• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 7 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129258
+
-

استرا و محبوبیت عجیب

40میلیارد، برای صاحب 9میلیون کامنت

استرا و محبوبیت عجیب


بهروز رسایلی| از قرار معلوم بالاخره سر و صدای پرونده آندره‌آ استراماچونی هم درآمد. طی یکی دو روز گذشته ارقام ضدونقیضی در مورد مبلغ بدهی و جریمه باشگاه استقلال در پرونده شکایت مربی ایتالیایی مطرح شد، اما اعداد مطروحه غالبا حول و حوش یک میلیون و 400هزار یورو می‌چرخید و این به پول ما یعنی چیزی حدود 40میلیارد تومان. باشگاه استقلال دفاعیات خاص خودش را دارد و معتقد است رأی هنوز نهایی نشده، هرچند از این حرف‌ها زیاد در فوتبال ایران شنیده‌ایم. به‌طور کلی باید منتظر ماند و دید آیا این پرونده تبدیل به بزرگ‌ترین غرامت باشگاهی تاریخ فوتبال ایران خواهد شد یا نه. این وسط اما فقط یک چیز قطعی و بدیهی است؛ اینکه استراماچونی بعد از ترک استقلال حتی پیش از فرارسیدن نیم‌فصل اول، نه‌تنها برای نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم هم پولش را خواسته، بلکه خواهان دریافت غرامت سال دوم هم شده است. قرارداد او با استقلال دو ساله بود، اما بعد از چند‌ماه به بهانه عدم‌پرداخت بموقع حقوق از سوی باشگاه ایرانی، با خروج استراماچونی فسخ شد.

  این همه محبوبیت چرا؟
آندره‌آ استراماچونی از نظر فنی در استقلال موفق بود. اگرچه موفقیت هم در طول یک بازه زمانی قابل توجه معنی می‌دهد، اما به هر حال مربی ایتالیایی در طول همان کمتر از نیم‌فصلی که هدایت آبی‌پوشان را برعهده داشت تیم خوبی ساخت. نمایش‌های استقلال در آن مقطع زمانی قابل‌قبول بود و کم‌کم نتایج مطلوب هم از راه رسید. همچنین خیلی‌ها امتیاز احیای ستاره‌ای مثل مهدی قائدی را به نام استراماچونی می‌نویسند که دستش هم درد نکند. به‌خاطر همه اینها او شایسته تحسین به‌نظر می‌رسد، اما آیا مرد ایتالیایی لیاقت این همه محبوبیت را هم دارد؟ یعنی واقعا آنقدر حق به گردن استقلال داشته که هواداران این تیم با 9میلیون کامنت در صفحه شخصی‌اش این مربی را در اینستاگرام صاحب رکورد کنند؟ این میزان محبوبیت مال کسی است که چهار تا جام آورده باشد و تازه مهم‌تر از آن، چند چشمه فداکاری و از خودگذشتگی در حق باشگاه انجام داده باشد؛ داستان استراماچونی کدامیک از اینها بود؟ او حتی چند روز منتظر نماند تا نیم‌فصل اول لیگ نوزدهم به پایان برسد و بعد از ایران برود. چطور می‌شود مردی را که تیمش را شب بازی در کورس قهرمانی‌اش ول می‌کند، به کشورش برمی‌گردد و برای کل 2سال غرامت می‌طلبد، این همه دوست داشت؟

  شاید برای همین تیم نگرفت
استقلالی‌ها معتقدند حق واقعی استراماچونی همان دستمزد نیم‌فصل اول لیگ نوزدهم است. باید بردبار بود و دید در نهایت کدامیک از دو طرف برنده این دعوای حقوقی می‌شوند. با این حال به‌نظر می‌رسد استراماچونی به این دلیل بعد از ترک استقلال تیم نگرفت که بتواند پول هر دو فصل کامل از قراردادش با آبی‌ها را بگیرد. او اگر در این مدت شغل جدیدی پیدا می‌کرد طبیعتا نمی‌توانست از استقلال ضرر و زیان بگیرد، اما همه پیشنهادها را رد کرد تا استراحت کند و خیالش راحت باشد که در ایران برای او کنتور می‌اندازند. اخیرا اخباری در مورد پیوستن مربی ایتالیایی به یک باشگاه قطری منتشر شده که خب طبیعتا مال ابتدای فصل بعد است. یعنی تا دینار آخر پولش را که از استقلال گرفت، دیگر می‌تواند به یک تیم دیگر برود و کار کند!

این خبر را به اشتراک بگذارید