• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 30 فروردین 1397
کد مطلب : 12863
+
-

این کارنامه بدون 20

بیشتر از هر کشور دیگری در غرب آسیا، ایران در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان2018 نماینده دارد. از 8تیم غربی حاضر در مرحله‌حذفی، 3تیم ایرانی هستند. به‌جز تراکتور که درست مثل همیشه به پایین‌ترین رده جدول گره خورده، استقلال و پرسپولیس با صدرنشینی به‌سراغ دور یک هشتم نهایی می‌روند و ذوب‌آهن نیز برای رویارویی با حریف ایرانی‌اش در آسیا آماده می‌شود. تا اینجا همه چیز برای باشگاه‌های ایرانی خوب پیش رفته اما هنوز تضمینی برای تداوم این کیفیت در فصل آینده وجود ندارد. در فرمت جدید لیگ قهرمانان، نمایندگان فوتبال ایران هرگز قهرمان نشده‌اند و صعود ذوب و سپاهان به فوتبال، بهترین نتایج تاریخ ایران در لیگ قهرمانان محسوب می‌شود. آیا این طلسم سرانجام در فصل2018 دچار فروپاشی خواهد شد؟
  موفق‌ترین دوره
لیگ قهرمانان سال2010 را می‌توان موفق‌ترین دوره حضور ایرانی‌ها در این تورنمنت دانست. در این جام سپاهان، استقلال و ذوب‌آهن از ایران حضور داشتند و دو‌تیم از این 3‌تیم از مرحله گروهی عبور کردند. استقلال در جمع 16تیم برتر از جام کنار رفت اما ذوب با منصور ابراهیم‌زاده در جدول رقابت‌ها ماندگار شد و تا بازی فینال نیز در جام باقی ماند. یک حضور در یک هشتم و یک حضور در فینال با 3تیم شرکت‌کننده، سال موفقیت‌آمیزی برای فوتبال ایران در آسیا ساخت.
  صعود صددرصدی
تنها در یک دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، تمام شرکت‌کننده‌های ایرانی به مرحله‌حذفی راه پیدا کرده‌اند. در سال2010 سپاهان، استقلال و پرسپولیس در دور نهایی لیگ قهرمانان حضور داشتند و هر 3تیم توانستند در سلامت کامل از مرحله گروهی خارج شوند. پرسپولیس و استقلال در اولین بازی حذفی، قافیه را به حریفان واگذار کردند اما سپاهان یک مرحله بیشتر ادامه دارد و سرانجام در مرحله یک چهارم نهایی طعم حذف را چشید.
  کم‌ترین صعود
در دو دوره اول برگزاری لیگ قهرمانان آسیا، هیچ‌کدام از باشگاه‌های ایرانی نتوانستند مرحله گروهی را پشت‌سر بگذارند. بر اساس قوانین آن سال‌های AFC تنها یک تیم می‌توانست از این مرحله عبور کند و با توجه به حضور همزمان تیم‌های غرب و شرق در گروه‌های مختلف، صعود بسیار دشوار به‌نظر می‌رسید. فصل‌های 2003 و 2004 لیگ قهرمانان، تنها ادوار این تورنمنت محسوب می‌شوند که اثری از ایرانی‌ها در مراحل حذفی‌شان نبوده است.
  اولین صعود از گروه
پاس تهران اولین تیم ایرانی بود که سد دور گروهی را شکست و رنگ مرحله حذفی لیگ قهرمانان را دید. در لیگ قهرمانان2005 و در شرایطی که سپاهان در گروه حذف شده بود، پاس با مصطفی دنیزلی شاهکار کرد و با به دست آوردن 16امتیاز از 6مسابقه، با اقتدار قابل توجهی از گروه رد شد. سفیدوسبزها در یک چهارم نهایی با العین امارات برخورد کردند. با تساوی در زمین العین، به‌نظر می‌رسید مسیر صعود تیم جذاب و هجومی مصطفی هموار شده است. پاس با درخشش برهانی در بازی برگشت
 3 بر یک  از حریف جلو بود اما ظرف چند دقیقه، دو گل دریافت کرد و ناگهان همه چیز را از دست داد.
  بیشترین حضور در لیگ قهرمانان
سپاهان با 11بار حضور در مرحله نهایی لیگ قهرمانان آسیا در بین باشگاه‌های ایرانی رکورددار است. این تیم اولین‌بار در سال2004 در این تورنمنت شرکت کرد و تا سال2014 تنها حضور در یک فصل از لیگ قهرمانان را از دست داد. از سال2015 به بعد اما اوضاع کمی متفاوت شده و تیم بحران زده اصفهانی تنها یک حضور را در 4دوره اخیر آسیا تجربه کرده است. آنها در فصل آینده لیگ قهرمانان نیز حاضر نخواهند بود. نایب قهرمانی، بهترین نتیجه سپاهان در آسیا به شمار می‌رود. این تیم 8بار در مرحله گروهی از این جام حذف شده است.
  مهمان‌های ناخوانده آسیا
5باشگاه ایرانی، تنها یک‌بار در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کرده‌اند. پاس تهران در سال2005 برای اولین و آخرین‌بار در لیگ قهرمانان دیده شد. پاس البته در فرمت قدیمی، حتی سابقه قهرمانی آسیا را نیز داشت. سایپا بعد از قهرمانی لیگ به لیگ قهرمانان2008 راه یافت. مس کرمان، نفت تهران و استقلال خوزستان نیز به ترتیب در فصل‌های 2010،2015و2017 لیگ قهرمانان حضور داشتند. سایپا و پاس و نفت به 8تیم نهایی رسیدند اما مس کرمان و استقلال خوزستان در یک هشتم از تورنمنت کنار رفتند.
  بیشترین صعود
با 5صعود از مرحله گروهی، پرسپولیس و استقلال موفق‌ترین تیم‌های دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا محسوب می‌شود. سرخابی‌ها در هر دو دوره اخیر حضور در مرحله حذفی تورنمنت را تجربه کرده‌اند. حضور در نیمه‌نهایی، بهترین نتیجه دو باشگاه در آسیا بوده است. پرسپولیس در سال2016 به نیمه‌نهایی رسید و استقلال در سال2013 این فرصت را به‌دست آورد.
  ضعیف‌ترین نماینده
در 5تجربه آسیایی، تراکتورسازی فقط یک‌بار توانسته از دور گروهی به مرحله بعدی صعود کند. تراکتور وابستگی شدیدی به قرار گرفتن در رده چهارم جدول رده‌بندی گروه دارد. قرمزهای تبریز اولین‌بار در سال2013 برای اولین‌بار به آسیا راه پیدا کردند و در 6مسابقه گروهی فقط 4امتیاز به‌دست آوردند. امتیازهای تراکتور در مرحله گروهی در سال2014 به عدد5 رسید اما رده چهارم این تیم در جدول نهایی تغییری نکرد. تراکتور در سال‌های2015و2018 نیز با اصرار حیرت‌انگیزی تیم چهارم گروه شد. این تیم فقط در فصل2016 به دور حذفی راه پیدا کرد. این تیم در این مرحله به النصر باخت و از لیگ قهرمانان حذف شد.
  بیشترین برد، بیشترین باخت
 35پیروزی آسیایی، سپاهان را صاحب بیشترین پیروزی در بین نماینده‌های ایرانی لیگ قهرمانان کرده است. تیم اصفهانی سابقه 16تساوی در این تورنمنت را نیز دارد. این تیم علاوه بر رکورد پیروزی، رکورد شکست در لیگ قهرمانان را نیز به خودش اختصاص داده است. سپاهان 27بار در لیگ قهرمانان نتیجه را به رقبا واگذار کرده است.
  کمترین برد
استقلال خوزستان با دوپیروزی، کمتر از نمایندگان دیگر ایران در لیگ قهرمانان طعم بردن در آسیا را چشیده است. البته آبی‌های اهواز فقط در یک دوره از لیگ قهرمانان حضور داشتند و تنها 8مسابقه در این جام برگزار کرده‌اند. در دیدارهای دیگر استقلال خوزستان در آسیا، 3تساوی و 3شکست رقم خورده است. بهترین برد تحقیر الشباب در ورزشگاه آزادی، بهترین نتیجه نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا بوده است. پرسپولیس با دنیزلی 6بار دروازه الشباب را باز کرد و این تیم را با یک شکست وحشتناک به خانه فرستاد. ستاره اول این مسابقه، ایمون زاید بود. بازیکنی که بعد از هت‌تریک در داربی پایتخت با زدن 3گل به الشباب امارات، لقب مستر هت‌تریک را از هواداران پرسپولیس دریافت کرد.
  بدترین باخت
سنگین‌ترین شکست نمایندگان ایران در تمام ادوار لیگ قهرمانان آسیا، سال گذشته برای استقلال منصوریان اتفاق افتاد. تیمی که در مسابقه رفت با گل دیرهنگام کاوه رضایی العین را شکست داده بود و تصور می‌شد آماده صعود به مرحله یک چهارم نهایی است، در بازی برگشت در جدال با عموری و هم‌تیمی‌ها 6گل دریافت کرد و با نتیجه 6بریک شکست خورد. این سنگین‌ترین شکست آبی‌ها در 45سال گذشته و یکی از بدترین نتایج بین‌المللی تاریخ فوتبال ایران بود.
  3ایرانی، 3هت‌تریک
در لیگ قهرمانان سال2017، هت‌تریک مهدی طارمی در بازی پایانی با الوحده پرسپولیس را به‌عنوان تیم دوم گروه به مرحله بعد فرستاد. این اتفاق بعد از 12سال رخ می‌داد. قبل از طارمی تنها دو بازیکن ایرانی موفق به انجام چنین کاری شده‌اند. محسن بیاتی نیا برای پاس و رسول خطیبی در لباس سپاهان در لیگ قهرمانان هت‌تریک کرده‌اند. جالب اینکه هر دو هت‌تریک در یک روز در سال2005 اتفاق افتاده‌اند.
  رکورد عقاب
چند واکنش خوب از رحمتی در مسابقه برگشت استقلال با الهلال، رکورد خیره‌کننده این بازیکن را در آسیا حفظ کرد. رحمتی در 20مسابقه آسیایی دروازه‌اش را بسته نگه داشته و از این حیث رکورددار است. او در این فصل دو‌بار در لیگ قهرمانان درون دروازه تیمش ایستاده و در هر دو بازی موفق شده کلین‌شیت کند.
  بهترین گلزن
 فرهاد مجیدی با 24گل زده، بهترین گلزن ایرانی لیگ قهرمانان به‌شمار می‌رود. اسطوره آبی‌ها البته بخش زیادی از این گل‌ها را در زمان حضور در تیم‌های اماراتی به‌ثمر رسانده است. بهترین گلزن باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان، آرش برهانی است. آرش 12بار با پیراهن استقلال و 4بار در لباس پاس توانسته در لیگ قهرمانان گلزنی کند. رکورد بیشترین گل زده در یک فصل از لیگ قهرمانان نیز به مهدی طارمی تعلق دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید