• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12881
+
-

واردات؛ معضل واحد‌های تولیدی کوچک

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری: بیش از 2500 واحد صنعتی در استان می‌تواند زمینه‌ساز رشد اقتصادی باشد

صنعت
واردات؛ معضل واحد‌های تولیدی کوچک




مریم جباری | اراک- خبرنگار:


در شرایط فعلی، با توجه به مشکلاتی که گریبانگیر واحدهای تولیدی بزرگ و کارخانه‌های استان شده، ‌واحدهای کوچک تولیدی و صنعتی می‌توانند به کمک این واحدها بیایند و استان را از رکود اقتصادی نجات دهند. این واحدها به لحاظ اینکه شرایط حمایت از آنها برای دولت آسان‌تر است، می‌توانند راهکار مناسبی برای حمایت از تولید باشند.
از دید کارشناسان، صنایع کوچک به عنوان استخوان‌بندی اقتصاد کشور نیازمند توجه و حمایت بیشتر و ویژه‌تری هستند، زیرا یکی از رموز موفقیت کشورهای توسعه‌یافته برنامه‌ریزی در زمینه استفاده از ظرفیت این صنایع بوده است.

صنایع کوچک با توجه به هزینه‌های کمتر برای توسعه و تولید نسبت به صنایع بزرگ می‌توانند در زمینه ایجاد اشتغال و کارآفرینی تأثیرگذار باشند.
مرکزی به عنوان استانی صنعتی در سال‌های اخیر تا حدودی توجه به رشد و ارتقای این صنایع را مورد توجه قرار داده، اما با توجه به ظرفیت صنعتی و تولیدی استان، این اقدامات کافی به نظر نمی‌رسد.
بر اساس اظهارنظر کارشناسان و فعالان حوزه صنعت استان، 80 درصد کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی کوچک استان زیرمجموعه صنایع بزرگ هستند.


رشد صنایع کوچک در گرو تولیدات صادرات‌محور

یک کارشناس و فعال حوزه صنعت در استان به همشهری می‌گوید: صنایع کوچک‏ صنایع زودبازدهی هستند که در صورت توجه به آنها می‌توان گامی تأثیرگذار در زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی استان برداشت. بنابراین توجه به این واحدها و حمایت از آنها به منظور توسعه و ایجاد اشتغال ضروری است.
«علی دارابی‌منش» با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات با نرخ سود پایین در توانمندی این صنایع بسیار مهم و یکی از عوامل تأثیرگذار در روند فعالیت واحدهای صنعتی کوچک است، بیان می‌کند: در مرحله بعد، توجه به صادرات و همچنین پیدا کردن بازارهای خارجی برای این صنایع می‌تواند از راهکارهای مهم به منظور توانمندسازی صنایع کوچک باشد. با توجه به اهمیت و جایگاه صنایع کوچک در اقتصاد کشور، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ایجاد شده که ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد، اما متأسفانه هنوز به درستی بین صنعتگران شناخته نشده و این ظرفیت تا حدودی مغفول مانده است.

این کارشناس و فعال حوزه صنعت می‌افزاید: اصلی‌ترین عرضه‌کنندگان در اقتصاد کشور صنایع کوچک و متوسط هستند و در واقع این صنایع بخش بسیار وسیعی از عرضه تولیدات صنعتی را انجام می‌دهند. بنابراین اگر این صنایع تولید نداشته باشند، خودبه‌خود تورم ایجاد خواهد شد. دارابی‌منش اظهار می‌کند: یکی از مواردی که در سال‌های گذشته صنایع کوچک و متوسط را دچار بحران و چالش بسیار جدی کرده واردات و قاچاق بی‌رویه بوده است. علاوه بر آن، همین مسأله سبب شده این صنایع نتوانند بازار خود را حتی در داخل حفظ کنند.

وی می‌گوید: صنایع کوچک و متوسط به منظور رشد خود و همچنین ایفای نقش در اقتصاد کشور باید بتوانند صادرات‌محور شوند و محصولاتی را به منظور عرضه در بازارهای صادراتی تولید کنند.
این کارشناس و فعال در حوزه صنعت بیان می‌کند: واحدهای صنعتی باید در زمینه موفقیت در صادرات بتوانند از ظرفیت شرکت‌های صادراتی و مشاوران و متخصصان این حوزه استفاده کنند. خوشبختانه، در این بخش، سازمان توسعه تجارت شرکت‌های مدیریت صادرات را طراحی کرده است. حمایت از صنایع کوچک و متوسط در مرکزی (به عنوان قطب چهارم صنعت کشور) می‌تواند در افزایش سهم تولید ناخالص ملی و ارزش افزوده اقتصادی به ویژه در حوزه تولیدات صنعتی تأثیرگذار باشد.


ارتقای جایگاه صنایع کوچک با ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی می‌گوید: با توجه به اینکه حمایت از مشاغل خانگی، صنایع کوچک و کارگاه‌های زودبازده یکی از اهداف و سیاست‌های اصلی دولت به منظور اشتغال‌زایی است، بنابراین در این زمینه باید برنامه‌ریزی‌های لازم در استان صنعتی مرکزی صورت گیرد تا بتوانیم به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.
«سعید فرخی» بیان می‌کند: برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی کوچک یا رفع مشکل آنها نیاز به منابع مالی و تسهیلات بسیار زیاد نیست، بلکه با تزریق مقدار کمی نقدینگی قطعاً مشکلات این واحدها برطرف خواهد شد. این در حالی است که هم‌اکنون بیش از 2500 واحد صنعتی طرف قرارداد با شرکت شهرک‌های استان وجود دارند که 60 درصد این واحدها در داخل شهرک‌های صنعتی هستند.

وی ادامه می‌دهد: به دلیل اهمیت جایگاه صنایع کوچک در اقتصاد، تأمین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی از قبیل برق، آب، گاز، تلفن، تصفیه‌خانه، جاده‌های دسترسی و دکل‌های تلفن همراه در این بخش ضروری است. زیرا وجود این امکانات قطعاً در جذب سرمایه‌گذار بسیار موثر خواهد بود. بنابراین دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط باید شرایط را تسهیل کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری می‌افزاید: شرکت‌های صنعتی کوچک و متوسط ویژگی‌های بسیار زیادی دارند که واحدهای صنعتی بزرگ ممکن است فاقد بسیاری از آنها باشند. از مهم‌ترین این موارد می‌توان به انعطاف‌پذیری صنایع کوچک در مقابل نوسانات اقتصادی، سلایق متغیر بازار، تنوع تولید و تغییر محصول تولیدی در حداقل زمان اشاره کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری می‌گوید: شرکت‌های صنعتی کوچک و متوسط با توجه به اینکه نسبت به واحدهای صنعتی بزرگ می‌توانند زودبازده‌تر باشند، باید بتوانند در بخش صادرات نیز با شناسایی بازارهای هدف گام بردارند که این مهم با تولید محصولات بازارپسند و برون‌گرا قطعاً محقق خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید