلستان است.

مرکزی
بازنگری نقاط حادثه‌خیز استان مرکزی هر 3 سال یک بار انجام می‌شود. سال 86 در این استان 117 نقطه حادثه‌خیز وجود داشت. در سال 89 تعداد نقاط حادثه‌خیز به 64 نقطه رسید. بر اساس آخرین بازنگری انجام شده، تعداد نقاط حادثه‌خیز این استان به 32 نقطه کاهش پیدا کرد و در حال حاضر 8 نقطه حادثه‌خیز در این استان وجود دارد که اعتبار مربوط به رفع خطر آن تأمین شده است. رفع خطر در این نقاط حادثه‌خیز که در شهرستان‌های اراک، شازند، محلات، دلیجان، ساوه و خنداب قرار دارند حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.تاکنون حدود 40 تقاطع و مقطع در استان هم به منظور ایمن‌سازی و جلوگیری از تصادف‌های رانندگی اصلاح شده است.

اردبیل
استان اردبیل بیش از 6300 راه مواصلاتی دارد که 45 نقطه حادثه‌خیز در آن‌ها شناسایی شده است. از این میان، 15 نقطه حادثه‌خیز با اعتبار 3 میلیارد و 400 میلیون تومان اصلاح شده است.همچنین عملیات حذف 5  نقطه حادثه خیز دیگر نیز در مسیرهای اختصاصی سرازیری شرفه، روستای قصابه،  پیچ بالاتر از رانش، سه راهی تازه کند در دست انجام است.حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان در مسیر روستاهای اسدکندی، اودلو، الهیارلو، احمدآباد، مسیر سرازیری ایلخچی، سه‌راهی جغناب، پل آقچای، پیچ عسل فروشان، اولین پیچ بعد از تونل، سه‌راهی میجمیر، پیچ بنیادآباد، پیچ‌های کیلومتر 117 قبل از سه‌راهی گوسجین، پیچ های پالازهاماری امسال انجام خواهد شد.

 مازندران
نقاط حادثه‌خیز جاده‌های مازندران طی چند سال اخیر با اختصاص اعتبار ایمن‌سازی، کاهش محسوسی یافت. در طول مسیر 10هزار و 700 کیلومتر جاده اصلی و فرعی این استان حدود 300 نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده بود که با تخصیص اعتبار در سال‌های اخیر این تعداد تا ابتدای سال 99 به 107 نقطه حادثه‌خیز کاهش یافت. سال گذشته نیز 35 نقطه حادثه‌خیز دیگر در جاده‌های مازندران با حدود 70 میلیارد تومان اعتبار ایمن‌سازی شد و 72 نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی این استان وجود دارد که پیگیری‌هایی برای به‌سازی این نقاط طی سال جاری در حال انجام است. اعتبار مربوط به ایمن‌سازی راه‌های مازندران امسال تا پایان اردیبهشت قرار است ابلاغ شود. جاده‌های ارتباطی ساری، آمل و بابل با توجه به حجم بالای تردد در این شهرستان‌ها، 3 محور پرحادثه مازندران هستند.

 اصفهان
اصفهان دارای ۱۱ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه، ۴۱۲ کیلومتر آزادراه، 2024 کیلومتر بزرگراه و  5058 کیلومتر راه روستایی است که 31 مورد آن تا پایان سال 99 با اعتبار 6میلیارد تومانی رفع و اصلاح شد. امسال حدود 5میلیارد تومان برای ایمن‌سازی 500 کیلومتر از آن‌ها در نظر گرفته شده در حالی که برای رفع و اصلاح نقاط حادثه‌خیز استان 300میلیارد تومان نیاز است. سال گذشته 6650 تصادف در استان اتفاق افتاد که 327 مورد از این تصادف‌ها در نقاط حادثه‌خیز استان بود. با توجه به قرار داشتن اصفهان در چهارراه ارتباطی کشور، حتی باعملی شدن طرح ایمن‌سازی امسال خطر همچنان به قوت خود باقی است.در اصفهان 109 نقطه پرتصادف شناسایی شده است که بیشترین نقاط در راه‌های برون شهری قرار دارند. 800 کیلومتر از این راه‌ها با حداقل بودجه اصلاح شده است.

زنجان
تاکنون  105 نقطه حادثه‌خیز و پرتصادف در بیش از 10 هزار کیلومتر راه زنجان شناسایی شده که از این تعداد ۷۲ نقطه پرتصادف و مابقی حادثه‌خیز است. به گفته مسئولان، ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز به اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد، اما با این حال ۶۹ نقطه پر تصادف در زنجان رفع مشکل و ایمن‌سازی شده و اصلاح ۳۴ نقطه نیز در برنامه کاری امسال است.ایمن‌سازی محور سه‌راهی شیفت تا چورزق با ۵۳ میلیارد ریال اعتبار در حال انجام است و پروژه در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز اول آن به طول 2 کیلومتر امسال به بهره‌برداری  می‌رسد.کمربندی قیدار هم یکی از محورهای پرتصادف استان است که اقداماتی در آن انجام شده.

 آذربایجان شرقی
آذربایجان شرقی با داشتن ۱۴ هزار و ۱۱ کیلومتر راه بیش از 6درصد از طول راه های کشور را به خود اختصاص داده است که تا چند سال پیش از نظر تعداد نقاط‌حادثه‌خیز جزو 10 استان اول کشور بود. با تکمیل آزادراه پیامبر اعظم (ص) و کاهش تردد در جاده تبریز- میانه و بهره‌برداری از فاز اول و دوم اتوبان تبریز به اهر که بیشترین نقاط حادثه خیز استان را شامل می‌شدند، این استان جزو چند استان امن کشور در حوزه راه شد.در سال 98 آمار 3رقمی نقاط حادثه‌خیز استان به 136مورد و در سال99 به 120مورد کاهش یافت و اعتبار در نظرگرفته شده برای اصلاح نقاط حادثه باقی‌مانده حدود 100میلیارد تومان است.در حال حاضر نیز محورهای تبریزبه اهر و تبریز به شبستر دارای بیشترین نقاط حادثه‌خیز و تصادف در استان هستند.

 آذربایجان غربی
آذربایجان غربی بیش از ۱۲هزار کیلومتر جاده دارد که تعداد نقاط حادثه‌خیز آن‌ها در سال‌های گذشته از 44 به 58 مورد رسیده است.محور پلدشت به مرنگلو، شاهین‌دژ به تکاب،‌ شهید کلانتری، میاندوآب به شاهین‌دژ و رشکان به بوکان جزو محورهای دارای بیشترین نقاط حادثه‌خیز استان محسوب می‌شوند.کوهستانی بودن استان و پدیده غالب مه‌گرفتگی موجب افزایش خطر رانندگی در نقاط حادثه‌خیز شده و بر همین اساس نصب علائم هشداردهنده در جاده‌ها در دستور کار مسئولان راهداری استان قرار گرفته است.با توجه به وضعیت نامناسب آسفالت جاده‌ای در آذربایجان غربی در 3سال اخیر و ابتدای امسال بیش از 450کیلومتر آسفالت شده است. امسال اصلاح 15 نقطه حادثه‌خیز مورد توجه است و اعتبار 120میلیارد تومانی در این زمینه در نظر گرفته شده.

کرمانشاه
در کرمانشاه 8051 کیلومتر راه وجود دارد که در مجموع ۱۴۸نقطه حادثه‌خیز دارند. از کل نقاط حادثه‌خیز کرمانشاه طی سال گذشته ۲۴نقطه اصلاح شد و ۳۱نقطه حادثه‌خیز هم قرار است امسال اصلاح شود. طبق برنامه‌ریزی‌ها همه نقاط حادثه‌خیز در 4-5 سال آینده رفع خواهند شد، اما میزان اعتبار قطره‌چکانی برای این کار کافی نیست. محورهای کرمانشاه به اسلام‌آباد، اسلام‌آباد به حمیل، کرمانشاه به کامیاران و بیستون به سنقر پرحادثه‌ترین محورهای استان هستند و سال گذشته ۳۰۴نفر در جاده‌های کرمانشاه کشته و 3892 نفر نیز در سوانح رانندگی زخمی شدند. جاده کرمانشاه به کامیاران سال گذشته عنوان پرحادثه‌ترین محور را با بیشترین کشته‌ و مصدوم به خود اختصاص داد. در این محور ۳۸ نفر جان خود را از دست دادند و ۲۳۵ نفر نیز مصدوم شدند.

قزوین
قزوین دارای 6677کیلومتر راه و یکی از پرترافیک‌ترین نقاط جاده‌ای کشور با بیش از ۲۰۰میلیون تردد در سال است. ۷۱نقطه حادثه‌خیز در قزوین از سال ۸۵ شناسایی شد که به طور میانگین سالانه بیش از۷۰۰ نفر در این نقاط حادثه‌خیز جان خود را از دست می‌دادند. این رقم با افزایش سه برابری تردد ها و کاهش ۶۰درصدی نقاط حادثه خیز ۴۵درصد کاهش داشته است.پیچ مرگ در جاده قدیم قزوین به رشت و همچنین محور بکندی و بوئین‌زهرا به رحیم‌آباد از خطرناک‌ترین جاده‌های استان محسوب می‌شوند.سال گذشته ۷۵ کیلومتر از راه‌های روستایی با وجود کسری اعتبار، ایمن‌سازی شدند و در صورت رفع مشکلات ۱۱نقطه حادثه خیز دیگر ایمن‌سازی می‌شوند.

 سیستان و بلوچستان
بیش از 20هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که تا سال گذشته برخی نقاط آن به دلیل نداشتن استانداردهای لازم به کانون حوادث رانندگی با تلفات انسانی زیاد تبدیل شده بود. سال گذشته در مجموع 53 نقطه حادثه‌خیز در سیستان و بلوچستان شناسایی شد و رفع معایب نقاط در دستور کار قرار گرفت.تا پایان سال 99 اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به رفع و اصلاح هر  53 نقطه حادثه‌خیز اقدام کرد و بنابر اعلام این اداره هیچ نقطه حادثه‌خیزی در استان وجود ندارد و امسال هیچ نقطه‌ای جدیدی معرفی نشده است. محور میرجاوه- خاش از نقاط مورد توجه بود که تعریض شانه‌سازی و اصلاح 2 نقطه حادثه‌خیز و نصب علائم و تابلوهای ایمنی آن طی سال گذشته انجام شد.

 ایلام
استان ۲۰ هزار کیلومتر مربعی ایلام در غرب کشور دارای ۱۴۵ کیلومتر بزرگراه، ۶۷۰ کیلومتر راه اصلی، ۸۹۱ کیلومتر راه فرعی و هزار و ۶۴۸ کیلومتر راه روستایی است. سال گذشته ۹۲ نقطه حادثه‌خیز در محور‌های ارتباطی ایلام حذف شد و امسال ۱۸ مقطع پرخطر از جاده‌های استان به منظور ایمن‌سازی و کاهش تصادف‌ها و تلفات جاده‌ای اصلاح می‌شود. ایلام رتبه دوم در کاهش تلفات جاده‌ای را در کشور دارد و با افزایش دوربین‌های ثبت تخلف در محورهای مواصلاتی استان از 27 به 38 مورد و رفع نقاط حادثه‌خیز تعداد تصادف‌ها و تلفات جاده‌ای در استان بیش‌از پیش در حال رصد است که این امر موجب کاهش آمار سوانح و تلفات جاده‌ای شده.

چهارمحال و بختیاری
چهارمحال و بختیاری دارای 3742کیلومتر راه است که 49 نقطه حادثه‌خیز در آن‌ها شناسایی شده. تا پایان سال 99 فقط 10مورد از این نقاط اصلاح شد، اما قرار است تا 3سال آینده 30 نقطه دیگر نیز اصلاح شود. متوسط اعتبار موردنیاز برای رفع هر نقطه حادثه‌خیز 30 میلیارد ریال اعلام شده است. چهارمحال‌بختیاری به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در منطقه زاگرس مرکزی، محورهای کوهستانی و سخت‌گذری دارد و نقاط حادثه‌خیز استان سالانه حوادث رانندگی بی‌شماری را برجای می‌گذارند. بنابراین ممکن است اصلاح این نقاط اعتبار بیشتری نیاز داشته باشد، اما تاکنون اعتبار مناسبی به استان اختصاص داده نشده. جاده شهرکرد به طاقانک، شهرکرد به شلمزار به ناغان و بروجن به لردگان به ایذه از حادثه‌خیزترین محورهای ارتباطی استان است.


























 

این خبر را به اشتراک بگذارید