• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 11 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129548
+
-

لیگ قهرمانان افت کرده است

امیرقلعه‌نویی در گفت‌و‌گو با همشهری ورزشی از آخرین شرایط گل‌گهر و وضعیت تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا گفته است

لیگ قهرمانان افت کرده است

 امیرحسین اعظمی- خبر‌نگار 

امیر قلعه‌نویی بعد از چند سال حضور در تیم‌های سرشناس و مدعی، امسال شرایط متفاوتی را تجربه کرده است. او در این فصل هدایت گل‌گهر سیرجان را برعهده گرفته، تیمی که دومین سال حضورش در لیگ برتر را سپری می‌کند و البته در فصل گذشته تا آستانه سقوط دوباره به لیگ دسته اول هم پیش رفت. گل‌گهر که در مقطعی از فصل جاری افت کرده بود، این روزها با کسب 5‌پیروزی متوالی در لیگ و حذفی وضعیت خوبی پیدا کرده و با قرار گرفتن در رده چهارم جدول حتی می‌تواند به آسیایی شدن هم فکر کند. با وجود این قلعه‌نویی مدعی است تیمش بازی به بازی جلو می‌رود و به موضوعات دیگر فکر نمی‌کند. در این شرایط گفت‌و‌گویی اختصاصی با قلعه‌نویی درخصوص آخرین وضعیت گل‌گهر، لیگ برتر، لیگ‌قهرمانان آسیا و اروپا و داستان کرونا داشته‌ایم.

در جام حذفی پارس‌جنوبی را با 3گل شکست دادید. آیا این یک بازی آسان برای تیم شما بود؟
خودتان می‌دانید که جام حذفی جام شگفتی‌هاست و 2تیم لیگ برتری هم توسط 2تیم از لیگ دسته اول حذف شدند. ما برای این بازی مثل همه بازی‌ها انگیزه داشتیم و با توجه به اضافه شدن چند بازیکن جدید به لیست گل‌گهر، دست‌مان هم نسبت به گذشته بازتر است. خوشبختانه بازی خوبی انجام دادیم و تعویضی‌های ما هم عملکرد خوبی داشتند. البته باید بگویم که پارس‌جنوبی هم تیم شایسته‌ای است و بازیکنان این تیم تلاش و دوندگی خوبی در زمین مسابقه داشتند. من باید به محمد نصرتی هم خسته نباشید بگویم و برای این مربی آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.

  کسب 5برد پیاپی، شرایط تیم شما را نسبت به گذشته دگرگون کرده است.
ما در نیم‌فصل اول مشکلاتی داشتیم که بیشتر نگرشی و رفتاری بود و خوشبختانه این مشکلات الان کمتر شده است. به هر حال تیمی مثل گل‌گهر به زمان نیاز دارد تا در این زمینه‌ها تغییر کند، ما در نیم فصل اول به برخی هدف‌هایمان نرسیدیم ولی الان شرایط تغییر کرده است. ما برای بهتر شدن هنوز جا داریم و امیدوارم در ادامه نتایج بهتری بگیریم.

  به‌نظر می‌رسد شکست سنگین برابر پرسپولیس، یک تلنگر جدی به تیم شما زد. این موضوع را قبول دارید؟
من فقط نمی‌خواهم در مورد یک بازی صحبت کنم. شرایط ما در چند بازی واقعا سخت بود، مثل اینکه دست و پای یک نفر را ببندید، داخل آب بیندازید و بگویید که شنا کند. ما در یک مقطع با غیبت بازیکنان مواجه بودیم و خودم هم لب خط نبودم، آن روزها هم پشت‌سر گذاشته شد و خوشبختانه الان وضعیت خوبی داریم.

  فکر می‌کنید گل‌گهر سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کند؟
ما بازی به بازی جلو می‌رویم و از حالا در مورد آینده صحبت نمی‌کنیم. تمام تمرکز ما الان روی بازی با فولاد است تا بتوانیم به هدف‌هایمان برسیم. امکانات سخت‌افزاری گل‌گهر فوق‌العاده است و یک مجموعه خوب و حرفه‌ای وجود دارد. برای تبدیل شدن گل‌گهر به یک تیم بزرگ و قدرتمند نیاز است که صبور باشیم. انتظارم از گل‌گهر فقط آن ثباتی است که مدنظرمان است تا امسال به آن دست پیدا کنیم. کارخانه گل‌گهر یک شبه تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کشور نشده و برنامه‌ریزی پشت آن بوده است. در فوتبال هم این تیم تازه دومین فصل لیگ برتری خودش را تجربه می‌کند و نیاز به زمان داریم تا برنامه‌های خودمان را پیاده کنیم.

  در مورد عملکرد نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا چه صحبتی دارید؟
من معتقدم که سطح فنی لیگ قهرمانان نسبت به گذشته افت کرده است. حالا اینکه دلیلش کرونا بوده یا مسائل دیگر بماند، ولی فکر می‌کنم در چند سال گذشته لیگ قهرمانان کیفیت بهتری داشت. من تجربه زیادی در لیگ قهرمانان آسیا دارم و اعتقادم این است که بازی در این جام از بازی در لیگ برتر آسان‌تر است. خیلی‌ها از وجود ستاره‌ها و بازیکنان گران‌قیمت در تیم‌های عربی صحبت می‌کنند، درحالی‌که در تیم‌های ایرانی همه ستاره هستند. اگر چند تیم مطرح مثل الدوحیل یا السد را کنار بگذاریم، بقیه تیم‌ها فقط از سه، چهار بازیکن باکیفیت سود می‌برند و کیفیت بقیه نفرات آنها در حد کیفیت بازیکنانی است که در لیگ دسته اول ایران بازی می‌کنند. برخی بازی‌ها که در لیگ ایران با تیم‌های میانه جدول یا حتی پایین جدول انجام می‌دهیم از بازی در لیگ قهرمانان سخت‌تر است. درمجموع باید بگویم که عملکرد تیم‌های ایرانی خوب بود، فولاد عملکرد خوبی داشت و در عین شایستگی حذف شد و پرسپولیس هم تیم خیلی خوبی نشان داد. دیگر نماینده‌های ایران هم عملکرد خوبی داشتند.

  تیم‌های شما در چند سال گذشته بارها در کورس قهرمانی لیگ برتر قرار داشتند. به‌نظر خودتان شانس کدام تیم برای قهرمانی در لیگ امسال بیشتر است؟
من ترجیح می‌دهم بیشتر در مورد تیم خودم صحبت کنم. تیم‌های بالای جدول دنبال قهرمانی هستند و چیزی هم قابل پیش‌بینی نیست. خوشحالم که لیگ ما پویا شده و امیدوارم هواداران فوتبال بازی‌های زیبایی ببینند و لذت ببرند.

  شما بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا را هم قطعا دنبال می‌کنید. فکر می‌کنید چه تیمی قهرمان شود؟
پیش‌بینی که اصلا راحت نیست. در فوتبال بحث آنالیز قبل از ورود به زمین مهم است ولی ممکن است با یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی، برنامه‌های یک مربی به هم بریزد. به‌عنوان مثال می‌توان از اشتباه گلر پاری‌سن‌ژرمن حرف زد که شرایط را برای این تیم سخت کرد، اشتباهات داوری هم وجود دارد ولی با وجود VAR این بحران کمتر شده است. پیش‌بینی من این است که قهرمان از بین پاری‌سن‌ژرمن و منچسترسیتی مشخص خواهد شد ولی خودم دوست دارم چلسی قهرمان لیگ قهرمانان شود چون بازیکنان جوانی دارد و از لحاظ فنی هم تیم خوبی است.

  در مورد شرایط سخت این روزهای ایران چه صحبتی دارید؟
متأسفانه در این چند‌ماه عزیزان زیادی را در بین فوتبالی‌ها و دیگر ورزشکاران از دست دادیم و البته بسیاری از مردم ما در سوگ از دست دادن عزیزان‌شان هستند که واقعا اتفاق دردناکی است. خواهش من از مردم این است که پروتکل‌ها را خیلی خیلی جدی رعایت کنند تا این آمار فوتی‌ها به شکل قابل‌توجهی پایین بیاید. من 6‌ماه پیش نخستین نفری بودم که در مورد وضعیت معیشتی مردم و تهیه واکسن کرونا صحبت و انتقاد کردم. آن زمان هنوز خیلی‌ها صحبت نکرده بودند، دولت باید به فکر معیشت مردم باشد و از همه مهم‌تر تهیه و خرید واکسن. دولت باید بهترین و باکیفیت‌ترین واکسن را برای مردم تهیه کند. من در سپاهان هم که بودم در مورد این مسائل حرف زدم، از دولت محترم می‌خواهم که به شکل جدی به فکر تهیه واکسن باکیفیت و حل مشکلات معیشتی قشر آسیب‌پذیر جامعه باشد. با اینکه کل دنیا درگیر کرونا بود ولی ما می‌توانستیم بهتر عمل کنیم که متأسفانه اینطور نبود ولی امیدوارم هرچه سریع‌تر این ویروس ریشه‌کن شود و به زندگی عادی برگردیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید