• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 11 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129544
+
-

جودوی ایران محرومیت 4ساله را می‌پذیرد؟

گفته می‌شود فدراسیون تصمیم دارد دوباره به CAS شکایت کند. یکی از مدیران سابق جودو می‌گوید محرومیت ایران براساس نقض منشور المپیک صادر شده و بهتر است فدراسیون تمکین کند

جودوی ایران محرومیت 4ساله را می‌پذیرد؟

لیلی خرسند- روزنامه‌نگار

تازه‌ترین شوک پنجشنبه‌شب به ورزش ایران وارد شد، در دقایقی که پرسپولیسی‌ها از بازی پرگل و صعود تیمشان به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا سرخوش بودند و استقلالی‌ها به اتفاقات 24ساعت بعد فکر می‌کردند، یک خبر ورزش ایران را وارد چالش دیگری کرد؛ جودو که از سال‌1398محروم بوده، طبق یک رأی جدید تا 1402محروم خواهد ماند. شاید اتفاقات جودو به اندازه فوتبال مهم نباشد، اما برای کسانی که 2‌ماه پیش برای رفع تعلیق جودو جشن پیروزی گرفته بودند، باورنکردنی بود که آخرین خبر، محرومیت 2ساله را در پی داشته باشد.
داستان جودو را خیلی‌ها می‌دانند؛ در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قهرمانی جهان‌2019 در ژاپن، سعید ملایی شکست خورد. گفته شد این شکست عمدی بوده تا در فینال با  حریفی از رژیم صهیونیستی مسابقه ندهد. جنجال‌هایی که بعد از این شکست به پا شد، ملایی را از ایران دور و فدراسیون جودو را وارد اختلاف با فدراسیون جهانی کرد. فدراسیون جهانی شهریور همان سال(1398) رأی به تعلیق جودوی ایران داد و فدراسیون هم به دادگاه عالی ورزش(CAS‌) شکایت برد.
11اسفند سال گذشته آرش میراسماعیلی با استناد به رأی CAS‌ از رفع تعلیق جودو خبر داد. نظر کارشناسان این بود که فدراسیون تسلط کافی به رأی نداشته ‌و نتوانسته اطلاعات درست را به افکار عمومی بدهد. آنها می‌گفتند CAS پرونده را به فدراسیون جهانی بازگردانده و فقط تعلیق دائمی جودوی ایران را لغو کرده و خواسته است محدوده زمانی محرومیت مشخص باشد. اما توضیح امیرساعد وکیل، وکیل پرونده ایران در CAS این بود که این موفقیت برای بعضی‌ها باورپذیر نیست. او در یک برنامه تلویزیونی تأکید کرد که قرار نیست اختلاف فدراسیون جهانی و فدراسیون ایران ادامه داشته باشد.
17اسفند گذشته کنفدراسیون جودو آسیا اجازه داد ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در قزاقستان شرکت کند، به‌نظر می‌رسید جودوی ایران دیگر مشکلی ندارد. اما کنفدراسیون آسیا فقط به‌خاطر اینکه پرونده باز بود، مجوز حضور در مسابقات را توانست برای ایران صادر کند. طبق آخرین رأی کمیته انضباطی، جودوی ایران از حضور در همه مسابقاتی‌ که در فاصله زمانی 27شهریور 1398 تا 26شهریور‌1402 برگزار می‌شود، محروم است. با این محرومیت ایران بازی‌های المپیک توکیو، مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان جهان که هنوز میزبانشان مشخص نشده است، مسابقات قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا را از دست می‌دهد.

   ایران شکایت می‌کند؟
طبق قانون، ایران 21روز بعد از صدور رأی، فرصت اعتراض دارد. آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون دیروز به ایسنا گفت که قرار است هفته آینده در جلسه‌ای با حضور وزیر ورزش، رئیس کمیته ملی المپیک و وکلای پرونده تصمیم بگیرند که چه کار کنند. او از شکایت حرفی نزده ‌اما افراد نزدیک به فدراسیون می‌گویند آنها تصمیم دارند دوباره به CAS شکایت کنند و از حالا خودشان را پیروز میدان می‌‌دانند. نظر فدراسیونی‌ها این است که در اساسنامه فدراسیون جهانی قانونی وجود ندارد که با استناد به آن بتوان ورزش یک کشور را که ورزشکارش حاضر‌نشده به‌خاطر مسائل غیرورزشی با ورزشکار دیگری مسابقه بدهد، محروم کرد. آنها می‌گویند CAS به‌خاطر نبود همین قانون، محرومیت مادام ایران را لغو کرد.
محمدرضا عمادی، سرپرست سابق فدراسیون جودو و وکیل دادگستری، پیشنهاد می‌کند فدراسیون از این رأی تمکین و سکوت کند. از نظر او، شکایت دوباره فقط روی دست ورزش هزینه می‌گذارد: «فدراسیون جهانی بر مبنای قانون discrimination rule  ایران را محروم کرده است. منشور المپیک، همه فدراسیون‌ها را موظف کرده به این قانون پایبند باشند و عدم‌تبعیض در ورزش را رعایت کنند. در رأیی که اسفند CAS صادر کرد، وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون جودوی ایران به نقض منشور المپیک و دخالت در ورزش متهم شده بودند. اینطور نبود که گفته شود ایران هیچ تخلفی نکرده است. حالا هم این محرومیت 4 ساله به‌خاطر نقض منشور صادر شده و بهتر است که ایران سکوت و از این قانون تمکین کند.» با توجه به اینکه در شکایت قبلی ایران مجبور شد هزینه 5هزار فرانکی دادگاه را پرداخت کند، شاید مسئولان ورزش حاضر نشوند برای شکایت دوباره رضایت بدهند.
  شرط سنگین فدراسیون جهانی
هفته‌های گذشته فدراسیون ایران با فدراسیون جهانی رایزنی کرد تا رفع تعلیق دائمی باشد اما فدراسیون جهانی برای این یک پیش‌شرط داشت. میراسماعیلی درباره این شرط توضیحی نداد فقط گفت این شرط سنگین است. یکی از افراد حاضر در فدراسیون توضیحاتی درباره این پیش‌شرط می‌دهد: «ویزر، رئیس فدراسیون جهانی گفته است اگر ایران قبول کند یک مسابقه دوستانه با اسرائیل برگزار کند، تعلیق ایران را کامل باطل می‌کند.» طبیعی است که فدراسیون ایران نمی‌تواند در این مسابقه حاضر شود.

   سهمیه ایران چه می‌شود؟
چندی پیش بود که گفته شد محمد مهدی بریمانلو برای بازی‌های المپیک توکیو سهمیه گرفته است. با اینکه تأکید می‌شد در سایت فدراسیون جهانی جلوی اسم او نوشته شده که سهمیه قاره‌ای دارد، اما رضا صالحی‌امیری، در نشست خبری این خبر را تأیید نکرد. موضوع این است که در وزن 73-کیلوگرم، نماینده‌ای از رژیم صهیونیستی حضور دارد؛ کسی که در رنک 6 است. با محرومیت فدراسیون، بریمانلو هم نمی‌تواند به توکیو برود و سهمیه‌اش به جودوکار دیگری می‌رسد. اما گفته می‌شود اگر فدراسیون جهانی هم ایران را محروم نمی‌کرد، بریمانلو به توکیو اعزام نمی‌شد، پیش‌بینی‌ها این بود که او با رنک 48، با ورزشکار اسرائیل در یک جدول قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :