• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 12 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129682
+
-

مسیر پرپیچ‌وخم مذاکرات


رایزنی‌ها در وین به پایان رسید و دیپلمات‌ها دوباره به کشورهایشان برمی‌گردند. دیروز آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در دور سوم مذاکرات برگزار شد و وین جمعه آینده دوباره میزبان هیأت‌های طرفین خواهد بود. پیش از نشست دیروز نیز اعضای 1+4 به غیراز ایران با هیأت آمریکایی در وین دیداری غیررسمی داشتند. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با تأیید این خبر در توییتی نوشت:‌ «مشارکت‌کنندگان برجام بدون ایران در رایزنی‌های غیررسمی با هیأت نمایندگی ایالات متحده در مورد بازیابی کامل معامله هسته‌ای گفت‌وگو کردند.» هیأت ایران نیز دیداری دوجانبه با نمایندگان روسیه داشت. طبق گزارش‌ها در این نشست دو هیأت به هماهنگی مجدد مواضع خود پرداخته و بر ضرورت استمرار نزدیکی مواضع دو کشور تصریح کردند. همچنین طرف روسی در این نشست حمایت خود از توافق هسته‌ای و لزوم لغو تحریم‌ها را اعلام کرد. در روزهای اخیر برخی گمانه‌ها درباره تأثیر انتشار گفت‌وگوی   وزیرخارجه بر روابط ایران و روسیه مطرح شده بود؛ جایی که محمدجواد ظریف از کارشکنی روس‌ها در جریان توافق هسته‌ای خبر می‌داد. اما روسیه اعلام کرده که فقط مواضع رسمی ایران را معیار 
رابطه خود قرار می‌دهد.

آمریکا وضعیت را «نامشخص» خواند
سه کارگروه هسته‌ای، تحریم و ترتیبات اجرایی روزهای شلوغی در وین برای مشخص‌کردن اقدامات متقابل ایران و آمریکا می‌گذرانند. کمیسیون مشترک از سه‌شنبه هفته گذشته 3نشست برگزار کرد تا دستاوردهای این 3کارگروه را بررسی کند. با این همه هنوز نخستین بارقه‌ها از توافق آشکار نشده است. هرچند خبرگزاری بلومبرگ به نقل از مقام‌های آگاه اروپایی خبر داده که قدرت‌های جهانی تلاش می‌کنند تا پیش از پایان اردیبهشت با ایران به توافق برسند. دیروز اما جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفته که هنوز وضعیت گفت‌وگوها در وین «نامشخص» است. به‌گفته او؛ «تمامی طرفین ازجمله ایرانیان برای انجام مذاکرات جدی درخصوص رفع تحریم‌ها و یافتن راه بازگشت به برجام از خود تمایل نشان داده‌اند اما هنوز مشخص نیست که به توافقی در وین ‌منتهی شود یا نه.» پیش از این نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود که این کشور فقط تحریم‌های مغایر با برجام را لغو می‌کند. ند پرایس همچنین درباره دیدار دو هیأت آمریکا و روسیه در وین گفته: «برخی حوزه‌ها نیز هستند که ما می‌توانیم درخصوص آنها با یکدیگر همکاری کنیم، همچون ایران.» در سوی دیگر اما ایران بارها خواهان لغو همه تحریم‌ها در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ شده است. معاون وزیرخارجه ایران هم مثل مشاور امنیت ملی آمریکا هرچند مذاکرات را در مسیر درستی دانسته اما تأکید کرده که هنوز چالش‌های زیادی برای رسیدن به توافق وجود دارد. در روزهای اخیر خبرهای گفت‌وگو فقط به وین محدود نبوده و از بغداد نیز شنیده می‌شود. فواد حسین، وزیر خارجه عراق دیدار یک مقام ارشد ایرانی با رئیس سازمان سیا در بغداد را تکذیب کرد. برخی روزنامه‌نگاران آمریکایی ادعا کرده بودند که یک مقام امنیتی ایرانی با ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا دیدار کرده بود. حتی ادعا شد که محمدجواد ظریف با برنز که از معماران توافق هسته‌ای است دیدار کرده است. به گزارش «ایسنا»  وزیرخارجه عراق اما دیروز تأکید کرد که ظریف در سفر به بغداد جز با مسئولان عراقی با هیچ شخص دیگری دیدار نکرد. پیش از این نیز سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای گزارش‌ها درخصوص دیدار بیل برنز، رئیس این سازمان با مقامات ایرانی را در بغداد تکذیب کرد.

   امیدواری برای به‌سرانجام رسیدن مذاکرات وین تا 3 هفته‌ آینده

 نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی نوشت: در چه مرحله‌ای از مذاکرات احیای برجام در وین هستیم؟ خیلی زود است که در این باره هیجان‌زده شویم، اما دلیل‌های زیادی برای خوش‌بینی داریم. میخائیل اولیانوف افزوده است: «الان که مهلتی تعیین نشده، اما شرکت‌کنندگان درنظر دارند تا 3 هفته آینده مذاکرات را با موفقیت به پایان برسانند. آیا این واقع ‌بینانه هست؟ باید ببینیم.» این درحالی‌است که عباس عراقچی رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین نیز پس از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: موافقت با خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهادها از فهرست تحریم‌ها صورت گرفته، اما  دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در فهرست وجود دارند و مذاکره ما برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید