• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 5 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129063
+
-

کرونای هندی در یک قدمی مرزهای شرقی

مسئولان استان های خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان از تشدید کنترل مرزهای شرقی کشور می‌گویند


کادر درمان هنوز از زیر بار موج کرونای انگیسی قد راست نکرده که کرونای هندی به بیخ گوش مرزهای شرقی ایران رسیده است؛ این خبر را مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته داده‌اند و در پی هشدارهای مطرح‌شده، وزیر کشور هم به‌عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، هرگونه تردد مستقیم یا غیرمستقیم مسافر و کالا با هندوستان را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد. به گزارش ایرانشهر، عبدالرضا رحمانی فضلی در ابلاغیه و مکاتبه‌های دیگری با استانداران استان‌های مرزی شرق و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح، دیگر تدابیر و اقدامات لازم برای تحقق ممنوعیت مسافر از مبدأ اولیه یا ثانویه کشور هندوستان را خواستار شد. خراسان رضوی، خراسان‌جنوبی و سیستان‌وبلوچستان 3استانی هستند که رحمانی فضلی با استانداران آنها مکاتبه کرده است. هشدارها در شرایطی صادر شده که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا روز گذشته (شنبه 4 اردیبهشت) روند شیوع کرونا را در ۷ استان تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، لرستان و همدان به‌شدت صعودی ذکر کرده بود.

تصمیم ملی برای انسداد مرزهای شرقی 
با این شرایط، نگرانی‌ها بیش از همه متوجه خراسان‌رضوی است که به‌دلیل موارد بیماری، تردد زائران و فعالان اقتصادی در معرض گونه جهش‌یافته جدید کرونا قرار دارند. هرچند معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی معتقد است که بیماری در خراسان رضوی با اعمال محدودیت‌ها تحت کنترل است. محمدعلی نبی‌پور، با بیان اینکه انسداد مرزهای شرقی یک تصمیم محلی نیست و باید در سطح ملی بررسی شود به همشهری می‌گوید:‌ «خراسان رضوی زیرساخت و آمادگی بستن مرزها را دارد، اما مهم‌ترین نگرانی برای همه استان‌های مرزی تردد‌های غیررسمی و غیرقانونی است که با تشدید نظارت مرزبانی و نیروهای ارتش قابل کنترل است». وی با اشاره به مرز دوغارون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مرزهای خراسان رضوی توضیح می‌دهد: «از چند وقت پیش هلال احمر در مرز مستقر است و مسافران را فقط به شرط داشتن تست منفی کرونا به کشور راه می‌دهد». 

تشدید کنترل در مبادی ورودی 
با این همه خراسان‌جنوبی هم یکی از استان‌هایی است که با توجه به شیوع کرونای هندی در معرض تهدید این گونه جهش‌یافته جدید قرار دارد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند توضیح می‌دهد که هم‌اکنون همه افرادی که از مرز ماهیرود وارد استان می‌شوند باید تست منفی به همراه داشته باشند یا در مرز تست دهند. محمد دهقانی، با اشاره به نگرانی‌ها درباره ورود ویروس جهش‌یافته هندی به کشورهای همسایه یعنی افغانستان و پاکستان و بعد ایران به همشهری می‌گوید: «روز گذشته در ستاد ملی و استانی تأکید شد استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان تدابیر لازم را در این‌باره داشته باشند. به همین دلیل جلسه ویژه ستاد استانی برای کنترل مرزهای شرقی با حضور استاندار و دستگاه‌های مربوطه اعم از مرزبانی، گمرک، دانشگاه علوم پزشکی و هلال‌احمر برگزار و تصمیم‌هایی برای تشدید کنترل مبادی گرفته شد». به‌گفته او، کنترل مرزهای شرقی در این 3 استان تشدید می‌شود تا ویروس هندی وارد ایران نشود.

در انتظار ابلاغیه کشوری 
«محمدهادی مرعشی» معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این باره به همشهری توضیح می‌دهد: «ما منتظر ابلاغیه وزارت کشور هستیم که امروز (یکشنبه) به استان می‌رسد و احتمالا نتیجه آن تشدید کنترل مرزهاست.» وی با بیان اینکه سیستان‌وبلوچستان هنوز گزارشی مبنی بر شیوه کرونای هندی در پاکستان نداشته است‏، می‌افزاید: «جلوگیری از ورود غیرمجاز اتباع خارجی و کنترل حداکثری ورود مجاز اتباع خارجی از جمله اقدامات ما خواهد بود.» 

  
روز گذشته رئیس‌‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به شیوع ویروس کرونای هندی هشدار داده و گفته بود که اگر این ویروس وارد کشور شود، مشکلات بزرگی به وجود خواهد آمد. «حسن روحانی» از استاندارهای استان‌های شرقی از جمله خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان و استان‌های هم‌مرز مثل کرمان و هرمزگان خواست که به این موضوع توجه کنند تا این ویروس وارد کشور نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید