• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 18 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 130037
+
-

2قایقران ایرانی در توکیو پارو می‌زنند

قایقرانان ایرانی 2سهمیه بازی‌های المپیک را قطعی کردند و امیدوارند سهمیه سوم هم خرداد در مسکو به‌دست بیاید

2قایقران ایرانی در توکیو پارو می‌زنند

لیلی خرسند- خبرنگار

قایقرانی ایران تاکنون 2سهمیه برای حضور در بازی‌های المپیک2020 به‌دست آورده ولی امیدوار است در نهایت با 3قایقران به توکیو برود. روزهای گذشته مسابقات آسیایی انتخابی المپیک آب‌های آرام در تایلند و انتخابی روئینگ در ژاپن برگزار شد. در تایلند علی میرزایی با مدال طلا سهمیه‌اش را قطعی کرد اما در روئینگ از بین دو نفری که مدال نقره گرفتند، یک نفر به المپیک می‌رود.
آقامیرزایی در کایاک یک‌نفره هزارمتر با زمان 3دقیقه و 36ثانیه اول و المپیکی شد. چند روز قبل از شروع مسابقات، تیم در تایلند با مشکل مواجه شد. در روزهای پس از قرنطینه، آنها فقط 5روز توانستند تمرین کنند. ایرج اقلیمی، سرمربی تیم به ایسنا گفته که علی با قایق مناسب مسابقه نداد: «شرکتی که از آن، قایق اجاره کردیم، قایق سایز میرزایی را نیاورد. این مسئله روحیه او را به هم ریخت.» شرکت قایقی را که یک سایز بزرگ‌تر و یک سایز کوچک‌تر از قایق تخصصی میرزایی بود، به محل مسابقه برده بود و او به اجبار با قایق سایز کوچک‌تر مسابقه داد. با این حال او به نتیجه‌ای که انتظارش را می‌کشید، رسید. آقامیرزایی به ایسنا گفته است: «برای رسیدن به چنین روزی 14سال زحمت کشیدم. از پدر و مادرم تشکر می‌کنم که در این سال‌ها از من حمایت کردند.»
در آب‌های آرام توقع این بود که عادل مجللی هم به سهمیه برسد. اما او در کانو هزارمتر سوم شد. اقلیمی از عملکرد مجللی راضی است: «عادل رشته تخصصی‌اش 200متر است اما در هزارمتر ازبکستان و قزاقستان را پشت سر گذاشت.»

  انتخاب سخت روئینگ
نتایج ژاپن هم به اندازه نتایج قایقرانان در تایلند خوشایند بود اما فدراسیون را با یک انتخاب سخت مواجه کرده است؛ چراکه باید از بین نازنین ملایی و بهمن نصیری یکی را برای المپیک انتخاب کند. نصیری در فینال روئینگ تک‌نفره مردان با زمان 7دقیقه و 8ثانیه و 98صدم ثانیه دوم شد. ملایی هم در فینال روئینگ یک‌نفره زنان با زمان 7دقیقه و 50ثانیه و 53صدم ثانیه دوم شد. در روئینگ دونفره نیز زینب نوروزی و کیمیا زارعی سوم شدند. اگر قرار بود طبق قوانین دوره‌های قبل سهمیه المپیک توزیع شود، هر 4نفر می‌توانستند راهی توکیو شوند اما تغییر قانون به ضرر این قایقرانان شد. طبق قانون در مسابقات قاره‌ای هر کشور می‌تواند در هر رشته از قایقرانی 2سهمیه داشته باشد، به شرطی که هردو به مدال طلا رسیده باشند. حالا که ایران 2نقره دارد، باید یک‌نفر را انتخاب کند. به‌نظر می‌رسد انتخاب فدراسیون، نصیری است. او قایقران باتجربه‌تری است و پیش‌بینی می‌شود بتواند در المپیک به فینال B صعود کند. اما همه می‌دانند نقره نازنین ملایی هم باارزش است. تخصص او در سبک‌وزن است ولی سهمیه را در سنگین‌وزن گرفته. روزهای آینده کادر فنی تیم ملی درباره نفر اعزامی تصمیم می‌گیرند. بعید نیست این انتخاب جنجالی شود.
قایقرانی ایران شانس سومی هم دارد. فدراسیون از بین مجللی و محمدنبی رضایی، مجللی را به تایلند اعزام کرد و قرار شد رضایی هم به کاپ جهانی برود که اوایل خرداد در مسکو برگزار می‌شود. بهترین نفر این مسابقات می‌تواند سهمیه بگیرد اما با توجه به اینکه بیشتر نفرات شاخص به سهمیه رسیده‌اند، این احتمال هست که رضایی با دهمی هم بتواند المپیکی شود.
توکیو پنجمین المپیکی است که قایقرانان ایران تجربه‌اش می‌کنند. در بازی‌های 2000 سیدنی، قایقرانی ایران یک نماینده داشت. 8سال بعد در بازی‌های پکن، ایران 2سهمیه گرفت. اما بیشترین سهمیه را در بازی‌های لندن داشت؛ 4سهمیه. در بازی‌های ریودوژانیرو هم برای ایران فقط مهسا جاور سهمیه گرفت.
این دوره علاوه بر تغییر قوانین، قایقرانان با معضل کرونا هم روبه‌رو بودند. قرار بود مسابقات انتخابی المپیک اسفند1398 و فروردین1399 برگزار شود اما کرونا مسابقات را لغو و به اردیبهشت1400 موکول کرد. آخرین مسابقه‌ای که قایقرانان قبل از انتخابی المپیک شرکت کرده بودند، شهریور و آبان1398 بود. با این دو سهمیه تعداد سهمیه‌های ورزش ایران در توکیو به ۶۰ رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید