• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 18 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130075
+
-

نگذارید با 100هزار رأی وارد شورا شوند

گزارشی از نشست مجازی شهردار تهران با نمایندگان رسانه‌ها و شهروندان در کلاب‌هاوس

نگذارید با 100هزار رأی وارد شورا شوند


«مگاپروژه این دوره شهرنفروشی بود»؛ این جمله‌ای بود که شهردار تهران در نشست پرسش و پاسخ با نمایندگان رسانه‌ها و شهروندان پنجشنبه‌شب در میزگرد مجازی کلاب‌هاوس بیان کرد. پیروز حناچی  دراین نشست که بیش از 4 ساعت به طول انجامید ضمن پاسخ به منتقدان، از اقداماتی گفت که در این دوره از مدیریت شهری در تهران انجام شده و اقداماتی که برای اصلاح رویه غلط گذشته، دیگر انجام نشده است. حناچی گفت: «ننگ اینکه بگویند کار نکرده‌ای را می‌پذیرم، اما زیر بار کار نادرست نمی‌روم.» به گزارش همشهری، میزگرد مجازی« شهرداری زیر ذره بین» در بستر کلاب‌هاوس، ساعت21:30 پنجشنبه گذشته درحالی برگزار شد که تا ساعت یک و نیم بامداد روز جمعه ادامه یافت. در این میزگرد جدا از نمایندگان رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی، چند عضو شورای شهر تهران، تعدادی از فعالان حوزه شهری، شورایاران و مدیران محله و شهروندان حضور داشتند. در این جلسه تا آنجایی که زمان اجازه داد حاضران سؤالات خود را مطرح کردند و شهردار پاسخ داد. در این نشست، سپنتا نیکنام، عضو فعلی شورای شهر یزد نیز حضور داشت و در بخشی از برنامه خبر عجیبی را از ردصلاحیتش به‌عنوان کاندیدای شورای ششم شهر اعلام کرد: «به‌عنوان یک زرتشتی، به‌دلیل عدم‌التزام به اسلام در انتخابات شورای شهر ردصلاحیت شده‌ام.»

 شهرداری آخرین دستگاه مسئول در مقابله با آلودگی هوا 
شهردار تهران در ابتدای نشست مجازی پنجشنبه به پرسشی درباره علت بالا بودن تعداد روزهای آلوده هوای تهران در پاییز و زمستان1399 و اینکه نقش شهرداری در این حوزه چیست، گفت: «براساس نظرسنجی‌هایی که از شهروندان صورت گرفته، ترافیک و آلودگی هوا 2مشکل عمده‌ای است که همواره مردم تهران از آن گلایه دارند. در شهریور۹۶ و در آغاز این دوره مدیریت شهری، نخستین نکته‌ای که مردم به آن اشاره کرده بودند، همین آلودگی هوا بود. این نشان می‌دهد که آلودگی هوا موضوعی حاکمیتی است و حل آن به برنامه‌ریزی همه‌جانبه نیاز دارد.» حناچی با اشاره به اینکه خوشبختانه برنامه‌هایی مصوب و تبدیل به قانون شده است، افزود: «طبق مصوبات هیأت وزیران در موضوع آلودگی هوا ۱۸دستگاه درگیر هستند و نقش دارند. وزارتخانه‌های حاکمیتی، سازمان محیط‌زیست، وزارت‌کشور، وزارت صنایع و وزارت نفت در این زمینه نقش مستقیم دارند.اکنون  طرح LEZ (کاهش) ایجاد شده و محدودیت‌های ترافیکی در تهران جزو برنامه‌های ماست.»

برخورد با تخلفات این دوره را به آینده موکول نکردیم
شهردار پایتخت در پاسخ به سؤال دیگری درباره تخلف شهرداران 2منطقه 2 و 8 نیز گفت: «جلساتی در عالی‌ترین سطوح دستگاه‌های نظارتی برای این دو مدیر تشکیل شد. خوشحالیم که اگر تخلفی هم در این دوره صورت گرفته، خودمان با آن برخورد کردیم و به تاریخ احاله نشده است.» حناچی درباره توییتی که هفته گذشته در صفحه شخصی‌اش مبنی بر عذرخواهی از مردم تهران منتشر کرده بود، هم توضیح داد: «این توییت در پاسخ به شیطنت یکی از رسانه‌ها بود. آقای هاشمی (رئیس شورای شهر تهران) هفته گذشته گزارشی از اقداماتی که در شورا و شهرداری انجام شده، داده بود و از مردم تهران به واسطه اقداماتی که ما می‌خواستیم اما هنوز نتوانستیم انجام دهیم، عذرخواهی کرده بود. اما یک رسانه این موضوع را به شکل غیراخلاقی، طوری تعبیر کرده بود که گویا رئیس شورای شهر از کم‌کاری من از مردم تهران عذرخواهی کرده است. به همین‌خاطر من در توییتر واکنش نشان دادم و بیان کردم که ما اِبایی نداریم بابت کارهایی که می‌خواستیم انجام دهیم، اما به هر دلیلی نشده از مردم تهران عذرخواهی کنیم.  او ادامه داد:« مردم بیشترین رأی در تاریخ شوراهای شهر و روستا بعد از انقلاب اسلامی را به این شورا دادند و قطعا این آرا با هدفی به اعضا شورای شهر داده شده است. ما نمی توانیم بگوییم به طور قطع و 100درصد به هدف های مورد انتظار شهروندان رسیده ایم. بنابراین باید از مردم عذرخواهی کنیم. »

بدهی‌ها مدام کنتور می‌اندازد
موضوع بدهی‌های به ارث رسیده از دوره پیشین مدیریت شهری به این دوره بحث دیگری بود که در اتاق مجازی کلاب‌هاوس داغ شد و حتی پس از اظهارات قدرت‌الله گودرزی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در بین سال‌های 94 تا 96، محمد علیخانی، عضو شورای شهر گفت: «شهرداری باید جدی‌تر به پیگیری حقوقی تخلفات مالی و بدهی‌های شهرداری در دوره مدیریت شهری گذشته ورود پیدا می‌کرد؛ چراکه برخی از آقایان به جای قبول ماجراهای رخ داده در آن دوران، اکنون طلبکار هم شده‌اند.»
در ادامه پیروز حناچی درباره شرایطی که شهرداری را تحویل گرفت، گفت: «ما در ابتدای دوره حدود ۲۰هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهی داشتیم. بدهی بانکی هم ثابت نیست و سود به آن تعلق می‌گیرد. آنجایی که تسویه می‌کنیم، کاسته می‌شود. از آن مواردی که دفاع می‌کنیم یا در محاکم موفق می‌شویم، کاسته می‌شود. برآورد میزان تعهداتی که اعم از بانک‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌ها و محاکم داریم حدودا ۵۰هزار میلیارد تومان است که این رقم به شکل روزانه هم در حال کنتور انداختن است.. به‌طور خلاصه برخورد با رانت و فساد و پیگیری پرونده‌های اقتصادی که لایه به لایه در دوره‌های مختلف تغییر کرده، زمان‌بر است و انرژی زیادی را می‌گیرد، اما در حال پیگیری است.»

 بزرگ‌ترین پروژه این دوره شهرنفروشی بود
شهردار تهران درباره درآمدهای پایدار شهرداری هم که موضوع سؤال نماینده یکی دیگر از رسانه‌ها بود، گفت: «من از سال۱۳۷۶ به بعد هم جزو کسانی بودم که نقد جدی بر شیوه اداره شهر داشتم. اینکه ما شهر و فضاهای شهری را خارج از برنامه بفروشیم و درآمدهای آن را برای مسائل جاری یا بی‌انضباطی شهر خرج کرده و مشکلات ناشی از آن را به آینده موکول کنیم، شیوه‌ای بود که من از ابتدا به آن نقد جدی داشتم.» او ادامه داد: «آخرین جلسه کمیسیون زیربنایی دولت اصلاحات به مبحث «منابع مالی پایدار» پرداخت، اما به نتیجه نرسید. دولت آقای احمدی‌نژاد هم آن ‌را تأیید نکرد تا در دولت آقای روحانی به مجلس قبل رفت که همزمان با آخرین جلسات بود و ابلاغ نشد. الان خوشبختانه در کمیسیون‌های مجلس مطرح است و امیدواریم که رأی بیاورد. موضوع همه شهرداری‌ها در این میان مطرح است؛ به این معنا که شهرداری باید با هزینه‌های مالیاتی، عوارض نوسازی و خدمات، هزینه‌های جاری را تامین کند و مایملک و ارزش‌های شهر را برای این کارها نفروشند. همانطور که آقای هاشمی، رئیس شورای شهر گفتند، بزرگ‌ترین پروژه این دوره مدیریت شهری، «شهر نفروشی» است.
حناچی در ادامه درخصوص 2رویکرد اتخاذی برای اداره شهر تهران صحبت کرد؛ یک رویکرد اینکه برای تامین منابع مالی و انجام پروژه‌های جدید و توسعه شهر، تراکم بی‌ضابطه و بدون توجه به آسیب‌های آن در آینده داده شده و اینگونه شهر دچار توسعه نامتوازن شود و رویکرد دیگر اینکه جلوی اتفاقات ناخوشایند و شهرفروشی گرفته شود تا در آینده‌ شهری زیست‌پذیر داشته باشیم. او گفت: «ولو اینکه حتی گفته شود کارهای بزرگی انجام نشده، ما به خودمان سخت گرفتیم، می‌توانستیم بدون توجه به مواردی همچون ذخایر آینده شهر و مسائل زیست‌محیطی پا را روی گاز بگذاریم. افتخار می‌کنیم به این موضوع که ما به تعریف مجدد کار در شهر نیاز داریم. من بار دیگر تأکید می‌کنم که مگاپروژه‌های ما از جنس توسعه قلمروی عمومی، عدالت اجتماعی، ارزان‌تر اداره کردن شهر، ایجاد نشاط و سرزندگی با حداقل هزینه و مشارکت اجتماعی است .»

بزرگترین پرونده اقتصادی شهرداری گذشته
 یکی از سوالاتی که پنجشنبه شب در جلسه پرسش و پاسخ کلاب هاوس  از شهردار تهران پرسیده شد درباره تخلفات قائم‌مقام شهردار پیشین در شهرداری پایتخت بود(پرونده موسوم به عیسی شریفی). حناچی در این خصوص توضیح داد: «پرونده اقتصادی که نام بردید، یکی از پرونده‌های بزرگی است که در شهرداری مطرح شده و به رسا تجارت یا هلدینگ یاس معروف است. همانطور که می‌دانید نخستین شاکی این پرونده هم سپاه پاسداران بود که به هر صورت معتقد بود که رقم‌ها به دستشان نرسیده و مدعی بود که این رقم‌ها مفقود شده است. ما هم در زمانی که پرونده باز بود و بازپرس پرونده سؤال می‌کرد، گزارش مبسوطی را ارسال کردیم. بعدها اما در رأی صادره متوجه شدیم که گزارش ما تأثیری نداشته است. بر همین اساس با استفاده از پرتال سیستم قضایی، مجددا طرح را منعکس کردیم. »
حناچی ادامه داد: «در مورد پرونده سنگین در فساد‌های صورت‌گرفته در رساتجارت و پروژه یاس دو کار انجام شد. به موازات احصای حق شهر، درباره رقم‌های خیلی از املاک‌ با شرکت رسا تجارت توافق کردیم و املاک پس گرفته شد. شهرداری املاکی در تصرف داشت اما سندی برای آن نداشت. در آن زمان با یادداشت یکی از مدیران وقت این املاک شهرداری واگذار شده بود. درحالی‌که قانونی نبود. شهرداری املاک بسیاری در تصرف خود دارد که فاقد سند هستند. به مراجع نظارتی و قوه قضاییه گزارش دادیم و تصور ما این بود زمانی که پرونده باز است گزارش روی پرونده تأثیر‌گذار است. شهرداری از فرد شکایت نکرده است بلکه شرکت موضوع و طرف شهرداری بود.»

کمک به خیریه‌ها رو قانونمند کردیم
شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از صحت صدور حکم انفصال دائم برای یکی از مدیران یکی از سازمان‌های درآمدزای دوره گذشته مدیریت شهری پرسید، گفت: «خیلی از پرونده‌های مربوط به تخلفات اداری مورد بررسی قرار گرفته؛ حتی در مورد مدیران حاضر هم بررسی و رأی برای آنها صادر شده است.» حناچی همچنین درباره اقداماتی که با عنوان خیریه در دوره مدیریت پیشین شهرداری انجام شده است، نیز توضیح داد: «در مورد بیمارستان خیریه، ما یعنی شهرداری و شورای شهر مدعی هستیم. درست است که شهرداری تهران به استناد بند۶ ماده۵۵ قانون شهرداری‌ها اجازه کمک به خیریه‌ها را دارد، اما این کار باید شفاف و بدون پرده‌پوشی باشد تا به‌نام کار خیر اتفاقات دیگری رخ ندهد. می‌دانیم بخش عمده‌ای از منابع، ابنیه و املاک به نفع این خیریه خارج شده است. »  
حناچی گفت: «هر نوع کمک به خیریه‌ها را در چارچوب قانونی و با رقم خاص به تصویب رسانده‌ایم. این کمک‌ها به‌شدت منضبط و قانونمند شده است و چیزی خارج از مصوبات شورای شهر تهران نیست. کمک‌های قانونی ما در این زمینه یک‌هشتم شده است.»
شهردار تهران در ادامه در پاسخ به پرسش‌های یکی از رسانه‌های منتقد که معتقد بود حناچی و تیم مدیریتی شهرداری با رسانه‌های منتقد رفتار متناقض دارند، گفت: «همین که دوستان مخالف هم در این جلسه حضور دارند و اتفاقا سؤال هم می‌پرسند، نقض غرض شماست. گزارش من به اعضای شورا درباره تزریق واکسیناسیون به نیروهای غیرخدماتی و مدیران این بود که نهادی برای انتشار خبر، تقاضای مذاکره دارد که من قبول ندارم. به هرترتیب، افتخار من این است که ما با فساد در دوره خودمان برخورد می‌کنیم. موضوع واکسیناسیون مدیران را هم بررسی کردیم و متوجه شدیم که اعتراض وارد است و نیازی نیست که با رسانه منتشرکننده خبر گفت‌وگویی صورت بگیرد.» پیروز حناچی در پاسخ به پرسش دیگری درباره عملکرد معاونت خدمات شهری شهرداری تهران و سامانه ارتباط مردمی ۱۳۷ گفت: «طبق نظرسنجی‌‌ها، حوزه خدمات شهری ما به‌طور عموم یعنی آرامستان‌ها، فضای سبز و پسماند از همه حوزه‌های دیگر شهرداری وضعیت بهتری دارد و ما با دریافت نمره متوسط بالای ۱۶، نمره قبولی را از مردم گرفته‌ایم.»

توقف بلندمرتبه‌سازی در منطقه۲۲
شهردار تهران در ادامه درباره وضعیت منطقه22 پایتخت هم توضیحاتی را ارائه کرد. او با اشاره به اینکه منطقه۲۲ در همه اسناد بالادستی تهران ازجمله طرح جامع به‌عنوان آخرین فرصت شهر تهران برای توسعه و جهانی شدن مطرح شده، گفت: «اتفاقی که اطراف دریاچه و بلندمرتبه‌سازی‌‌هایی که در آن منطقه صورت گرفت، یکی از مناقشات ما در شورای‌عالی شهرسازی با شهرداری وقت تهران بود. اینکه ما برای توسعه و ساخت‌ و ساز در یک منطقه مانند منطقه۲۲ برویم به رأی کمیسیون ماده5 مربوط به سال۸۷ استناد کنیم، اصلا پذیرفتنی نیست. جالب است بدانید برای خدمات زیربنایی این منطقه، ۱۱۰مدرسه و کلانتری موردنیاز بود که مورد توجه قرار نگرفت. یکی از دلایل متوقف کردن بلندمرتبه‌سازی‌ در سال۹۳ تأثیر ساخت‌وساز در منطقه۲۲ بود. در این میان اقدام مهمی که در این دوره مدیریت شهری صورت گرفت، بازنگری طرح تفصیلی منطقه ۲۲ و تعیین طرح جدید برای این محدوده است. در بعضی از سال‌ها حتی تا ۲۵میلیون مترمربع پروانه ساختمانی هم صادر کرده‌اند که این رقم معادل یک شهر ۸۰۰هزار نفره است. من ننگ اینکه بگویند کار نکرده‌ای را می‌پذیرم، ولی زیربار کارهای غیرکارشناسی نمی‌روم.» 
وی درباره واگذاری ها در منطقه 22 در دوره مدیریت گذشته گفت: «بعضی از معاونان من به شوخی می گویند؛ به قیمت یک متر فاستونی زمین های منطقه22 کارشناسی و واگذار شده است. من مصوبه ای در این زمینه ندیدم. رویه کمک به موسسات خارج از شهرداری در گذشته مرسوم بوده است. اما بیشترین کمک به این موسسه شده است.»

شهرداری تهران نباید ابزاری برای رسیدن به ریاست جمهوری شود
پیروز حناچی درباره ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «نمی‌دانم چه‌کسی این خبر را منتشر کرد. من برنامه‌ای برای ریاست‌جمهوری ندارم. از من پرسیدند قصد ندارید از بهشت به پاستور بروید؟ گفتم: «تلاش می‌کنم که از بهشت به جهنم نروم.» شهرداری تهران دقیقا در نقاط عطفی صدمه خورده که ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری داشته است. ایرادی ندارد کسی از شهرداری به ریاست‌جمهوری برود. ولی اینکه شهرداری تهران ابزاری برای ریاست‌جمهوری شود اشتباه است و شرعا و عرفا نمی‌توانیم منابع مردم تهران را برای این موضوع صرف کنیم.» او با اشاره به برنامه 10 ساله‌ای که برای شهر تهران دارد، تأکید کرد: مطمئنم اگر مردم از این برنامه حمایت کنند تهران را به یکی از شهرهای جذاب دنیا تبدیل کرده و مشکلات اصلی تهران مانند ترافیک و آلودگی هوا را حل می‌کنیم تا یک پایتخت آبرومند برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم. اما شرط به اجرا رسیدن این طرح حضور گسترده مردم در انتخابات شورای شهر است. مردم هوشمندی لازم برای تشخیص صحبت‌های مختلف را دارند و امیدواریم با این گفت‌وگوها تأثیر مثبتی بر انتخابات شورای شهر تهران بگذاریم.»

جلوی شهر فروشی را گرفتیم
حناچی در ادامه با اشاره به تغییراتی که در این دوره در زمینه تراکم صورت گرفت، گفت: شهرنفروشی، مگاپروژه ما بود. او گفت: یکی از مدیران می‌گفت سالانه ۲۵ تا ۳۰میلیون پروانه ساخت در بین سال‌های ۹۰ تا ۹۲ صادر شده است و من اسم این اقدام را خدمت نمی‌گذارم و اگر این اقدام عرضه محسوب می‌شود، ترجیح می‌دهم بی‌عرضه باشم اما زیر بار خفت نروم! بارگذاری سنگین و بی‌برنامه اقدام کارشناسی نیست.  شهردار در ادامه گفت: قیمت واقعی تراکم در هر منطقه از تهران معادل ارزش زمین است. اگر در منطقه اجازه 100متر ساخت‌وساز می‌دهیم باید 100متر برای خدمات آزادسازی شود اما تاکنون این آزادسازی اتفاق نیفتاده است. برنامه ما 5ساله بود. ارزش واقعی تراکم معادل قیمت زمین است و باید خدمات ساخت و سازها را تامین کنیم. اگر این خدمات تامین نشود هزینه‌های بسیاری به شهر تحمیل می‌کند.به گفته حناچی، در این دوره چیزی حدود 8میلیون مترمربع پروانه صادرشده درحالی‌که میانگین در سال‌های قبل 15میلیون و حتی 25میلیون مترمربع بوده است.  او در انتها گفت:  تلاش کردیم انضباط را به شهر برگردانیم.

سرنوشت املاک شهرداری
حناچی درباره رسیدگی به پرونده املاک گفت: «۲۵۰ملک شهرداری هم‌اکنون در دست غیر است. به‌عنوان مثال۱۵۰ ملک شهرداری در اختیار نهادهای عمومی مانند پلیس است. از ۲۲۰واحد نجومی برخی از آنها با تخفیف ۱۰ تا ۵۰درصد به شکلی واگذار شده بود که ۲۰ تا ۳۰مورد این واگذاری‌ها هیچ‌گونه ارتباطی با شهرداری نداشتند. از ۱۹۰۰ملک اعلامی ۱۰۸۰ملک زیرنظر معاونت اجتماعی است که نزدیک به ۹۰۰ملک دارای مجوز است، از ۲۱۵۰مورد لیست املاک ۴۰۰مورد پس گرفته شد و ۲۷۰مورد نیز با تخفیف‌های معقول از طریق تعاونی‌ها به کارکنان واگذار شده است. باید بر این نکته تأکید کنم که دیگر املاک به غیر واگذار نمی‌شود. سازمان املاک، براساس گزارش رسمی ‌، املاک را ساماندهی کرده و لیست آن را به شورای شهر ارائه کرده است.»

سرنوشت شهر در گرو رأی مردم در انتخابات 
حناچی در پایان تاکید کرد: « امیدوارم در تایید صلاحیت شورا ها به مراجع چهار گانه استناد ‌شود اگر متخصصان وارد نشوند برای سودگران فرصت ایجاد می شود. ورود متخصصان به انتخابات شورای شهر موجب حضور پرشور مردم در انتخابات خواهد شود و این امکان اگر فراهم نشود ممکن است فردی با ۱۰۰هزار رأی وارد شورای شهر تهران شود که خوشایند نیست. ما ریلی را قرار دادیم و زمان انتخابات شورای شهر مردم انتخاب می‌کنند که این ریل جای خود بماند یا خدایی نکرده با عدم‌حضور یا حساسیت این ریل تغییر کند. معتقدم فضاهای مهیا شده برای گفت‌وگو مصداق «فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» است. این فضاها می‌تواند شرایط را بهتر کند و اجازه ندهد بی‌نظمی‌ها و نقدها ادامه یابد.»

مکث
هوشمند سازی را در شهر دنبال کردیم


شهردار تهران در جلسه پرسش و پاسخی که در بستر فضای مجازی (کلاب‌هاوس) برگزار شد، موضوعات دیگری را هم به‌صورت کوتاه مطرح کرد که خلاصه‌ای از آنها را در زیر می‌خوانید.
   در خصوص هوشمند ‌سازی شهر تهران  باید به برنامه «تهران من» با ۳ میلیون کاربر و در ادامه نیز برنامه دوچرخه، سامانه دریافت عکس و فیلم از سوی سامانه ۱۳۷، پرداخت کرایه به وسیله موبایل اشاره کنم. ما  هوشمند سازی تهران و زمینه شهر نوآور را دنبال کردیم.
   در جریان واکسیناسیون پاکبانان ۳رئیس ناحیه و ۳معاون به‌دلیل تخلف بلافاصله عزل شدند. اما ایرادی که در بخش واکسیناسیون کرونا برای کارکنان شهرداری بر ما وارد است، ابلاغ نشدن پروتکل بود. حالا هم اطلاعات افراد واکسیناسیون شده در سایت شفاف منتشر شده و تنها نام آنها به‌خاطر پروتکل‌های وزارت بهداشت منتشر نشده، اما اطلاعات و اسامی در اختیار ما قرار دارد.
  در این دوره مدیریت شهری، نصب سامانه‌های هشدار سریع سیل و زلزله در دستور کار قرار گرفت. با آلارم‌هایی که داده می‌شود از یک‌فرصت حیاتی مثل مدت زمان رسیدن زلزله از سمت گسل‌ها به شهر تهران، برای انجام اقدامات اولیه در راستای قطع جریان‌های خطرناک شهری، آمادگی نیروها و... بهترین استفاده صورت می‌گیرد.
 پروژه بزرگراه طبقاتی صدر، ۴صفحه مطالعه که توضیح بدهد چرا باید صدر را 2طبقه کنیم، نداشت! به جای پل صدر اگر ما 2خط مترو می‌ساختیم بهره‌وری‌اش بیشتر بود. ما موقعی این را اجرا کردیم که همه‌جای دنیا در حال جمع کردن این مدل کارها یعنی اتوبان‌های 2طبقه بودند.
 ساختمان روزنامه‌ اطلاعات یکی دیگر از پرونده‌های شرکت رسا تجارت است که ما در این دوره با سپاه توافق کردیم. درواقع خرید این ساختمان و ساختمان پشتی آن برای ما ۵۰۰میلیارد تومان و بسیار گران تمام‌شده است. البته هزینه‌ای که آنها به‌عنوان صورت وضعیت اعلام کردند، تقریبا دوبرابر این رقم بود.
 تلاش کردیم رویه قبلی درباره برج‌باغ‌ها را برگردانیم. افتخارمان این است که جلوی تخریب باغ‌های تهران را گرفتیم. تعداد زیادی از این باغ‌ها که دست نهادها و ارگان‌ها بوده با مذاکره به نفع مردم به پارک تبدیل کردیم.
 موضوع رنگ در شهر به‌صورت تخصصی در دنیا دنبال می‌شود. وقتی با هزینه کم می‌توانیم در محله‌ها و شهر ایجاد نشاط کنیم، چرا نکنیم؟
 ۴۵۰برج تهران در دوره خاصی از مدیریت شهری بنا شده‌اند که بیشتر در مناطق ۱، ۲ و ۳ قرار گرفته‌اند.
 در گذشته در کمیسیون ماده۵ هم یک‌بار به شهردار وقت گفتم که ترجیح می‌دهم دیگر حضور پیدا نکنم. در خیلی از موارد مورد نقد آن دوره امضای بنده را پای آن نمی‌بینید.
 درباره شورایاری‌ها با مشکلی مواجه هستیم. در این مورد برخی معیارهای حقوقی در بخش حاکمیت داریم که بخشی از نهاد حاکمیت شورایاری‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد. یکی دیگر از افتخارات ما در مدیریت شهری برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در دور پنجم بود که به شکل الکترونیک با حضور ۵۰۰هزار نفر برگزار شد. یکسری نامه‌ها زده شد که با ورود دولت موضوع و مشکلات حل شد. اعتقاد داریم که موضوع محله‌ها باید به افراد سپرده شود اما این اقدام مشکلاتی دارد که تنها به صرف اقدام شورای شهر تهران مشکل حل نمی‌شود.
 دوست داشتم LRT ولیعصر را به نتیجه برسانم اما بودجه شهرداری برای انجام این کار محدود است. البته اتوبوس‌های برقی بدون سیم یکی از آرزوهای من برای تهران است و امیدوارم تا پایان دوره بتوانیم ۶۰، ۷۰ مورد اتوبوس برقی را وارد
 پایتخت کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید