• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 11 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129551
+
-

در قامت مدعی قهرمانی

4 نکته از پیروزی 4گله پرسپولیس برابر الریان قطر در آخرین بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان

در قامت مدعی قهرمانی


بهروز رسایلی| پرسپولیس با پیروزی برابر الریان قطر، 15امتیازی شد و به‌عنوان تیم صدرنشین از گروه پنجم لیگ قهرمانان آسیا به دور بعد صعود کرد. به‌طور کلی سرخپوشان تورنمنت خوبی داشتند و غیراز دیدار برابر الوحده امارات که با یک شکست غافلگیرکننده برای آنها همراه بود،5 بازی دیگر را با پیروزی پشت‌سر گذاشتند. آنها با این نمایش‌ها نشان دادند امسال هم یک مدعی برای قهرمانی آسیا هستند و از اعتماد به نفس کافی به این منظور بهره می‌برند.

  هجوم بیشتر، دفاع کمتر
پرسپولیس که این روزها در دفاع آسیب‌پذیرتر به‌نظر می‌رسد، برابر الریان حذف‌شده هم 2 گل دریافت کرد؛ آنچه طبیعتا نمی‌تواند اتفاق خوشایندی باشد. به‌طور کلی سرخپوشان در دفاع آسان‌گیرتر از گذشته شده‌اند و در این مورد قبلا زیاد بحث شده است. با این حال این داستان در بازی با الریان یک دلیل دیگر هم داشت؛ آن هم چربش نیروهای تهاجمی نسبت به نفرات دفاعی بود. پرسپولیس در این بازی حامد لک را به‌عنوان دروازه‌بان در خدمت داشت. فرشاد فرجی و محمدحسین کنعانی‌زادگان دفاع وسط بودند و 2 دفاع کناری هم در اختیار سیامک نعمتی و وحید امیری قرار داشت. تازه همین 2 نفر هم اصالتا هافبک هستند. بدون 3 هافبک دفاعی اصلی تیم، محمد شریفی در این پست به بازی گرفته شد. او قبلا در تیم ملی نوجوانان و تیم‌های باشگاهی‌اش سابقه بازی به‌عنوان هافبک دفاعی، هجومی و حتی پشت مهاجم را داشته است. حالا اگر با اغماض همه این نفرات را دارای خاصیت برجسته دفاعی قلمداد کنیم، 5 عضو دیگر تیم صددرصد هجومی بودند. امید عالیشاه، مهدی ترابی، احسان پهلوان، عیسی آل‌کثیر و شهریار مغانلو این 5 نفر هستند. طبیعتا با چنین آرایشی پرسپولیس در حمله خطرناک‌تر و در دفاع آسیب‌پذیرتر می‌شود. این چینش و حتی 2 گل دریافتی برابر الریان مشکلی برای پرسپولیس درست نکرد، اما شاید اینگونه آسان گل خوردن در مسابقات دشوارتر، کار دست قرمزها بدهد. صد البته در چنان مسابقاتی ترکیب و چینش پرسپولیس هم دستخوش تغییر خواهد شد.

    لک به اندازه پارسال گل خورد
فصل گذشته حامد لک بلافاصله بعد از پیوستن به پرسپولیس در قامت یک منجی برای این تیم ظاهر شد و بارها با مهارهای فوق‌العاده‌اش به مدد سرخپوشان آمد. شاید اگر درخشش حامد در همان 2 بازی رفت و برگشت برابر التعاون نبود، پرسپولیس برای صعود از مرحله گروهی هم به مشکل می‌خورد. لک کلا فصل گذشته 5 گل دریافت کرد، اما امسال در همین مرحله گروهی به این تعداد گل خورده رسیده است. او البته اشتباه فاحشی نداشته و شاید روی بعضی از گل‌ها بتوان سهمی از تقصیر را به نام او نوشت. با این حال آنچه مسلم است اینکه لک امسال مهار استثنایی هم نداشته و توپی نگرفته که در اذهان باقی بماند. او در 5بازی 5گل دریافت کرد و بوژیدار رادوشوویچ در تنها حضورش درون دروازه گلی نخورد.

   چپ قرص پرسپولیس
پرسپولیس بازیکن تکنیکی و «کار در بیار» زیاد دارد. وینگرهای سرعتی و بازیکنان دریبل‌زن در این تیم به وفور یافت می‌شوند و این یک نعمت بزرگ است. با این حال به‌طور ویژه اجتماع تعدادی از این بازیکنان در جناح چپ باعث ایجاد یک ترکیب فوق‌العاده قدرتمند شده است. مهدی ترابی بهترین عملکرد را در پست وینگر چپ دارد، احسان پهلوان هم در همین منطقه از حداکثر کارایی برخوردار است و اخیرا به هماهنگی خوبی با ترابی رسیده است. حضور وحید امیری چپ پا هم در پست مدافع چپ به این ترکیب کمک کرد. حرکات ترکیبی ویرانگر این بازیکنان بارها هواداران را به وجد آورد و جزو نقاط قوت چشمگیر پرسپولیس بود. حتی اگر امیری هم نبود، سعید آقایی می‌توانست این نقش را بر عهده بگیرد.

   شهریار پرخاصیت
در خط حمله پرسپولیس هم نباید از نقش شهریار مغانلو غافل شد. او یک بازیکن چند وجهی و مؤثر است. با اینکه در فوتبال شهریار جنبه‌های فیزیکی غالب است، اما او چارچوب را هم خیلی خوب می‌شناسد، به راحتی ضربه سر می‌زند، شوتزن است و به شیوه‌های مختلف به تیمش کمک می‌کند. حضور او برای پرسپولیس غنیمت است و البته عیسی آل‌کثیر هم کم‌کم راه می‌افتد. باید صبر کرد و دید با بازگشت سعید آقایی به جناج چپ و آزاد شدن وحید امیری، یحیی به زوج عیسی- شهریار دست می‌زند یا امیری را از خط حمله کنار می‌گذارد؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید