• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 16 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129945
+
-

گزارش 66 روز

2 ماه زمان زیادی برای ارزیابی مدیریت جدید فدراسیون فوتبال نیست اما مدیران آن نتوانسته اند در این مدت تصویر خوبی از خود به نمایش بگذارند

گزارش 66 روز

 بهروز رسایلی- خبر‌نگار

حتی برای روسای جمهور و کابینه‌های‌شان هم نخستین ارزیابی، 100روز بعد از استقرار دولت صورت می‌گیرد. بنابراین می‌فهمیم و می‌دانیم که 66روز نمی‌تواند بازه زمانی کافی برای قضاوت منصفانه در مورد عملکرد شهاب عزیزی خادم و همکارانش باشد. با این حال حجم اتفاقات غریب و اخبار ناامیدکننده آنقدر زیاد است که چاره‌ای جز تنظیم این گزارش باقی نمی‌ماند. آیا واقعا در فدراسیون کسی مشغول کار است؟ و آیا می‌توان به وقوع تحولات مثبت در این مجموعه امیدوار بود؟

    مصادره ساختمان فدراسیون و پرسپولیس
شستا یا همان شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی از مدت‌ها قبل در پی وصول طلبش از فدراسیون در داستان پرداخت دستمزد مارک ویلموتس بود. بارها مسئله مصادره ملک فدراسیون و ساختمان باشگاه پرسپولیس (که سندش به نام فدراسیون است) مطرح شد. نهایتا هم سه‌شنبه‌شب خبر رسید این دو ملک به نام شستا مصادره شده است. پرسش اینجاست که فدراسیون در طول این 2ماه و چند روز چه می‌کرد و چرا نتوانست با رسیدگی فوری، جلوی این رسوایی را بگیرد؟

    انتخاب عجیب سرپرست
مسئله حضور مجتبی خورشیدی در پست سرپرستی تیم ملی آنقدر عجیب بود و چنان سروصدایی راه‌انداخت که هرگونه توضیح بیشتر در مورد آن نالازم است. با این حال عزیزی خادم پای انتخاب این چهره گمنام ایستاد و در ادعایی غیرمستند اعلام کرد بزرگان فوتبال ایران پیشنهاد سرپرستی تیم ملی را نپذیرفته‌اند. یعنی هیچ‌کس جز خورشیدی قبول نکرد!

    موج استعفاهای عجیب
در همین مدت کوتاه شاهد استعفاهای بحث‌برانگیزی بودیم که از بخش رسانه‌ای فدراسیون تا حوزه‌های دیگر را دربرمی‌گرفت. به‌عنوان مثال علیرضا امامی‌فر تنها چند روز بعد از انتصابش به‌عنوان رئیس مرکز ملی فوتبال از این سمت استعفا داد و مشکلات شخصی را عامل اتخاذ این تصمیم دانست. پرسش اینجاست که آیا امامی‌فر در زمان قبول مسئولیت از مشکلات شخصی‌اش آگاه نبود و همه‌‌چیز به‌طور ناگهانی اتفاق افتاد؟ مسلما نه.

    شغل دوم آقای رئیس
در تمام طول این مدت حرف و حدیث‌هایی هم در مورد شغل دوم عزیزی خادم در هیأت‌مدیره یک شرکت پتروشیمی وجود داشته است. کار تا جایی پیش رفت که سرانجام روابط‌عمومی فدراسیون 2‌ماه بعد ناچار به پاسخگویی شد و اینطور جواب داد: «عزیزی خادم روزی که به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شد بلافاصله انصراف خود را از عضویت موظف هیأت‌مدیره پتروشیمی اعلام کرد و بعد از آن به‌صورت غیرموظف آنجا حضور یافت که دیگر شغل محسوب نمی‌شود.» خب شغل محسوب نشود، اما آیا توان و انرژی از جناب رئیس نمی‌گیرد؟ یعنی نفر اول فوتبال ایران قابل نمی‌داند به‌صورت تمام و کمال در اختیار این حوزه پرمشقت باشد؟ 

    توزیع پست بین خودی‌ها
در شرایطی که عزیزی خادم بعد از انتخاب به‌عنوان رئیس فدراسیون از شایسته‌سالاری و استفاده از همه توان فوتبال ایران حرف زده بود، در همین 66روز عملا اتفاقات دیگری رخ داده است. احکام رسمی توزیع‌شده در این مدت نشان می‌دهد عمده پست‌ها در فدراسیون فوتبال به حامیان انتخاباتی عزیزی خادم رسیده است؛ از خداداد افشاریان که سرپرست کمیته داوران شد تا نفراتی همچون شهره موسوی، طهمورث حیدری، بهرام رضاییان و بقیه که هرکدام پست و سمتی گرفتند.

    تنها خبر خوب
شاید تنها خبر خوبی که در طول این مدت از فدراسیون شنیدیم، 3برابر شدن دستمزد داوران بود. پیش از این داوران وسط لیگ برتری برای هر بازی 900هزار تومان دریافت می‌کردند که قرار شده این رقم از این به بعد به 2 میلیون و 700هزار تومان برسد. جسارتا در این مورد هم ترجیح می‌دهیم تا اجرای دقیق مصوبه منتظر بمانیم و بعد از آن برای فدراسیون هورا بکشیم.

    میزبانی از عربستان در زمین بی‌طرف؟
تیم‌های ایرانی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان بعد از 2 هزار روز راهی عربستان شدند و آنجا بازی کردند. حالا استقلال و تراکتور به‌ترتیب میزبان الهلال و النصر شده‌اند، اما باز زمزمه‌هایی در مورد برگزاری این مسابقات در زمین بی‌طرف به گوش می‌رسد. حالا این چالش مشخص فدراسیون است. فرصت کافی هم تا زمان برگزاری این مسابقات در شهریور وجود دارد. ببینیم دوستان از پس گرفتن میزبانی برمی‌آیند یا نه؛ هرچند خیلی چشم‌مان از این فدراسیون آب نمی‌خورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید