• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 5 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129047
+
-

هجوم معتادان به سمت مراکز ترک اعتیاد در زمان کرونا

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر یکی از تأثیرات کرونا بر موضوع مواد‌مخدر را افزایش قیمت مواد و به‌دنبال آن هجوم معتادان به سمت مراکز درمان اعتیاد عنوان کرد و گفت: افرادی که به سمت مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند، الزاما به این مفهوم نیست که می‌خواهند اعتیاد را ترک کنند، بلکه آنها به‌دنبال دریافت شربت تریاک از مراکز کاهش آسیب و درمان هستند که مطمئنا ارزان و خالص است تا بتوانند راحت‌تر از آن استفاده کنند.
به گزارش ایسنا، رضا تویسرکان‌منش درخصوص تأثیر شیوع کرونا روی میزان شیوع اعتیاد در کشور گفت: در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد. در جلسات اخیری هم که با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای داشتیم، همه کشورها عنوان می‌کردند که کرونا روی بحث اعتیاد هم از جهت درمانی و هم پیشگیری به‌دلیل منع همایش‌ها و تجمعات فرهنگی که در آن آموزش‌های لازم داده می‌شد، تأثیر منفی گذاشته است. او افزود: همچنین به‌دلیل قرنطینه و ماندن افراد در خانه، کشف معتادان توسط خانواده‌ها زیادتر شده است.
مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در بخش آمارهای غیررسمی و شهودی به‌نظر آسیب‌های اجتماعی مانند بیکاری و آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از کرونا تأثیر منفی روی شیوع اعتیاد گذاشته است، اما درباره اینکه به‌طور مستند وضعیت از کجا به کجا رسیده، چنین آماری نداریم و هنوز چنین پیمایشی انجام نشده است.
تویسرکان‌منش در ادامه به تأثیرات دیگر شیوع کرونا روی موضوع اعتیاد پرداخت و با اشاره به اینکه شیوع کرونا موجب تغییر الگوی مصرف مواد‌مخدر از مواد سنتی و افیونی مانند تریاک و هروئین که نیاز به فرآوری و ترانزیت داشت، به سمت مواد صنعتی و روانگردان مانند شیشه و حشیش شده است، گفت: لذا نگرانی که وجود دارد تغییر الگوی مصرف از سنتی به صنعتی است. وی یادآور شد: در اوایل شیوع کرونا نیز نگرانی‌هایی در دنیا و ایران وجود داشت که مبادا شیوع رفتارهای پرخطری نظیر اعتیاد تزریقی را افزایش دهد.
مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر یکی دیگر از تأثیرات کرونا روی موضوع مواد‌مخدر را افزایش قیمت آن دانست و گفت: این افزایش موجب هجوم معتادان به سمت مراکز درمان اعتیاد شده است.
وی با اشاره به هجوم معتادان به سمت مراکز درمان اعتیاد گفت: البته این هم موضوع بدی نیست؛ یعنی به جای اینکه به سمت اعتیاد تزریقی یا به‌دنبال ساقی و ارتباط با فروشنده بروند، به بهانه دریافت شربت تریاک به مراکز مراجعه می‌کنند و اگر به نوعی درمانگران زیرک باشند، این افراد را وارد پروسه روانشناسی و درمان کرده و آرام آرام روی افکارشان کار می کنند تا به هدف نهایی که پاک بودن و کنار گذاشتن مواد است، برسیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید