• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 13 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129760
+
-

بازگشت موفقیت‌آمیز فضایی با کپسول اسپیس‌ایکس

برای نخستین‌بار در ۵۲‌سال گذشته، بازگشت فضانوردان از ایستگاه فضایی هنگام تاریکی شب صورت گرفت و یک شرکت خصوصی توانست آنها را به سلامت به زمین برساند

فضا
بازگشت موفقیت‌آمیز فضایی با کپسول اسپیس‌ایکس

شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس متعلق به ثروتمند معروف، ایلان ماسک، موفق شد نخستین ماموریت انسانی با حضور خدمه فضانورد خود را با موفقیت به پایان برساند. به گزارش اینسایدر، شانون واکر، ویکتور گلوور و مایک هاپکینز از ناسا و سوئیچی نوگوچی از آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن فضانوردان ماموریت Crew-2 بودند که با پایان ماموریت 6ماهه خود بامداد یکشنبه در خلیج مکزیک در نزدیکی شهر پاناما در ایالت فلوریدا جاذبه زمین را احساس کردند. خروج از ایستگاه فضایی بین‌المللی و فرود روی زمین تقریبا 6ساعت و نیم زمان برد. این نخستین بار پس از ماموریت آپولو 8در سال 1968است که ناسا فضانوردان را در ساعات شب به زمین باز‌می‌گرداند. به این ترتیب طولانی‌ترین پرواز فضایی انسان با یک فضاپیمای آمریکایی در تاریخ نیز به ثبت رسید. رکورد قبلی با ۸۴ روز به سال ۱۹۷۴ برمی‌گردد.
چند دوربین حرارتی موجود در یک کشتی بازیابی مجاور و یک هواپیمای ناسا لحظات فرود کپسول کرو دراگون و بیرون پریدن فضانوردان با چترهای نجات روی اقیانوس را ثبت کردند. یکی از کنترل‌کنندگان ماموریت در زمان فرود فضانوردان به آنها اینگونه خوشامد گفت: از طرف ناسا و تیم اسپیس ایکس بازگشت شما را به سیاره زمین خوشامد می‌گوییم. برای پرواز با اسپیس ایکس از شما ممنونیم. صادقانه بخواهیم بگوییم، شما دنیا را تغییر دادید. به این ترتیب و با بازگشت این 4فضانورد به زمین نخستین ماموریت واقعی خدمه اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی که نوامبر سال گذشته آغاز شده بود، به پایان رسید. پیش از این و برای نخستین بار اسپیس ایکس سال گذشته در یک پرتاب آزمایشی اثبات کرد می‌تواند ماموریت‌هایی با خدمه فضانورد را با موفقیت پرتاب و به زمین بازگرداند. در آن ماموریت آزمایشی بهنکن و داگ هرلی برای یک ماموریت آزمایشی 2ماهه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفتند.

خلوت شدن ایستگاه
با بازگشت 4فضانورد به زمین، ایستگاه فضایی کمی خلوت می‌شود چرا که در طول هفته گذشته آزمایشگاه مدار زمینی به اندازه یک تیم فوتبال و با 11فضانورد مملو از جمعیت بود که در این بین 2ماموریت هم با هم تداخل داشتند. استیو جورچیک، سرپرست ناسا، پس از پرتاب Crew-2 گفته بود: این پرتاب بسیاری از نقاط عطف مهم را نشان می‌دهد و برای رسیدن به تعداد منظم پرتاب خدمه به ایستگاه بین‌المللی و بازگشت آنها بسیار مهم است. آنچه ما در ایستگا فضایی بین‌المللی انجام می‌دهیم نه‌تنها برای تحقیق و توسعه فناوری روی زمین بلکه جهت آمادگی برای آنچه در آینده انجام خواهیم داد مهم است. هدف نهایی ما اعزام فضانوردان به مریخ است. به‌گفته ناسا، پیش از این فضاپیماهای آمریکایی از زمان آپولو هرگز فرود شبانه روی آب را تجربه نکرده بودند. اما اسپیس ایکس از ژانویه برای فرود شبانه تحقیقات خود را شروع کرده بود و استیو استیچ، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا گفته بود که هوای شبانه مداوم و آرام در خلیج مکزیک، مهتاب زیاد و عوامل دیگر باعث می‌شود که فرود در تاریکی به نفع خدمه باشد: وقتی همه گزینه‌ها را سنجیدیم، به‌نظر رسید که بهترین زمان برای بازگشت به خانه، در تاریکی و بامداد است. یکی از مزایای فرود شبانه می‌تواند این باشد که احتمالا تعداد کمتری قایق شخصی در آن وجود دارد. این همان مشکلی بود که در آگوست باعث متلاشی شدن کپسول قبلی اسپیس ایکس شد. در آن حادثه بیش از 12قایق دخالت داشتند. کپسول کرودراگون که خدمه نام Resilience را برای آن انتخاب کرده بودند به منطقه کیپ کاناورال برمی‌گردد تا برای نخستین ماموریت خصوصی تاریخ اسپیس ایکس که قرار است در سپتامبرانجام شود، بازسازی شود. این شرکت همچنین قرار است در‌ماه اکتبر دوباره فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی منتقل کند. ناسا قرارداد 5ماموریت رفت و برگشت دیگر را با اسپیس ایکس منعقد کرده است. آخر هفته گذشته، اسپیس‌ایکس یکی از کپسول‌های کرودراگون را به همراه 4فضانورد دیگر به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید