• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 7 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129243
+
-

لیگ‌ملت‌‌‌ها؛ تنها میدان تدارکاتی والیبال ایران

آلکنو، سرمربی تیم ملی والیبال ایران، فدراسیون را قانع کرده است تا در لیگ ملت‌ها منتظر نتیجه نباشد. این لیگ تنها بازی تدارکاتی تیم ملی برای المپیک است

لیگ‌ملت‌‌‌ها؛ تنها میدان تدارکاتی والیبال ایران

لیلی خرسند- خبرنگار

نزدیک به 3هفته است که اردوی تیم ملی والیبال آغاز شده و کمتر از 10روز است که ولادیمیر آلکنو، سرمربی تیم ملی در تمرینات حاضر شده. تغییر سرمربی تیم و درپیش‌بودن دو تورنمنت مهم؛ لیگ ملت‌های والیبال و بازی‌های المپیک توکیو، خیلی‌ها را کنجکاو کرده ببینند در اردو چه خبر است. آلکنو تصمیم دارد تغییرات اساسی در تیم ملی ایجاد کند؛ نوع تمرینات متفاوت از قبل است، ترکیب چندساله تیم را تغییر می‌دهد و...
اردوی تیم در قرنطینه برگزار می‌شود و کمتر کسی اجازه ورود به سالن تمرین را دارد. تنها صحبتی هم که آلکنو بعد از ورود به ایران داشته، گفت‌وگو با سایت فدراسیون بوده، صحبتی که نشان می‌دهد تغییر اصلی اتفاق افتاده است؛ اینکه تفکر نتیجه‌گیری در فدراسیون کمرنگ‌تر از قبل شده. نفرات اردو هنوز کامل نشده‌اند. امیرحسین توخته، میلاد عبادی‌پور و محمد موسوی، لژیونرهایی هستند که هنوز درگیربازی‌های باشگاهی‌شان هستند. گفته می‌شود آلکنو از این فرصت استفاده کرده و ایرادات تکنیکی بازیکنان به‌خصوص جوانان را برطرف می‌کند. آنهایی که به اردوی تیم ملی رفت‌وآمد دارند، می‌گویند هنوز بعضی از بازیکنان موقع زدن ضربه، درست از مچشان استفاده نمی‌کنند یا دورخیزهایشان اشتباه است، زاویه دستشان موقع زدن ساعد درست نیست و... در این شرایط آلکنو هنوز فرصت نکرده است که تمرینات تاکتیکی را شروع کند. در این فرصت او بیشتر برنامه‌های تیم را با فدراسیون نهایی کرده است.
لیگ ملت‌های والیبال از 24اردیبهشت به‌صورت متمرکز در ایتالیا شروع می‌شود. دو هفته بعد از این مسابقات هم تیم ملی باید در بازی‌های المپیک به میدان برود. برای این دو تورنمنت آلکنو چه برنامه‌هایی دارد؟ آیا قرار است تغییرات اساسی ایجاد شود؟ سبک مربیان روس متفاوت از سبک بازی ایران است. جمشید حمیدی، کارشناس می‌گوید: «تمرکز روس‌ها بیشتر روی والیبال قدرتی است ولی والیبال مدرن کنار قدرت، سرعت را هم دارد. دستیاران آلکنو می‌گویند او والیبال را خوب می‌فهمد و دیسیپلین خوبی هم دارد و تمرینات تفریحی نیست. در تمرینات بیشتر تمرکز آلکنو روی دریافت بازیکنان است. تیم با داشتن پاسوری مثل سعید معروف باید دریافت خوبی داشته باشد.»
تفاوت سبک مربی با بازیکنان مشکل ایجاد نمی‌کند؟ آلکنو می‌داند که فرصت چندانی برای تغییر ندارد. شاید به همین دلیل است که توماس توتولو مربی ایتالیایی را در کنارش دارد، او آنالیزور و دستیار آلکنو است که با توجه به نزدیک بودن سبک ایرانی‌ها به ایتالیایی‌ها می‌تواند بیشترین کمک را به تیم و آلکنو بدهد.

  نتیجه مهم نیست
با توجه به شرایط کرونایی، تیم قبل از رفتن به توکیو هیچ اردوی خارجی و بازی‌ تدارکاتی ندارد. تقریبا همه تیم‌های المپیکی با این مشکل مواجه هستند. لیگ ملت‌ها تنها میدانی است که آنها فرصت دارند برای المپیک آماده شوند. در همه دوره‌هایی که ایران در لیگ شرکت کرده، گرفتن نتیجه در اولویت بوده است اما این‌بار آلکنو، فدراسیون را قانع کرده است که به این مسابقات نگاه تدارکاتی داشته باشد. او در جلسه‌ای که با محمد داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال داشته، تأکید کرده است که اگر تمرکز تیم روی نتیجه باشد، با تیم آسیب‌دیده و خسته راهی المپیک می‌شود.
علی شاکری، کارشناس والیبال می‌گوید: «سال‌هاست که گفته می‌شود لیگ ملت‌ها جای نتیجه‌گرفتن نیست و فرصتی است که بازیکنان کارآزموده شوند اما فدراسیون اهمیت نمی‌داد. اما این‌بار آلکنو از فدارسیون خواسته تا در این مسابقات از بازیکنان اصلی تیم کمتر استفاده کند و بیشتر به جوانان بازی بدهد. ظاهرا اختیار تام به آلکنو داده شده که در لیگ هر طور که می‌خواهد تیم را بازی بدهد.» دلیل دیگری هم برای تغییر نگاه فدراسیون وجود دارد. فدراسیون جهانی اعلام کرده است به‌خاطر کرونا از لیگ 2021 هیچ تیمی سقوط نمی‌کند و 16تیم در لیگ2022 هم حضور دارند.
تمرکز آلکنو و فدراسیون روی بازی‌های المپیک است. اما به‌نظر می‌رسد نگاه فدراسیون به المپیک هم واقع‌بینانه‌تر شده است؛ اگر تا دیروز مسئولان با اطمینان جایگاه تیم را در بین 4تیم اول المپیک می‌دیدند، حالا می‌گویند آرمانشان رسیدن به جمع 4تیم است و داورزنی در صحبت‌های چند‌ماه اخیر به این آرمان اشاره کرده است. آلکنو در 3 المپیک با تیم ملی روسیه یک مدال طلا، یک نقره و یک مقام چهارمی دارد. درحالی‌که این روزها گفته می‌شود بازیکنان تیم ملی که یک‌بار در ریودوژانیرو المپیک را تجربه کرده‌اند، انگیزه چندانی برای توکیو ندارند و شاید بازی‌های قابل‌قبولی به نمایش نگذارند. شاکری می‌گوید چون انگیزه آلکنو برای این المپیک بالاست می‌تواند به تیم هم انگیزه بدهد: «آلکنو می‌خواهد توانایی‌هایش را به روس‌ها نشان بدهد، به‌خاطر همین تلاش می‌کند با تیم ایران بهترین نتیجه را بگیرد. او باتجربه است و می‌تواند با یک شوک، انگیزه تیم را بالا ببرد.» به‌نظر می‌رسد تنها موضوعی که به روحیه بازیکنان لطمه بزند، کروناست. هم لیگ ملت‌ها، هم بازی‌های المپیک در قرنطینه کامل و در حباب برگزار می‌شود و حتی بازیکنان اجازه ندارند خرید تلفنی و اینترنتی انجام بدهند. کارشناسان می‌گویند فدراسیون باید برای بالابردن روحیه و شادابی تیم برنامه داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید