• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 16 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129990
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/kRLrX
+
-

رکوردشکنی مترو با دستان خالی

داده‌نما
رکوردشکنی مترو با دستان خالی

حامد فوقانی- دبیر  گروه شهر

 نگاهی به برنامه اجرایی شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو) در سال 1400نشان می‌دهد که با افتتاح قریب‌الوقوع 6ایستگاه دیگر تا پایان شهریور‌ماه امسال، شمار ایستگاه‌های بهره‌برداری شده در 4سال اخیر به 32ایستگاه خواهد رسید؛ این اتفاق یعنی افتتاح میانگین 8ایستگاه در هر سال از آغاز دوره کنونی مدیریت شهری و ثبت یک رکورد در حوزه مترویی کشور. به گزارش همشهری، اقدامات توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران به‌ویژه در حوزه ریلی درحالی رقم خورده که از یکسو هزینه‌ها به طرز قابل‌توجهی افزایش یافته و از سوی دیگر، کرونا طی 14ماه گذشته، خسارات سنگینی را به این بخش وارد کرده است. مقایسه‌ ریالی و دلاری هزینه‌های اجرایی برای ساخت و تجهیز یک‌کیلومتر تونل مترو نسبت به یک‌دهه پیش کاملا نشان خواهد داد که چطور با دستان خالی مترو در این مدت زمان روی ریل توسعه پیش رفته است؛ از حفاری تونل در بخش‌های جنوبی خط 6و آغاز عملیات اجرایی خط10گرفته تا تکمیل و افتتاح ایستگاه‌ها در خطوط مختلف برای رسیدن به کارکرد واقعی خود. تامین تجهیزات و ساخت نخستین رام قطار ملی مترو با اتکا به ظرفیت 85درصدی تولید داخل نیز از دیگر اقداماتی است که در دوران تحریم و کرونا انجام شده است. بر همین اساس، در قالب یک اینفوگرافی(داده‌نمای) توسعه مترو را در بازه‌ای 4ساله بررسی کرده‌ایم که نشان از رکوردزنی این بخش دارد. این در حالی است که به‌گفته علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران، اگر کمک‌های دولتی و تامین منابع مالی لازم طبق قانون و بموقع تامین شود، توسعه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری پایتخت با سرعت بیشتر صورت می‌گیرد. او با بیان اینکه رقم بودجه‌های دریافتی مترو را باید با هزینه‌های امروزی فعالیت‌های ساخت‌و‌سازی‌ و تجهیزاتی مقایسه کرد، می‌گوید: «مترو طی 4سال اخیر در شرایط سختی توسعه یافته که در آن هزینه احداث و تجهیز یک کیلومتر تونل مترو از یک‌هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. ساخت و تجهیز هر ایستگاه نیز به‌طور تقریبی حدود 300میلیارد تومان پول نیاز دارد؛ هر پست برق با هزینه‌های امروزی حداقل 150میلیارد تومان پول نقد می‌خواهد و ورودی‌های جدید نیز کمتر از 50میلیارد تومان خرج برنمی‌دارد.» به‌گفته امام، ارزش تجهیزات و امکانات اضافه شده طی 4سال اخیر، به شبکه خطوط هفت‌گانه مترو با قیمت‌های امروز حدود 30هزار میلیارد تومان است. او تأکید می‌کند، برآورد ارزش ریالی ایستگاه‌ها و متعلقات آنها (ورودی‌ها، پله‌برقی و آسانسورها، پست‌های برق، سامانه‌های تهویه هوا و سایر تجهیزات تاسیساتی) براساس قیمت‌های کارشناسی روز انجام شده و عددی خیالی یا طبق حدس و گمان نیست. او در عین حال می‌گوید که تمام اقدامات و تلاش‌های صورت پذیرفته در قیاس با صبر، تحمل و متانت مردم شریف تهران که مشکلات را با بزرگ‌منشی تحمل می‌کنند، انجام وظیفه‌ای بیش نبوده و مانع عذرخواهی متولیان امر از پایتخت‌نشینان نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید