• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 11 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129586
+
-

یک استعفا و 20ممنوع‌الخروجی

با گذشت 6 روز از انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه، پس‌لرزه‌های این اتفاق همچنان خبر‌ساز است

گزارش
یک استعفا و 20ممنوع‌الخروجی


امروز دقیقا 6روز از انتشار فایل صوتی تقطیع شده محمدجواد ظریف که قرار بر انتشار آن نبوده است، می‌گذرد اما بازتاب‌ها و پس‌لرزهای این اتفاق همچنان خبر‌ساز است؛ پس‌لرزهایی که تا‌کنون منجر به یک استعفا در دولت و ممنوع‌الخروجی 20نفر از کشور با حکم قضایی شده است. روندی که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل تشکیل پرونده قضایی حول آن در قوه قضاییه و دستور موکد رئیس‌جمهور به وزیر اطلاعات برای شناسایی و برخورد با سارقان این فایل، در روزهای آینده خبر‌سازتر هم‌ شود.
 تا اینجای کار فعلا استعفای حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز تحقیقات استرات‍ژیک نهاد ریاست‌جمهوری مهم‌ترین اتفاقی است که در این پرونده رخ داده است.
پایگاه اطلاع‌رسانی دولت پنجشنبه گذشته گزارش داد : «در پی اتفاقات اخیر درخصوص سرقت یک فایل صوتی و استعفای دکتر حسام‌الدین آشنا به‌دلیل این موضوع، رئیس‌جمهور طی حکمی دکترعلی ربیعی را به‌عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری منصوب کرد.»؛ اتفاقی که گفته می‌شود رنگ و بوی برکناری ندارد و بر حسب وظیفه‌شناسی برای جبران خسارات است.کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این خبر، آن را از معدود استعفاها بعد از بروز خطا در ایران توصیف کرده‌اند.

آشنا چرا استعفا کرد؟
به هر روی به‌نظر می‌رسد پشتیبانی اطلاعاتی، تدارک رسانه‌ای و اتاق فکر دولت دوازدهم چند‌ماه زودتر از تحویل دولت تدبیر و امید به‌کار خود پایان داد. حسام‌الدین آشنا قریب به 8سال در جایگاه ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری نوک پیکان عملیات رسانه‌ای دولت در مقابل هجمه رقیب سیاسی بود. 8پروژه جمع‌بندی عملکرد دولت دوازدهم ازجمله 33مصاحبه با وزرا و معاونان رئیس‌جمهور، کارویژه آشنا در پایان دولت روحانی محسوب می‌شد و انتشار فایل مصاحبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه مهر خاتمه حضور او در حلقه نزدیکان روحانی بود. بازتاب گسترده این فایل صوتی در رسانه‌های خارجی فشارهای داخلی بر دولت و ظریف را نیز افزایش داد. اظهارات حسام‌الدین آشنا پس از این استعفا به وضوح حکایت از پایان ماموریت هشت‌ساله او حداقل در مرکز تحقیقات استرات‍ژیک ریاست‌جمهوری دارد.  این استاد دانشگاه امام صادق(ع) سابقه معاونت وزارت اطلاعات دولت اصلاحات را در کارنامه خود داشت و در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال92به ستاد انتخاباتی حسن روحانی پیوست و پس از تشکیل دولت به ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری منصوب شد. لحن و ادبیات رسانه‌ای او در توییتر که فضای اصلی جبهه‌گیری‌های سیاسی او با رقبای دولت محسوب می‌شد پس از این استعفا تغییر کرد و رنگ و بوی خداحافظی با عقبه فکری دولت داشت. او در رشته توییت‌هایی نوشت: «از درگاه خداوند بلندمرتبه و خطاپوش مسألت دارم بر توفیقات مقام معظم رهبری، دولت محترم، قوای مسلح و همه خدمتگزاران کشور بیفزاید و همه قصورها و تقصیرها را در خدمت به ملت مظلوم ایران ببخشاید» و «امیدوارم مسئولان ذیربط به جای درازکردن حکیم‌باشی، حداقل یک مسیر نفوذ را شناسایی کنند تا مشخص شود رئیس‌جمهور برای کاوش دقیق، شفاف و بدون ملاحظه درباره چگونگی دست‌اندازی به این میراث ملی هیچ خط قرمزی ندارد؛ خوش بود گر محک تجربه ‌آید به میان - تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد.»

تکذیب شایعه بازرسی از دفتر مقام‌های دولتی
 از سوی دیگر به‌دنبال حاشیه‌های ایجادشده مبنی بر بازرسی نهادهای امنیتی از دفاتر مقام‌های دولتی برای مشخص‌شدن عوامل افشای این فایل صوتی، روز جمعه یک مقام آگاه در دفتر سخنگوی دولت به پایگاه خبری دولت ‌خبرداد: «شایعات کذب منتشر‌شده در فضای مجازی درخصوص بازرسی از دفاتر مقام‌های دولتی به‌دلیل سرقت فایل صوتی مصاحبه وزیر امور خارجه ادامه عملیات روانی گسترده رسانه‌های معاند پیرامون سرقت گفت‌وگوهای پروژه تاریخ شفاهی دولت است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید