• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 18 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130097
+
-

خروش خیابانی در حمایت از قدس

همزمان با تشدید فشارهای رژیم صهیونیستی بر فلسطینی‌ها، هزاران تن از مردم کشورهای اسلامی در آخرین جمعه ‌ماه رمضان برای حمایت از آرمان فلسطین به خیابان‌ها آمدند

گزارش1
خروش خیابانی در حمایت از قدس

 برنامه‌های روز جهانی قدس در آخرین جمعه از ‌ماه رمضان، با وجود بحران کرونا و محدودیت‌های اجتماعی در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی با حضور چشمگیر مردم برگزار شد. این در حالی است که فضای داخلی سرزمین‌های اشغالی و به‌ویژه شهر قدس نیز در این روزها به‌دلیل بحران «منطقه جراح» شاهد اجتماعات پرشور شهروندان فلسطینی علیه اشغالگران است. ازجمله نخستین اجتماعات مردمی روز جمعه در حمایت از مسئله فلسطین و مخالفت با رژیم صهیونیستی در شهر دمشق، پایتخت سوریه برگزار شد؛ کشوری که طی سال‌های گذشته مهم‌ترین «پایگاه‌ عربی» برای حمایت از مقاومت مسلحانه جنبش‌‌های فلسطینی بوده است. شهروندان سوریه‌ای از ساعات اولیه صبح در اجتماعی پرشور از بازار حمیدیه در مرکز دمشق به‌سوی مسجد اموی حرکت کرده و شعارهایی علیه موجودیت رژیم صهیونیستی سر دادند. این اجتماع با برگزاری جشنواره‌ای از سوی دولت سوریه در داخل مسجد تاریخی اموی، به همراه برخی از نمایندگان جنبش‎های فلسطینی ساکن دمشق نظیر جهاد اسلامی خاتمه یافت. عراق نیز روز گذشته شاهد تجمعات مردمی همزمان برای حمایت از آرمان فلسطین در بغداد و برخی استان‌های جنوبی این کشور بود. در اجتماعات مردمی عراق علاوه بر رژیم صهیونیستی شعارهای تندی نیز علیه حضور نظامیان آمریکا در عراق و سایر نقاط منطقه سر داده شد. به‌گزارش شبکه المیادین، بحرین از دیگر کشورهای عربی به‌شمار می‌رود که شاهد تظاهرات پرشور مردمی در روز قدس بوده است. اهمیت برگزاری این تظاهرات خیابانی، با توجه به موضع حکومت بحرین نسبت به رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی‌ روابط با آن بیشتر نمایان می‌شود. تظاهرات مردم بحرین در نقاطی از منامه، پایتخت این کشور در اثر دخالت نیروهای امنیتی با درگیری و به آتش‌کشیدن برخی نمادهای حکومتی در سطح شهر همراه بوده است. از سوی دیگر، مردم یمن نیز مانند هر سال اجتماعات گسترده‌ای در نقاط مختلف صنعا و سایر شهرهای بزرگ این کشور در حمایت از مسئله فلسطین برگزار کردند. به گزارش شبکه المسیره، این اجتماعات در 48نقطه از شهر صنعا و همچنین 14استان دیگر با سخنرانی عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن برپا شد. علاوه بر اینها، رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تصاویری از اجتماعات مردمی برای حمایت از شهروندان فلسطینی در کشورهای مراکش، الجزایر، اردن، پاکستان، اندونزی و مالزی منتشر کرده‌اند. خبرنگار شبکه المیادین در این‌باره می‌گوید: برقراری اجتماعات سالانه روز قدس با وجود محدودیت‌های ناشی از بحران کرونا، بیانگر اصرار شهروندان عربی و اسلامی بر اظهار مواضع تاریخی خود نسبت به مسئله فلسطین است؛ آن‌هم در شرایطی که برخی حکومت‌های عربی، عدول از حقانیت مسئله فلسطین و سازش با اشغالگران را به‌عنوان مسیر پیش‌روی خود برگزیده‌اند.

تراژدی منطقه جراح
طی روزهای گذشته بخش مهمی از رسانه‌های جهان اخبار و تصاویر مربوط به درگیری‌های منطقه جراح در قدس اشغالی را پوشش داده‌اند؛ گزارش‌هایی تلخ و دردآور که بیانگر مقاومت شهروندان بی‌سلاح فلسطینی مقابل حجم انبوهی از نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی است. ماجرای این بحران چیست و چرا از اهمیت بسیار بالایی برای مردم فلسطین و رسانه‌های حامی آنان برخوردار است؟
در سال1956، حدود 30خانواده فلسطینی که منازل خود را در اثر اشغال سرزمین‌هایشان توسط رژیم صهیونیستی از دست داده بودند، در توافقی با دولت اردن و سازمان تازه‌تاسیس اونروا، بخشی از زمین‌های منطقه جراح در شهر قدس را به‌عنوان مسکن جدید خود خریداری کردند. در آن زمان همچنان اداره شهر قدس، بخشی از حقوق حاکمیتی دولت اردن به شمار می‌رفت. اما این شرایط در پی جنگ 6روزه 1967 و شکست تمام کشورهای عربی مقابل اسرائیل تغییر کرد. بر این اساس، پادشاهی اردن تمام حقوق خود در شهر قدس را از دست داده و شهروندان فلسطینی باید برای اداره امور خود با حاکمان جدید این شهر، یعنی صهیونیست‌ها تعامل می‌کردند. بحران فعلی منطقه جراح از آنجا شروع می‌شود که رژیم صهیونیستی، حاضر به پذیرش اسکان خانواده‌های فلسطینی جدید در این منطقه نشد و اسناد مالکیت آنها بر زمین‌هایشان را (به‌دلیل نقش اردن) به رسمیت نشناخت. از سال1972 و ورود یهودیان اشکنازی به پارلمان کنست، به‌تدریج شرایط برای ساکنان عرب منطقه جراح سخت‌تر شد؛ چراکه یکی از برنامه‌های همیشگی حزبی این گروه برای کسب رأی بیشتر پایگاه راست افراطی، تخلیه مناطقی نظیر جراح در قدس از شهروندان عرب و جایگزینی آنان با شهرک‌نشینان یهود بوده است. اگرچه هرگونه تحرکی از سوی رژیم صهیونیستی برای فشار بر ساکنان فسلطینی منطقه جراح، همواره با واکنش تندی از سوی احزاب، گروه‌ها و رسانه‌های عربی و بین‌المللی مواجه شده است، اما به‌نظر می‌رسد تصمیم جریانات راست افراطی اسرائیل به رهبری نتانیاهو و روحانیون حریدی برای کسب رضایت پایگاه رأی شهرک‌نشینان در این زمینه جدی است. رویکرد تهاجمی صهیونیست‌ها در پرونده جراح مخصوصا پس از تصمیم دولت ترامپ در به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از هر زمان دیگری شدیدتر شده است. هم‌اکنون رژیم صهیونیستی موفق شده 2خانواده عرب ساکن جراح را تحت فشارهای قانونی و امنیتی شدید از باقی‌ماندن در این منطقه منصرف کند؛ این خانه‌ها بلافاصله پس از تخلیه در اختیار صهیونیست‌های افراطی قرار گرفته و نمادهای تحریک‌آمیزی ازجمله ستاره داوود یا پرچم رژیم صهیونیستی روی قسمت‌های بیرونی آنها نصب شده است. دولت نتانیاهو همزمان با صدور احکام تخلیه برای شهروندان عرب، از طرحی به‌منظور ساخت 200واحد مسکونی در منطقه جراح برای شهرک‌نشینان پرده‌برداری کرده؛ طرحی که در واقع به‌معنای نابودی کامل هویت عربی در این منطقه تاریخی از شهر قدس است. در مقابل به موازات پیشروی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه جراح، مقاومت مردمی برای حمایت از ساکنان عرب این منطقه نیز رو به افزایش است تا جایی که بخشی از شهروندان فلسطینی حتی در طول شب نیز برای حمایت از خانواده‌های عرب ساکن این منطقه در کنار خانه‌های آنان باقی می‌مانند. درگیری‌های مردمی با اشغالگران در منطقه جراح تا‌کنون 2شهید و ده‌ها مجروح برجای گذاشته است. تجمع روز گذشته شهروندان فلسطینی در منطقه جراح به‌دلیل همزمانی با روز جهانی قدس از هر زمان دیگری پرشورتر بود.

دبیرکل حزب‌الله: عمر رژیم صهیونیستی کوتاه است
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان روز گذشته در نطقی تلویزیونی به مناسبت روز جهانی قدس، اعلام کرد: رژیم صهیونیستی آینده‌‌ای ندارد و در معرض نابودی است. به اسرائیلی‌ها می‌گویم که شما در این معرکه تلاش و کوشش و جوانان خودتان را ضایع کرده و به نابودی می‌کشانید و خون آنها را هدر می‌دهید. وی همچنین تأکید کرد: یقین دارم که من هم در شهر قدس نماز خواهم خواند؛ امروز تمامی نشانه‌ها به ما می‌گوید عمر این رژیم بسیار کوتاه است. نصرالله در انتهای سخنان خود گفت: پایان دوره ترامپ و عاملانش در منطقه و سقوط طرح معامله قرن ازجمله تحولات مهم در منطقه است. اتفاقات اخیر فرصت‌های پیش‌روی محور مقاومت را افزایش داده و دشمنان را به بن‌بست نزدیک‌تر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید