• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 13 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129757
+
-

خاموشی در «کلسکان»

روستای «کلسکان» یکی از روستاهای بخش مرکزی چابهار است که با جمعیتی بیش از 200خانوار با 2مشکل در زمینه آب و برق دست و پنجه نرم‌ می‌کند. / بیش از 20سال از برق‌رسانی به این روستای محروم می‌گذرد، اما از آن زمان تاکنون و در شرایطی که جمعیت کلسکان دوبرابر شده شبکه برق روستا تقویت نشده است.

پیگیری
خاموشی در «کلسکان»

روستا فقط 2 ترانس دارد
عضو شورای اسلامی روستای کلسکان به همشهری می‌گوید: «با توجه به گذشت 20سال از زمان برق‌رسانی به روستا و با وجود افزایش جمعیت متأسفانه هیچ توسعه شبکه‌ای و افزایش ترانس نداشته‌ایم و روستا فقط 2ترانس دارد. به همین دلیل در زمان افت ولتاژ یا نوسان شدید برخی از اهالی با خاموشی مطلق مواجه می‌شوند.»
«مرادمحمد عظیم‌زاده» بیشترین مشکل روستا را در فصل گرم می‌داند و می‌افزاید: «امسال با توجه به افزایش گرمای هوا و خشکسالی نگرانی بیشتری وجود دارد. در سال‌های قبل فصل تابستان وسایل برقی خانه بیش از 60خانواده روستایی خاموش بود و گاهی می‌سوخت، اما امسال احتمالا جمعیت بیشتری درگیر این مشکل خواهند بود.»
به‌گفته وی، خانوارهای بدون برق روستا در روزهای گرم اواخر بهار یا تابستان به ناچار شب‌ را در خانه دوست و آشنا سر می‌کنند.
اهالی روستای کلسکان بارها از مراجع مختلف پیگیر مشکلات‌شان بوده‌اند، اما کمبود اعتبار مانعی است که مسئولان اداره برق شهرستان و استان در پاسخ به آنها ذکر می‌کنند.

 روستای روشن، روستای خاموش
به‌گفته اهالی،  روستا به 2بخش خاموش و روشن تبدیل شده است و درحالی‌که مردم یک بخش به‌صورت کامل برق دارند بخش دیگر در خاموشی کامل به‌سرمی‌برند. سال گذشته مسئولان اداره برق کروکی روستا را برای برق‌رسانی به بخش خاموش و تقویت شبکه روستا کشیده‌اند، اما به‌دلیل اختصاص نیافتن اعتبار از استانداری این طرح روی کاغذ باقی مانده.

آب آشامیدنی نداریم
عضو شورای اسلامی روستای کلسکان و معتمد اهالی به مشکل دیگر روستا هم اشاره می‌کند و آن آب‌ آشامیدنی است. این در حالی است که کلسکان در نزدیکی
خط انتقال آب سد زیردان قرار دارد که به سمت تلنگ و دشتیاری می‌رود.
عظیم‌زاده تأکید می‌کند که با وجود فاصله اندک، فشار آب در این روستا بسیار کم است. او توضیح می‌دهد: «فشار آب بسیار کم است. مسئولان قول داده‌اند، اما مدام امروز و فردا می‌کنند.»
او با بیان اینکه آب سد زیردان از مجاورت روستا به‌صورت شبانه‌روزی به دورترین روستاها می‌رود، ‌ادامه می‌دهد:‌ «فشار آب به قدری پایین است که گاهی یک روز در میان آب داریم و آن هم فقط 6ساعت در روز. بسیاری از خانه‌ها اصلا آب ندارند به‌طوری که اهالی مجبور هستند آب را با دبه‌های20لیتری به خانه ببرند.»
به‌گفته عظیم‌زاده، روستا روی بلندی قرار دارد و با یک منبع ذخیره یا پمپاژ آب مشکل فشار پایین آب آن حل خواهد شد.

پاسخ مسئول
‌رئیس اداره برق سیستان وبلوچستان در پاسخ به طرح مشکل اهالی روستا به همشهری پاسخ می‌دهد: «سامانه‌های بسیاری برای پیگیری شکایت‌های مردم وجود دارد که از آن جمله می‌توان به سامانه 1521و طرح چاوش اشاره کرد. مردم می‌توانند از این طریق مشکلات‌شان را خبر بدهند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.»
«خلیل عوض‌زاده» می‌افزاید: «اهالی که مشکل مواجه هستند، همین امروز (دوشنبه) به اداره برق منطقه مراجعه کنند تا بعد از بررسی شرایط به مشکل‌شان رسیدگی شود. وظیفه ما برق‌رسانی به مردم است و هر چه در توان‌مان باشد انجام می‌دهیم.»
به گزارش ایرانشهر، بنابر اعلام اداره برق سیستان و بلوچستان بیش‌ از ۹۴ درصد روستاهای استان از نعمت برق پایدار برخوردار هستند. همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار که کد آبادی دارند، برق‌رسانی شده‌اند و روستاهای فاقد برق در صورت صدور مجوز خدمات دهی از سوی منابع طبیعی و شورای حفاظت از اراضی ملی به قید فوریت در برنامه برق‌رسانی قرار خواهند گرفت.
با وجود این آمار سال گذشته معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان از ۴۴۵ روستای فاقد برق در استان خبر داده بود که تا امرورز بسیاری از آن‌ها برق‌دار شده‌اند. سال گذشته بر اساس آمار،۱۹ روستای دارای مجوز این استان از نعمت برق پایدار بهره مند شدند.‌
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :