• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 7 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129244
+
-

جهان در یک ستون/ روزه‌دار نیویورک

جواد نصرتی روزنامه‌نگار

کایری اروینگ، ستاره 29ساله بروکلین سرانجام تأیید کرد که به اسلام گرویده و گفت که همراه با دیگر خواهران و برادران مسلمانش، روزه‌دار است. از مدت‌ها قبل گفته می‌شد که اروینگ مسلمان شده و نشانه‌هایی هم از این تغییر دین در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شد. اما اروینگ که به ندرت درباره زندگی شخصی‌اش صحبت می‌کند، علنا واکنشی به این مسئله نشان نداد. واکنش به یک منشن در توییتر که گفته بود رمضان مبارک، یا اشاره به «الله» در یک توییت دیگر، بازار گمانه‌زنی را داغ کرده بود. از ابتدای رمضان هم گفته شد که اروینگ به‌خاطر مسائل شخصی، حضورش در بازی‌ها سبک‌تر خواهد شد و یک بازی را از دست داد. تا اینکه خود او، جمعه تأیید کرد که مسلمان شده و روزه می‌گیرد:«من همراه با برادران و خواهران مسلمانم در مناسک‌ماه رمضان شرکت می‌کنم.»
روزه‌داری در ان‌بی‌ای‌، جایی که ستاره‌های مسلمان زیادی داشته چیز تازه‌ای نیست و همین امسال هم چند بازیکن دیگر به جز اروینگ در حالی به زمین می‌روند که روزه‌دار هستند. یکی از جنجالی‌ترین روزه‌داران تاریخ ان‌بی‌ای، محمود عبدالرئوف است که زیر فشارها و تهدیدهای مرگبا‌ر، ‌مجبور شد با وجود استعداد بی‌نظیرش خیلی زود از دوران حرفه‌ای کنار بکشد. او خیلی زودتر از کالین کپرنیک ستاره فوتبال آمریکایی، هنگام پخش سرود ملی آمریکا به نشانه اعتراض رفتار خاصی می‌کرد (دعا می‌خواند) و همین کلکش را کند.

اعتراض در المپیک ممنوع
 همچنان کمیته بین‌المللی المپیک، وسواس وحشتناکی نسبت به اعتراض‌ها و پیام‌های سیاسی و مذهبی در المپیک دارد. حالا، این‌بار می‌تواند بگوید که از حمایت ورزشکاران هم برخوردار است. این کمیته گفته است که هرگونه اعتراض در المپیک، ازجمله زانوزدن، ممنوع و ممکن است ورزشکاران را محروم هم بکند. کمیته از 3هزار و 547ورزشکار نظرسنجی کرده و 67درصد آنها گفته‌اند که می‌خواهند سکوهای اهدای مدال عاری از اعتراض باشد. 70درصد هم گفته‌اند که نمی‌خواهند شاهد اعتراض‌ها در زمین رقابت باشند. کمیته خودش کم به این مسئله حساس بود، حالا حمایت ورزشکاران را هم دارد. چه چیزی بهتر از این برای محافظه‌کاران پول‌پرست لوزان؟



 

این خبر را به اشتراک بگذارید