• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 7 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129272
+
-

ظریف در بغداد

وزیر امور خارجه در ادامه تور منطقه ای دیروز وارد بغداد شد

گزارش
ظریف در بغداد


 محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دیروز درحالی‌که حاشیه‌های انتشار فایل صوتی مصاحبه‌اش به اوج رسیده بود، درادامه سفر منطقه‌ای از قطر وارد عراق شد  و  با رئیس جمهوری ، نخست‌وزیر، وزیر امورخارجه و رئیس مجلس  عراق  دیدار و گفت و گو کرد. قرار است سفر او به بغداد دو روزه باشد و او امروز عازم اقلیم کردستان عراق خواهد شد.
 او در بدو ورود به بغداد به سرداران مقاومت شهیدان سرافراز سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در محل شهادت این شهیدان ادای احترام کرد.ظریف در ادامه و در تشریح اهداف این سفر عنوان کرد: در هفته‌های گذشته فرصتی داشتم به کشورهای منطقه سفر کنم. در منطقه ما یکی از مهمترین کشورها برای ایران، جمهوری عراق است.

دیدار ظریف با رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق 
ظریف همچنین با برهم صالح رئیس جمهوری عراق هم دیدار کرد. به گزارش ایرنا، دو طرف در این دیدار پیرامون همکاری‌های دو کشور، مسائل منطقه ای و بین المللی بحث و گفت و گو کردند.ظریف پیش از این دیدار با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق دیدار کرد.
وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای عراقی گفت که امیدواریم آمریکا با اتخاذ یک سیاست معقول به برجام بازگردد. ظریف افزود : در صورت بازگشت آمریکا به برجام، تهران هم پس از راستی آزمایی اقدامات آمریکا، اقدامات متقابل را انجام می دهد.
ظریف همچنین گفت: ما از تلاشی که دولت عراق برای ایجاد زمینه های گفت وگو درمنطقه ایجاد کرده است، تشکر می کنیم و امیدواریم که این تلاش ها به گفت وگوی بیشتر و مفاهمه جدی تر در این منطقه بینجامد.
فواد حسین وزیر امور خارجه عراق هم در سخنان خود با تاکید بر نقش کشورش برای حل مسائل منطقه گفت که بغداد نقش مهمی برای ایجاد صلح در منطقه دارد . او گفت که با آقای ظریف درباره روابط ایران و آمریکا و روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس گفت وگو کردم و نقش عراق در این زمینه مثبت ارزیابی شد . وی افزود: ما در نشست امروز خود به مسائل دوجانبه و موضوعات مهم منطقه ای و وضعیت بین المللی پرداختیم.

تاکید ظریف بر اجرای مصوبه مجلس عراق
وزیر امور خارجه در سفر روز گذشته خود به عراق با وزیر امور خارجه و رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تاکید بر دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در همگرایی منطقه ای از نقش سازنده عراق در این راستا استقبال کرد.
ظریف با اشاره به اینکه رعایت مصوبه پارلمان عراق در خصوص خروج نیروهای بیگانه احترام به حاکمیت عراق است، افزود: آمریکایی ها در خاک عراق حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی را به شهادت رساندند.
وزیر امور خارجه کشورمان از انتخابات پیش روی ایران و عراق به عنوان‌نماد حاکمیت مردم در 2 کشور یاد کرد و برای عراق در برگزاری انتخاباتی آرام آرزوی موفقیت کرد.
رئیس مجلس عراق نیز به نقش دولت‌ومجلس عراق بر کمک به شکل گیری فضای آرام در منطقه‌ تاکید کرد و از فراهم شدن شرایط گسترش تجارت بین ایران و عراق حمایت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید