• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 16 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129982
+
-

در محله‌تان مشکلی دارید؟ شما هم می‌توانید به مهرواره محله همدل بپیوندید

گره‌ها به دست مردم باز می‌شود

گره‌ها به دست مردم باز می‌شود


عیسی محمدی

یکی از نوستالژی‌هایی که قدیمی‌ها و حتی چهره‌ها و بزرگان عرصه هنر و ورزش و... یاد می‌کنند، محله‌هایی بوده که در آن زندگی می‌کردند. اما مگر یک محله چه دارد جز آجر و کوچه و ساختمان و چهار تا مغازه و دار و درخت؟ در واقع چیزی که این قدیمی‌ها از آن صحبت می‌کردند، یک فرهنگ بود؛ نه یک محله؛ فرهنگی که در دل یک محله شکل گرفته بود. فرهنگی که پایه‌های آن همدلی و هوای هم را داشتن و مهربانی و دنبال مشکلات هم رفتن و... بوده است؛ وگرنه محله‌های امروز که شیک‌تر و مدرن‌تر و با امکانات‌تر هستند. در واقع این روحیه همدلی در محلات بوده که آنها را در خاطرات این قدیمی‌ها چنین ماندگار کرده است. حالا چند وقتی است که پویشی با عنوان مهرواره محله همدل راه افتاده است؛ پویشی که می‌خواهد کمی ما را به همان حال و هوای قدیمی ببرد؛ به همان جهان همدلی‌ها.

اصلا چی هست؟
اما برسیم به ماجرای مهرواره محله همدل. اصلا چنین پویشی که راه افتاده و محله‌های زیادی را هم پای کار آورده است، چیست؟ این پویش با این رویکرد ایجاد شده که امید را در سطح محلی ایجاد کند. در واقع این پویش، قصد دارد که مردم را پای کار بکشاند تا بیایند و مسائل‌شان را ثبت کنند. بعد از ثبت مسئله هم اهل محل با محوریت امام جماعت محله، شروع به‌کار می‌کنند تا مسائل مطرح‌شده حل و فصل شود. خوبی این اتفاق آن است که مردم، کم‌کم متوجه می‌شوند که بخش زیادی از آبادانی محله، به‌خودشان بستگی دارد و تا وقتی که آستین بالا نزنند، اتفاقی نخواهد افتاد. همین الان هم آبرسانی به روستایی در سیستان و بلوچستان و چند مورد دیگر اتفاق افتاده که از دل این همایش جرقه‌اش زده شده.

امیدهایی برای زنده‌شدن
ایجاد‌کنندگان چنین پویشی، هدف از آن را چنین ذکر کرده‌اند که «هدف از مهرواره محل همدل این است که شرایطی فراهم شود تا مردم به کمک هم و با مدیریت امام جماعت محله خودشان، هر تعداد از مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، آموزشی، تربیتی، بانوان، سبک زندگی، مسائل اداری و مالی و ... اهالی و محله خود را که به‌نظر جمع، اولویت دارد، حل کنند. کافی است برای شرکت در مهرواره محله همدل، عدد یک را به سامانه ۵۰۰۰۱۷۵ پیامک کنید...». البته هدف اصلی و اول آن است که امید و تکاپو را در اهل محل ایجاد کند. اما برای تشویق بیشتر 3جایزه 200میلیون تومانی هم در انتظار 3 برگزیده نهایی این مهرواره درنظر گرفته شده است که شوق و ذوق بیشتری ایجاد کند.

مسائلی در همه حوزه‌ها
اما سؤال اینجاست که چه مسائلی؟ طبیعی است که یک محله با مسائل ریز و درشت زیادی روبه‌رو است و باز هم طبیعی است که به نسبت هر محله و منطقه، این مسائل می‌توانند متنوع و البته در اولویت باشند. مسائل کلی که اهالی هر محله می‌توانند در آن حوزه ثبت و پیگیری مسئله کنند، اینهاست: اقتصادی، اجتماعی، تربیتی، آموزشی، خانوادگی، مذهبی، زیرساختی، اخلاقی، زنان، سبک زندگی و سلامت، رسانه و هویت‌بخشی، گفتمان انقلابی و فرهنگ ایرانی اسلامی، حقوقی، فساد و انحراف عملکردی. البته اجباری هم ندارید که صرفا در یک حوزه مسئله ثبت کنید؛ می‌تواند حتی شامل چند حوزه باشد.

مهرواره بدون مرز
برای شرکت در این پویش هیچ اما و اگر و شرطی وجود ندارد و همه مردم و محله‌های کشور می‌توانند در آن شرکت کنند. هر جا محله‌ای باشد و مردمانی که دغدغه محل زندگی‌شان و آبادانی و همدلی در آن را داشته باشند، می‌توانند در این پویش شرکت کرده و مسائل‌شان را ثبت و پیگیری کنند. مسائل و محله‌های ثبت‌شده هم در 3مرحله شهرستانی، ‌استانی و ملی پیگیری می‌شوند تا تکلیف روشن شود؛ چه بسا که رفع مشکلات یک محله، نیازمند عزم ملی و نگاه و برنامه‌های ملی باشد.

همه پای کارند
شاید از خودتان بپرسید که این پویش را چه کسانی ایجاد کرده‌اند؟ این پویش را مجموعه‌ای از فعالان فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و مذهبی ایجاد کرده‌اند و البته نهادهای مختلف فرهنگی کشور هم پای کار هستند و به‌تدریج ارگان‌ها و نهادهای دیگری هم پای کار خواهند آمد. از طرف دیگر، برای اینکه متوجه شوید که امتیازهای مسائل ثبت‌شده شما در این پویش به چه چیزهایی بستگی دارد، باید عرض کنیم که این امتیازها به این موارد بستگی دارد: تأکید بر رویکرد تحول محله‌محور، تأکید بر محوریت مساجد در حل مسائل محله، اهتمام به مشارکت حداکثری مردم، تأکید بر حل پایدار و عمیق مسائل محله، به میدان‌آوری زنان در حل مسائل خود و محله، استفاده از ظرفیت‌های بی‌بدیل‌ماه مبارک رمضان در همدلی و همیاری اجتماعی، همه‌جانبه‌دیدن مسائل و پرهیز از نگاه‌های شتابزده، پررنگ‌کردن نقش راهبری امام جماعت محله در مقابل دیدگاه تصدی‌گرایانه، اهتمام به نگاه تشکیلاتی و پیشبرد امور از این طریق.

دورهمی برای محله
اما نکته دیگری که در این پویش یا مهرواره وجود دارد، استفاده از عنوان «مهرواره» است. برگزارکنندگان تأکید زیادی دارند که از این عنوان و مفهوم به جای پویش استفاده کنند. اما چرا؟ به این دلیل که خواسته‌اند تعبیری متفاوت و جدید به جای پویش و جشنواره ارائه بدهند؛ تعبیری که به مفهوم جمع‌آمدن مردم بر محور‌ مهر و محبت است. به هر حال فلسفه جالبی دارد چنین تعبیری. از سوی دیگر، رویکرد آنها این است که مردم را پای کار بیاورند تا به این درک برسند که مشکلات محله حل‌شدنی است؛ فقط باید بخواهند و دنبالش بروند؛ در واقع وقتی که افراد محله دور هم برای هدفی مشخص جمع می‌شوند، هم‌افزایی این انرژی باعث اتفاقات بزرگی خواهد شد.

مشتی نمونه خروار
همانطور که اشاره شد تا به حال در دل این مهرواره، مشکلات برخی از محله‌ها و روستاها و... هم حل شده است؛ ازجمله اینکه روستای منج در چهارمحال و بختیاری فاقد امواج تلویزیونی بود و فعالان فرهنگی روستا برای اینکه مردم ناچار به استفاده از ماهواره نشوند، سریع ورود کرده و ایستگاه فرستنده تلویزیونی نصب کردند. همچنین مردم روستای «چاه غزلباش» در سیستان و بلوچستان که مشکلات آبرسانی داشتند، ثبت مسئله کرده و با محوریت امام‌جماعت روستای خود، این مشکل را حل کردند که البته خیران و اهالی روستا به‌شدت پای کار بودند. 

داوران چه کسانی هستند؟
نتیجه این مهرواره و رقابت، در مرحله شهرستانی پس از ارزیابی و داوری توسط هیأت داوران، بعد از ماه مبارک رمضان اعلام خواهد شد. جوایزی هم برای برترین‌ها درنظر گرفته خواهد شد. هیأت داوران این مهرواره هم در بخش شهرستانی، این افراد هستند: راهیار(مدیر) شهرستان، امام جمعه شهرستان، فرمانده سپاه، رئیس اوقاف شهرستان، مدیر مدرسه‌های علمیه شهرستان، مسئول شهرستانی بنیاد خاتم‌الاوصیا (درصورت وجود)، 3نفر از فعالان فرهنگی شهر به پیشنهاد مدیر شهرستان و تصویب کمیته داوری شهرستان. 

این خبر را به اشتراک بگذارید