• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 6 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129176
+
-

آمادگی سازمان‌های آتش‌نشانی، بوستان‌ها و مدیریت بحران و کنترل دائمی مأموران شهرداری برای جلوگیری از تکرار آتش‌سوزی‌‌های سال قبل

فضای سبز تهران در امان ازآتش

گزارش
فضای سبز تهران در امان ازآتش


 زهرا  کریمی ـ خبر‌نگار

پایتخت‌نشینان حوادث آتش‌سوزی‌های سریالی سال گذشته را که در ارتفاعات و فضاهای سبز و بوستان‌ها‌ رخ داد، فراموش نمی‌کنند؛ فضاهایی که سرمایه‌های زیست‌محیطی کلانشهر تهران بودند اما بر اثر غفلت و بی‌احتیاطی در کمتر از دقایقی آتش گرفتند و به خاکستر تبدیل شدند. مدیران شهری علت حریق‌ها را وجود علف‌های هرز و خشک و گرمای شدید خورشید و گاهی عمومی عنوان کردند. بخش‌هایی از پارک‌های جنگلی پردیسان، چیتگر و سرخه‌حصار و بوستان‌های افرا و ولایت و همچنین ارتفاعات گرده‌قوچان و لواسان، سوختند و اگر حضور بموقع آتش‌نشانان نبود، قطعا خسارت‌های جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست پایتخت وارد می‌شد. امسال مدیران شهری از تجربه تلخ سال گذشته درس گرفته‌اند و قبل از گرم‌شدن هوا دست به‌کار شده و مسئولان سازمان‌های آتش‌نشانی، بوستان‌ها و مدیریت بحران، برای جلوگیری از حوادث آتش‌سوزی اعلام آمادگی کرده‌اند. هر‌چند در این میان نباید تلاش‌های مأموران شهرداری در جمع‌آوری بموقع علف‌های هرز و خشک را نادیده گرفت.

هوشیار برای مدیریت آتش‌‌سوزی‌های فصل گرما
براساس نظر کارشناسان سازمان آتش‌نشانی، آتش‌سوزی در منابع طبیعی همزمان با گرم‌شدن هوا شروع می‌شود و در تیرماه شدت می‌گیرد. سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در تأیید این موضوع به همشهری گفت که متأسفانه سال گذشته آتش‌سوزی‌های زیادی در منابع طبیعی تهران شاهد بودیم. او در ادامه عنوان کرد: «خودبه‌خود‌سوزی یکی از قواعد آتش‌‌سوزی‌ها بدون عوامل انسانی است که گاهی در انبارهای علوفه کشاورزان هم رخ می‌‌دهد و همین اتفاق را هم در مناطق کم‌تردد که البته علف‌ها در وسعت زیادی می‌رویند، شاهد هستیم.» ملکی با بیان اینکه سال گذشته از یک‌سو به‌دلیل بارش‌های زیاد و از سوی دیگر کاهش تردد طبیعت‌گردها به واسطه شیوع کرونا، باعث شد حریق‌های سریالی رخ دهد و در برخی از موارد آتش به‌دلیل هرس‌نشدن بموقع علف‌ها به ویلاهای مجاور هم سرایت کرد. او به اقدامات پیشگیرانه سازمان آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: «چنانچه آتش‌‌سوزی در معابر، بزرگراه‌ها یا پارک‌های داخل شهری رخ بدهد، مأموران آتش‌نشانی از ایستگاه‌های مجاور خودشان را در کمترین زمان به موقعیت می‌رسانند. همچنین برای مدیریت آتش‌سوزی در ارتفاعات یا بوستان‌های جنگلی، ماشین‌هایی با مخزن آب در مکان‌های مناسب مستقر شده‌اند و موتورهای چهارچرخی را که قابلیت حرکت در تپه ماهورها و مناطق صعب‌العبور را دارند ‌هم به‌کار گرفته‌ایم.» ملکی در پایان به شهروندان و گردشگران توصیه کرد که اگر قصد طبیعت‌گردی دارند باید دقت کنند، کنار درخت‌ها و علف‌های خشک آتش روشن نکنند و تا جای ممکن از منقل‌های قابل حمل استفاده شود.

تلاش برای افزایش ایمنی فضای سبز
اغلب آتش‌سوزی‌هایی که در فصول گرم سال در پارک‌ها و بوستان‌های جنگلی رخ می‌دهد، به‌دلیل تابش نور خورشید روی اشیای رها شده مانند شیشه و فلزات در طبیعت است. از این‌رو برای جلوگیری از چنین حوادثی مسئولان خدمات شهری شهرداری تهران اقداماتی را شروع کرده‌اند. علی‌اصغر عطایی، مدیرکل خدمات شهری شهر تهران در تشریح این اقدامات گفت که نو‌سازی‌ و ساخت ایستگاه‌های آتش‌نشانی با اعتباری معادل 135میلیارد تومان، نوسازی و بهسازی ناوگان خودرویی و تجهیزات عملیاتی با هزینه اعتباری معادل 450میلیارد تومان و برپایی دوره آموزش‌های شهروندی، اقدامات انجام‌‌شده در حوزه پیشگیری هستند. او در راستای اطمینان‌بخشی به شهروندان گفت: «برای کاهش زمان رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه و خدمات‌رسانی مطلوب و همچنین متناسب‌سازی‌ تعداد ایستگاه‌ها با جمعیت شهر در 5سال متوالی حدود 13ایستگاه آتش‌نشانی جدید احداث شد. در ساخت ایستگاه‌های جدید سعی شده نزدیک‌بودن به اماکن گردشگری یا منابع طبیعی مدنظر قرار گیرد. همچنین راه‌اندازی سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌ها، طرح پلاک ایمن، ایمن‌سازی‌ بازار، ایمنی بناهای تاریخی و راه‌اندازی رشته مهندسی حریق از اقدامات مهم دیگر است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :